Tridsať rokov plánujú rôzne vedenia mesta spojiť Kramáre a Kolibu cez Vlársku ulicu. Ani v tomto volebnom období spojenie nebude dokončené. Projekt brzdia vlastnícke vzťahy.
Ulica má podľa plánov ústiť na Jeséniovu. Mala by cez ňu premávať aj trolejbusová linka, ktorá by mala konečnú spolu s ostatnými trolejbusmi pod Kamzíkom. Na to by však bolo treba Vlársku nielen rozšíriť a dostavať, ale najmä postaviť asi 50-metrový úsek, ktorý je dnes v súkromných rukách, sčasti zatrávnený a oplotený.
Napriek tomu, že prvá etapa stavby je pred kolaudáciou, pokračovať sa nedá. Pracovať môžeme len potiaľ, kde sa začína prvý nevysporiadaný pozemok," povedal námestník primátora Karol Kolada. Most ponad Magurskú, ktorý vznikol s úmyslom vybudovať tu ulicu aj pre trolejbusy, tak zatiaľ ostane nevyužitý.
"Majitelia pozemkov sa naučili uplatňovať si svoje práva," povedala Dana Zálešáková z Generálneho investora Bratislavy. Podľa nej je čoraz častejšie, že vysporiadanie pozemkov trvá niekoľkokrát dlhšie ako stavebné práce.
Tak je to aj na Vlárskej. Návrh na majetkové vysporiadanie s jedným z vlastníkov, ktorý uprednostnil zámenu pozemkov, mestskí poslanci minulý týždeň neschválili. Pri hlasovaní v zastupiteľstve sa zdržalo 44 zo 61 poslancov, najviac z klubu SDKÚ-DS.
Obyvatelia Kramárov, ale najmä Koliby pritom na spojenie dvoch štvrtí čakajú už dlhé roky. Zatiaľ spája Kolibu s centrom jediná trasa, Podkolibská cesta keď však zapadne snehom alebo sa na nej stane dopravná nehoda, Koliba je odrezaná od sveta.
Problém s výstavbou však mali aj obyvatelia z okolia, ktorí sa obávali prílišného zhustenia dopravy. Tí navrhovali ako alternatívne riešenie rozšíriť súbežnú Bárdošovu ulicu.
Podľa mesta však Bárdošova nie je vhodná na obojsmernú premávku trolejbusov. "Teraz sa teda dokončuje 70-metrový úsek od mosta po ulicu Na Revíne," povedala Zálešáková.
Hotová je zastávka pre trolejbusy, robí sa vodovod a uličné vpusty.
V kopcovitom teréne sa musel postaviť aj oporný múr pri domoch, ktoré hrozili, že by sa na cestu zrútili.
Pozemky, ktoré sa nepodarí vykúpiť, sa budú vyvlastňovať v mene verejného záujmu, čo však môže trvať dlho. Ľudia sa totiž zvyknú proti rozhodnutiu odvolať.
Vývoj situácie
Vlárska ulica bola jednou z tých, kde sa už za minulého režimu plánovalo nové riešenie. S cestou z Kramárov na Kolibu rátala už pôvodná verzia územného plánu spred tridsiatich rokov.
V roku 1997 schválilo novomestské miestne zastupiteľstvo, ktorého poslancom je aj terajší námestník primátora pre dopravu Karol Kolada, územný plán zóny Kramáre Horný Kramer. Tento plán zahŕňal aj výstavbu cesty.
Súčasné vedenie mesta si určilo rozšírenie Vlárskej ako jednu z priorít rozvoja. Na ňu mali ísť aj peniaze z úveru od Dexia Banky, ktorý si mesto vzalo koncom roka 2004.
V priebehu minulého roka mesto informovalo o tom, že sa práce síce pripravujú, ale sú problémy s vysporiadaním pozemkov niektorí majitelia ich nechceli predať. Hovorilo sa, že na Vlárskej sa bude vyvlastňovať.
Koncom minulého roka dostalo mesto stavebné povolenie na prvú etapu stavby od mosta cez Magurskú po ulicu Na Revíne.
Vlani minulo mesto na prípravu projektu asi deväť miliónov, v tohtoročnom rozpočte ide na Vlársku 22 miliónov.
Prvá etapa je pred dokončením, ale pokračovať sa zatiaľ nedá. (lin)