Tento nábytok môže mať stredoškolák aj vysokoškolák. FOTO - ARCHÍV |
Prázdniny sa naklonili do druhej polovičky a v nejednej rodine už začínajú riešiť školské povinnosti detí. Z mnohých školákov, ktorí v júni skončili základnú školu, sa stávajú stredoškoláci. Bude to veľká zmena nielen v ich študentských povinnostiach, lež isté úpravy by si žiadali aj priestory ich detských izieb.
Zásadná zmena by sa mala udiať napríklad vo farebnosti izby, lebo tínedžeri už netiahnu k červenej a dievčatá k ružovej, mnohé doplnky interiéru už treba uložiť "do krajiny detstva". Niekdajší detský brlôžtek si chce študent premeniť na dospelácku izbu. Roztržitú červenú farbu stien si želá napríklad zmeniť na zelenú, ktorá upokojuje a podporuje koncentráciu.
Pri prerode detskej izby na študentskú by sa mal rodič držať zásady, že potreby mladého chlapca či dievčaťa na strednej škole sa už v podstate zhodujú s potrebami dospelého človeka.
To však neznamená, že do študentskej izby presunieme všetko nepotrebné z iných častí bytu alebo nebodaj starý vyradený nábytok. Tínedžeri by sa iste nepotešili, keby sme im z izby urobili skladisko.
Odborníci na bývanie pri zariaďovaní študentskej izby odporúčajú neutrálny nábytok z prírodného dreva, ktorý s dospievajúcimi deťmi rastie, dá sa dobre kombinovať, dokupovať podľa potreby.
Pri zariaďovaní tejto izby treba dodržať niekoľko zásad. Študent by mal mať na učenie dostatok svetla, pracovná plocha by mala byť priestranná, podľa možnosti s nastaviteľnou doskou. Starostlivý by mal byť aj výber stoličky. Bežná stolička prispieva ku guľatej chrbtici. Najstabilnejšie sú stoličky so stredovou podnožkou s piatimi ramenami.
V študentskej oáze by mal byť najmä dostatok priestoru na učenie, veď stredoškolák pri učení a domácej príprave strávi pomerne veľa času.
A ešte niečo, študentská izba nemusí lahodiť oku rodiča, cítiť sa v nej musí dobre najmä jej nájomník. Ak chce mať na stenách plagáty, nech ich má, až zmení vkus, aj tak ich vymení, ak si ju chce vyzdobiť športovými trofejami, nech je po jeho. Pamätať treba ale aj na to, že študent si do svojej "svätyne" bude vodiť kamarátov, bude chcieť počúvať hudbu.
Do študijného priestoru detí je vhodné umiestniť aj zopár zelených rastliniek. (or)
Najlepší je nábytok, ktorý rastie s deťmi
Pri kúpe nábytku do izby školáka či študenta nič nepokazíme dreveným masívom. Nábytok niečo vydrží, ale čo je dôležité, neurazí ani vkus starších detí. Nábytok by teda nemal byť príliš pestrofarebný, a nemal by byť prispôsobený iba veku malých školákov.
Najlepší je taký, ktorý s deťmi doslova rastie. Napríklad ak sa poschodová posteľ dá neskoršie premeniť na dve samostatné váľandy alebo pracovný stôl má takú dĺžku, aby sa naň dal časom umiestniť aj počítač.
Ako postupovať pri zariaďovaní detskej a študentskej izby8 Antropometrické charakteristiky tela dieťaťa sa rýchlo menia, a preto je vhodné, aby zariaďovacie predmety, obzvlášť stoly a stoličky, boli rozmerovo prestaviteľné (výška sedacej a stolovej plochy a pod.).
8 Predškolský a školský vek je dôležitý z hľadiska formovania postavy dieťaťa a obzvlášť pre výber kvalitného, ergonomicky tvarovaného nábytku na sedenie a ležanie.
8 Materiály, z ktorých má byť zariadenie vyrobené, musia byť zdravotne neškodné a ľahko udržiavateľné.
8 Veľkú pozornosť treba venovať osvetleniu (prirodzenému i umelému). Pracovný stôl treba umiestniť čo najbližšie k oknu.
8 K lepšej pocitovej atmosfére prispieva vhodná voľba farieb a materiálov.
8 Priestorovo najväčším prvkom interiéru izby je lôžko. Pri riešení interiéru izby pre viac ako jedno dieťa je dôležitým hľadiskom rozdielnosť veku a pohlavia.
8 Po desiatom roku je vhodné, aby chlapec a dievča mali samostatné izby.
8 Z hľadiska bezpečnosti je dôležité tvarové a materiálové vyhotovenie nábytku (bez ostrých hrán a rohov, menej vhodné je použitie skla atď.).
8 Z psychologického hľadiska je vhodné, aby priestory a vybavenie pre dve deti alebo pre dvoch študentov boli pokiaľ možno rovnocenné.