SME

Tunel Sitina sa dokončuje, zmení sa doprava

Tunel Sitina, ktorý je centrom veľkej výstavby v bratislavskej Mlynskej doline, je takmer hotový.

Severný portál tunela Sitina pred dvoma mesiacmi. Viditeľný je už aj z Lamačskej cesty, cestári tu odbúrali časť pahorka. FOTO - TASR

Tunel Sitina, ktorý je centrom veľkej výstavby v bratislavskej Mlynskej doline, je takmer hotový. "V tuneli sa už len montujú technológie," povedal hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. To znamená osvetlenie, protipožiarne zariadenia a dopravné značenie. Hotové sú káblové rozvody a zvonka už vidno v tunelových rúrach prípravu na semafory.

Bratislavské cesty trápi veľké množstvo tranzitujúcej dopravy. Problémom sú nielen nekonečné dopravné zápchy. V týchto dňoch si napríklad na Patrónke možno všimnúť úplne vyjazdené koľajnice, ktoré spôsobilo veľké množstvo ťažkých vozidiel. Cieľom výstavby je oddeliť túto dopravu, čiže najmä kamióny smerujúce z Českej republiky do Maďarska a Rakúska, a mestskú dopravu.

Zmeny, ktoré teraz prebiehajú v okolí tunela - v Mlynskej doline, na Patrónke, na Poliankach a smerom na Lamač, súvisia s budovaním príjazdových a obslužných ciest pre tranzitnú, ale aj mestskú dopravu. Postupne sa dokončujú jednotlivé cesty. Mestská doprava v Mlynskej doline pôjde v budúcnosti po obidvoch bokoch diaľnice. V smere z mesta vedie po už teraz spojazdnenom navýšenom úseku s tyrkysovým zábradlím, v smere z Patrónky do mesta pôjde mestská doprava popod cestný most so zeleným zábradlím. Táto cesta bude v najbližších dňoch takisto spojazdnená, aby sa mohla dokončiť diaľničná časť uprostred.

Diaľničná spoločnosť naďalej verí, že by sa tunel mohol dokončiť skôr ako v máji budúceho roka, čo je plánovaný termín uvedenia do prevádzky. Nato však bude treba dokončiť všetky obslužné komunikácie na petržalskej i dúbravskej strane. Na Poliankach okrem toho vznikne nové operačné pracovisko, odkiaľ sa bude tunel riadiť. "Už máme prijatý personál, ktorý sa zaúča," povedal Jánošík.

Tunel sa stavia v obkolesení najfrekventovanejšieho uzla v meste. Preto jeho stavba ešte pridáva k sťaženej dopravnej situácii. Odovzdanie celej stavby do užívania by mohli zabrzdiť ešte kolaudačné konania. Tie sa pri takejto veľkej stavbe robia na každú časť zvlášť. "Čo sa týka tunela, všetci zúčastnení sú nanajvýš opatrní. Ide totiž o jedinečný most aj z bezpečnostného hľadiska - v intraviláne a navyše dvojrúrový," povedal Jánošík.

Bezpečnosť v tuneli

Správy, ale aj filmy zobrazujúce nešťastia v tuneloch vyvolávajú otázky o bezpečnosti Sitiny. Tu, ako v ostatných tuneloch na Slovensku, budú platiť pre vodičov zvláštne pravidlá. Národná diaľničná spoločnosť ich na svojej internetovej stránke odporúča dodržiavať.

* Pri vjazde do tunela je nevyhnutné mať dostatočné množstvo paliva.

* Treba rozsvietiť svetlá, počúvať dopravné správy v rozhlase a sledovať značky v tuneli.

* Dodržiavať treba vyznačený odstup, dovolenú rýchlosť a zákaz predbiehania.

* V prípade zápchy treba ako na diaľnici rozsvietiť blikače, dodržať odstup, z auta nevystupovať a nefajčiť, neotáčať sa s autom a necúvať, počúvať dopravné správy.

* V prípade nehody, ak je to možné, odstaviť auto na núdzovej odstavnej ploche alebo čo najbližšie k pravému okraju cesty.

* V prípade požiaru, ak je to možné, urýchlene vyjsť autom z tunela, inak treba zachraňovať svoje životy, nie vozidlo.

* V akomkoľvek prípade núdze možno použiť na to určené telefóny v tuneli. (lin)

Prístavný most je najrušnejší

Tranzitná doprava je v Bratislave veľkým problémom. Vyriešiť to má diaľničný obchvat, ktorého súčasťou sú aj mosty Prístavný a Lafranconi. Prístavný most je zároveň z piatich bratislavských mostov najvyťaženejší. Denne po ňom prejde približne 120-tisíc vozidiel. Napriek tomu, že premávka na moste sa čiastočne odľahčila po otvorení Mosta Apollo, najviac Bratislavčanov stále využíva Prístavný most. Ten je podľa Chudinovej využitý absolútne na maximum. Najmenej Bratislavčania jazdia po najstaršom, Starom moste, po ktorom prejde denne približne 22-tisíc vozidiel. (lin, sita)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 805
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 076
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 934
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 637
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 057
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 128
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 058
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 451
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 693
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 910
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 440
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 294
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 938
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu