Zmena v doprave nastane aj na opačnej strane tunela v Mlynskej doline. FOTO SME - PAVOL MAJER |
Vodiči si každé leto zvykajú na stavebný ruch, zápchy a zmeny v organizácii dopravy v meste. Tento rok je okrem menších rozkopávok kritickým miestom Mlynská dolina, Patrónka a výjazd z mesta pri lamačskom Tescu. Už od roku 2003 sa tu stavia diaľničný obchvat a teraz stavba finišuje.
Mesto i dopravní odborníci tvrdia, že je na jeho dokončenie najvyšší čas, hoci sama výstavba dopravu ešte viac komplikuje. Svedčí o tom situácia z posledných rokov, keď tranzitná doprava, hlavne kamióny, denne zapchávala Patrónku. V zápchach však stoja aj obyvatelia Lamača, Devínskej Novej Vsi, Dúbravky a Kramárov, nehovoriac o hromadnej doprave. Podľa niektorých cestujúcich sa napríklad cesta z Devínskej do mesta niekedy až dvojnásobne predĺži.
Tunel by mal odčleniť tranzitujúcu dopravu od mestskej. Sám osebe však nestačí. Treba k nemu postaviť privádzacie cesty a tie napojiť na diaľnicu D2. Súčasťou stavby sú aj dve estakády, čiže cestné mosty - jeden je v Mlynskej doline, druhý na Dúbravskej strane, nazývaný Harmincova. Podľa toho, ktorú časť cesty práve dokončujú, sa teraz doprava presmerúva a vznikajú nové kolízne body. Vzniká tak zložitá dopravná situácia, vodiči sa musia spoľahnúť na prenosné značenie - väčšinou však stačí zapojiť sa do kolóny. Podľa investora, ktorým je Národná diaľničná spoločnosť, bude tento stav trvať prinajhoršom do mája budúceho roka, ale je pravdepodobné, že stavbu obchvatu ukončia na prelome rokov.
Najbližšie zmeny pri Tescu
V okolí tunela by sa mala na budúci týždeň opäť zmeniť doprava. Spojazdniť by mali premostenie vedúce z Harmincovej ulice, nie je to však isté. "Na križovatke Lamačská - Harmincova v smere von z mesta by mala byť od 1. augusta doprava presmerovaná na nové premostenie Harmincova. To znamená, že tu bude ľavé odbočenie mimoúrovňové a jestvujúce ľavé odbočenie do Polianok sa zruší," povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.
Od 6. augusta potom bude vedené pravé odbočenie z Harmincovej ulice po moste Harmincova a v smere von z mesta bude diaľnica presmerovaná na novú vetvu H3, smer Brno. To však podľa Chudinovej závisí od toho, či sa podarí s cestnými správnymi orgánmi vybaviť buď čiastkovú uzávierku, predčasné užívanie, alebo kolaudáciu mosta.
Presuny v Mlynskej doline
Zmena nastane aj na opačnej strane tunela v Mlynskej doline. Kilometrové zápchy kamiónov sú tu stále, ale v poslednom čase sa presunuli na spojazdnenú budúcu mestskú cestu s tyrkysovým zábradlím, ktorá sa v smere von z mesta dvíha nad pôvodnou komunikáciou. Tú teraz rekonštruujú. "V opačnom smere sa čoskoro doprava takisto presunie," povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Pri ceste z Patrónky do Mlynskej doliny vidno po pravej strane stavebné objekty patriace k tunelu a informačné stredisko diaľničnej spoločnosti. Potom vidno estakádu, ktorá v budúcnosti prepojí mestskú cestu, tunel a diaľnicu. Pod estakádu sa v najbližších dňoch presmeruje doprava a vyústi na boku Mlynskej doliny. Okrem toho sa od zajtra do konca augusta bude klásť nový povrch na mimoúrovňovej križovatke Mlynská dolina - Staré grunty.
Uľahčenie autobusom
Devínska Nová Ves a Devín majú odnedávna nové spojenie s mestom. Autobusová linka 28, ktorá predtým premávala len medzi oboma mestskými časťami, denne jazdí až pod Nový most. Dopravný podnik sa tak rozhodol riešiť situáciu, keď preplnené autobusy linky 21, jazdiace cez Patrónku, boli doteraz jedinou možnosťou, ako sa mohli ľudia z Devínskej dostať do centra. Teraz budú môcť využiť trasu z Devínskej cez Devín pod Nový most.
Zmena pre Dúbravku
Po dokončení a otvorení tunela nastane trvalá zmena pre obyvateľov Dúbravky. Pri príchode do mesta už nebudú môcť použiť starú odbočku do a z Dúbravky oproti Tescu Lamač, ktorá je už aj teraz zahataná tunelovou estakádou. Odbočenie do Dúbravky tu bude možné iba v smere von z mesta, nie však na starú odbočku na križovatke. Vodiči sa budú musieť otočiť nad diaľnicou.
Pri ceste zo Záhoria sa vodiči do Dúbravky dostanú zídením z diaľnice na križovatke Lamač - je to veľká odbočka, ktorá vedie do Devínskej Novej Vsi a do Záhorskej Bystrice. Tu sú dve možnosti - buď pôjdu ako na Devínsku Novú Ves, teda po ceste číslo II/505 s pokračovaním cez podjazd pri Technickom skle, alebo sa vrátia na cestu I/2 k Tescu Lamač a predĺženú Harmincovu ulicu.
Toto komplikované cestovanie pôvodne nemalo byť jedinou možnosťou. Napojenie Dúbravky na novú diaľnicu malo uľahčiť predĺženie Saratovskej od konečnej električiek. Táto stavba bola v pôvodných zámeroch pri budovaní obchvatu, nakoniec však štát na ňu peniaze nedal. Mesto odhaduje náklady na toto prepojenie na 500 miliónov korún.
LINDA VASIĽOVÁ