SME

Nosný systém je podľa ministerstva nedomyslený

Petržalská električka sa v najbližších dňoch opäť priblíži k výstavbe. Na ministerstve životného prostredia posudzujú správu o vplyvoch stavby, ktorú vypracoval magistrát. "Teraz pracujeme na záverečnom stanovisku," povedal Milan Luciak z ministerstva.

Hoci ministerstvo sa k správe vyjadrí, ako to vyžaduje zákon, má k nej výhrady. Toto je pritom už druhá verzia štúdie. Mesto prvýkrát správu odovzdalo pred takmer rokom 11. augusta, ale ministerstvo ju žiadalo doplniť, lebo podľa neho nemala dostatočný rozsah. Dopracovanú správu predložilo mesto 4. januára tohto roka. Mesto, ktoré si dalo električku medzi priority a vyčlenilo na ňu tento rok 120 miliónov z bankového úveru, chce začať stavať čo najskôr.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Električka by mala spojiť Petržalku s centrom mesta cez Starý most a podľa mesta má tvoriť základ nosného dopravného systému. Trať mesto navrhuje z Janíkovho dvora na juhu Petržalky popri Draždiaku cez Háje, Bosákovu, Einsteinovu a Viedenskú cestu a cez Dunaj na Šafárikovo námestie. Tu sa má napojiť na jestvujúcu dopravnú sieť.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo má posúdiť, aký dopad bude mať prevádzka električky na životné prostredie. "To sa dá ťažko posúdiť, lebo je veľa neurčitostí," hovoria na ministerstve. V štúdii napríklad nie je určený typ vozňa, takže sa ťažko dajú predpokladať vplyvy na prostredie. Električka, ktorá pretne Petržalku, je významným mestotvorným prvkom, ktorý by mal v štúdii nadväzovať na terajšie stavby, nehovoriac o technických detailoch. To je všetko v štúdii len naznačené, tvrdí ministerstvo.

Problémom je už sama myšlienka, že električka by mala byť nosným systémom. Podľa štúdie prepraví možno len desať percent z asi 130-tisícovej Petržalky. Tí, ktorí to budú mať na stanicu ďalej, budú ďalej jazdiť autobusmi alebo autami, tvrdí ministerstvo. Tieto pripomienky odzneli aj na verejnom prerokovaní štúdie začiatkom roka.

SkryťVypnúť reklamu

Koncepciu električky treba podľa ministerstva domyslieť a osem miliárd, ktoré sa v štúdii spomínajú ako odhadované náklady, zreálniť. Otázkou ostáva dočasnosť riešenia. Konečný model totiž počíta so zapustením trate popod Dunaj. Ak sa aj podarí prekonať sklon, pod ktorým sa trať musí zapustiť, vynorí sa na Šafárikovom námestí, a o napojení na okolie sa v štúdii nehovorí skoro nič.

Všetky tieto výhrady budú zahrnuté aj v záverečnom hodnotení ministerstva. Pripomienky však majú odporúčajúci charakter. To znamená, že ak bude mať mesto záverečné stanovisko ministerstva a ostatných náležitých orgánov, môže sa hneď začať územné a potom aj stavebné konanie.

Stavbu bude povoľovať stavebný úrad Petržalky aj Starého Mesta.

Mesto: Ministerstvo politikárči

SkryťVypnúť reklamu

S postojom ministerstva mesto nesúhlasí. "Dali sme vypracovať veľkú správu, hoci podľa pôvodných informácií z ministerstva malo stačiť aj menej náročné zisťovacie konanie," povedal Milan Vajda z magistrátu. Podľa neho mesto správu priebežne konzultovalo s ministerstvom. V tejto fáze podľa Vajdu nemôže byť v správe presná značka električky, pretože mesto na takúto zákazku vypíše medzinárodný tender. "Ak teraz niekto tvrdí, že je pripravená nedostatočne, je to politikárčenie s odborným projektom," hovorí Vajda. Dodal, že takéto riešenie si cez svojich volených zástupcov vybrali Bratislavčania. (lin)

Výhrady ministerstvaV správe mesta o vplyvoch na životné prostredie chýbajú niektoré body, ktoré by tam mali byť. Sú to napríklad:

4 typ vozňa

4 prerozdelenie ostatnej

dopravy na iné mosty

4 prestavba Starého mosta

4 urbanistické napojenie

4 riešenie mimoúrovňových

križovatiek

4 výstavba protihlukových

stien

4 percentuálna dostupnosť

obyvateľstva

4 riešenie súbežnej

komunikácie

4 rozchod koľají

4 riešenie stavebných dvorov

počas výstavby

4 celkové hlukové pomery

4 kolízie s chodcami

(lin)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 7 485
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 056
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 892
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 812
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 391
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 797
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 428
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 119
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 880
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 405
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 993
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 389
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 375
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 311
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 998
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 077
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu