SME

Štefan Žáry: Bratislavsky chodec

Zastavili sme sa dlhšie pri prvom nadrealistickom zborníku, pretože šlo o najmarkantnejšiu ukážku kolektívnych úsilí a o umeleckú udalosť naozaj nie každodennú. Pri ňom sa nám súčasne predstavil vo svojich typických črtách aj Michal Považan, všetkými ...

Zastavili sme sa dlhšie pri prvom nadrealistickom zborníku, pretože šlo o najmarkantnejšiu ukážku kolektívnych úsilí a o umeleckú udalosť naozaj nie každodennú. Pri ňom sa nám súčasne predstavil vo svojich typických črtách aj Michal Považan, všetkými uznávaný náčelník avantgardy, ktorého postavenie po vyjdení zborníka dostalo v skupine pečatný punc.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Považanova práca

Pritom sa Považanova práca nevyčerpávala iba na zborníkoch. Pomáhal súčasne svojim básnickým druhom pri vydávaní debutov, písal články, recenzie a umiestňoval, respektíve vpašúval ich do kultúrnych rubrík časopisov, kde mal svojich ľudí, ako Karola Rypáčka, Jožka Štefánika a iných.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalej rozdeľoval úlohy podľa potrieb a premysleného rozvrhu, robil povedané dnešným jazykom dispečing: kto, o kom, v akej forme a kam má napísať. Udal tému, pripojil k nej pár bodov i argumenty. Určil, či sa podpísať vlastným menom alebo použiť pseudonym.

Pracovný stôl v kaviarni

Jeho pracovný stôl (stoly) stál v kaviarni, kde sa zbiehali nitky osobných stykov i telefónne drôty. Tou kaviarňou dlho bola Metropolka, azyl intelektuálov a študentov, najmä medikov.

Aj takzvaní "starí" spisovatelia, kým neobjavili Luxor, vysedávali tam a rokovali v priľahlej klubovni. Bývala plná, v podvečerných hodinách sa ťažko našiel voľný stôl a to bola práve naša stretávacia chvíľa. Tisli sme sa jeden na druhého, postávali, čo sa dalo zniesť, kým sa voľne debatovalo. No keď sme začali pracovať na konkrétnych úlohách, textoch, korektúrach, metropolka už vonkoncom nevyhovovala.

SkryťVypnúť reklamu

Domov v Grande

Niekedy zjari štyridsiateho roku nastal veľký exodus: Michal Považan s pastierskou palicou v hrsti previedol kŕdeľ svojich verných púšťou Špitálskej ulice do zasľúbenej krajiny, novozriadenej kaviarne Grand, ktorá zostala ich domovom do konca, do rozdrobenia skupiny, až do prirodzenej asimilácie s celým literárnym teritóriom.

Nedá mi, aby som nezacitoval aspoň niekoľko veršov zo Stigmatizovaného veku:

Kaviareň Grand / Kút vystlaný machom našich chimér / Odkedy takto vedno sedávame / Luster sa nakláňa ako milosrdný zvon / Visí a spieva jedine pre nás / Svetlá sa zažíhajú aj v našich očiach / Telo sa nám hrbí / Od večného sedenia stanú sa z nás viadukty / Vyklenieme chrbát ako tigrice / To všetko azda skôr než prestaneme básniť.

SkryťVypnúť reklamu

Verše z posádky

Verše som písal v ktorejsi posádke, najskôr v Kremnici, ďaleko od grandky, od priateľov. No videl som všetko a všetkých znova v zájdenom zrkadle vojenskej šálky:

Michal ty zatvor Lautréamonta a vstaň / Dýchni na sklo pohliadni do ulíc / Zaranžuj báječnú posiedku v starom lokáli.

Apostrofoval som Považana, ktorý takisto ako ja neochotne slúžil zapredanej vlasti, žijúc z toho pekného, čo sa minulo, a z nádejí, ktorými sa opásal pre budúcnosť.

(Pokračovanie nabudúce,

medzititulky SME.)

Súčasťou edície Bratislava Pressburg, ktorú vydáva Albert Marenčin Vydavateľstvo PT, je aj kniha Štefana Žáryho Bratislavský chodec. Spomienková esej si všíma Bratislavu štyridsiatych rokov 20. storočia vtedajšiu metropolu slovenského nadrealizmu, prelínajú sa v nej imaginatívne poetické obrazy Starého Mesta s dokumentárnymi faktami či portrétmi spisovateľov a básnikov. Štefan Žáry sa k nadrealistickému hnutiu pridal v roku 1939, prispieval do nadrealistických zborníkov a jeho zbierky Zvieratník (1941), Stigmatizovaný vek (1944), Pečať plných amfor (1944) a Pavúk Pútnik (1946) patria do tohto obdobia tvorby.

Text Štefana Žáryho dopĺňa fotografia z publikácie Bratislava zadným vchodom 1918 2005, ktorú vydalo FOTOFO Stredoeurópsky dom fotografie Bratislava v roku 2005 a ktorá obsahuje snímky mesta našich i zahraničných fotografov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 96 756
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 025
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 710
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 944
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 263
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 062
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 750
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu