Severný portál tunela Sitina pred dvoma mesiacmi. Viditeľný je už aj z Lamačskej cesty, cestári tu odbúrali časť pahorka. FOTO - TASR
Tunel Sitina, ktorý je centrom veľkej výstavby v bratislavskej Mlynskej doline, je takmer hotový. "V tuneli sa už len montujú technológie," povedal hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. To znamená osvetlenie, protipožiarne zariadenia a dopravné značenie. Hotové sú káblové rozvody a zvonka už vidno v tunelových rúrach prípravu na semafory.
Bratislavské cesty trápi veľké množstvo tranzitujúcej dopravy. Problémom sú nielen nekonečné dopravné zápchy. V týchto dňoch si napríklad na Patrónke možno všimnúť úplne vyjazdené koľajnice, ktoré spôsobilo veľké množstvo ťažkých vozidiel. Cieľom výstavby je oddeliť túto dopravu, čiže najmä kamióny smerujúce z Českej republiky do Maďarska a Rakúska, a mestskú dopravu.
Zmeny, ktoré teraz prebiehajú v okolí tunela - v Mlynskej doline, na Patrónke, na Poliankach a smerom na Lamač, súvisia s budovaním príjazdových a obslužných ciest pre tranzitnú, ale aj mestskú dopravu. Postupne sa dokončujú jednotlivé cesty. Mestská doprava v Mlynskej doline pôjde v budúcnosti po obidvoch bokoch diaľnice. V smere z mesta vedie po už teraz spojazdnenom navýšenom úseku s tyrkysovým zábradlím, v smere z Patrónky do mesta pôjde mestská doprava popod cestný most so zeleným zábradlím. Táto cesta bude v najbližších dňoch takisto spojazdnená, aby sa mohla dokončiť diaľničná časť uprostred.
Diaľničná spoločnosť naďalej verí, že by sa tunel mohol dokončiť skôr ako v máji budúceho roka, čo je plánovaný termín uvedenia do prevádzky. Nato však bude treba dokončiť všetky obslužné komunikácie na petržalskej i dúbravskej strane. Na Poliankach okrem toho vznikne nové operačné pracovisko, odkiaľ sa bude tunel riadiť. "Už máme prijatý personál, ktorý sa zaúča," povedal Jánošík.
Tunel sa stavia v obkolesení najfrekventovanejšieho uzla v meste. Preto jeho stavba ešte pridáva k sťaženej dopravnej situácii. Odovzdanie celej stavby do užívania by mohli zabrzdiť ešte kolaudačné konania. Tie sa pri takejto veľkej stavbe robia na každú časť zvlášť. "Čo sa týka tunela, všetci zúčastnení sú nanajvýš opatrní. Ide totiž o jedinečný most aj z bezpečnostného hľadiska - v intraviláne a navyše dvojrúrový," povedal Jánošík.
Bezpečnosť v tuneli
Správy, ale aj filmy zobrazujúce nešťastia v tuneloch vyvolávajú otázky o bezpečnosti Sitiny. Tu, ako v ostatných tuneloch na Slovensku, budú platiť pre vodičov zvláštne pravidlá. Národná diaľničná spoločnosť ich na svojej internetovej stránke odporúča dodržiavať.
* Pri vjazde do tunela je nevyhnutné mať dostatočné množstvo paliva.
* Treba rozsvietiť svetlá, počúvať dopravné správy v rozhlase a sledovať značky v tuneli.
* Dodržiavať treba vyznačený odstup, dovolenú rýchlosť a zákaz predbiehania.
* V prípade zápchy treba ako na diaľnici rozsvietiť blikače, dodržať odstup, z auta nevystupovať a nefajčiť, neotáčať sa s autom a necúvať, počúvať dopravné správy.
* V prípade nehody, ak je to možné, odstaviť auto na núdzovej odstavnej ploche alebo čo najbližšie k pravému okraju cesty.
* V prípade požiaru, ak je to možné, urýchlene vyjsť autom z tunela, inak treba zachraňovať svoje životy, nie vozidlo.
* V akomkoľvek prípade núdze možno použiť na to určené telefóny v tuneli. (lin)
Prístavný most je najrušnejší
Tranzitná doprava je v Bratislave veľkým problémom. Vyriešiť to má diaľničný obchvat, ktorého súčasťou sú aj mosty Prístavný a Lafranconi. Prístavný most je zároveň z piatich bratislavských mostov najvyťaženejší. Denne po ňom prejde približne 120-tisíc vozidiel. Napriek tomu, že premávka na moste sa čiastočne odľahčila po otvorení Mosta Apollo, najviac Bratislavčanov stále využíva Prístavný most. Ten je podľa Chudinovej využitý absolútne na maximum. Najmenej Bratislavčania jazdia po najstaršom, Starom moste, po ktorom prejde denne približne 22-tisíc vozidiel. (lin, sita)