SME

Reklamy na fasádach zaplatia len za lešenie

Viaceré budovy a historické objekty v centre mesta zakrývajú lešenia a na nich veľkorozmerné reklamy. Niektorí obyvatelia to kritizujú. "Je to nevkusné a najmä v pamiatkovej zóne mi vadí, ak sa na mňa z každej strany valia obrie reklamné plachty," hovorí

jeden z obyvateľov, 45-ročný Peter Szabo. Iní sa im skôr čudujú. "Ako to mohli pamiatkari dovoliť?" krčí plecami pod plachtou na fasáde Starého rozhlasu staršia pani.

V súčasnosti je takto zakrytá fasáda Starého rozhlasu na Zochovej, ktorá patrí Vysokej škole múzických umení či hradbová veža nad Staromestskou. "Veža je zakrytá lešením, pretože sa drobí jej koruna a kamene z nej padali na cestu a ohrozovali dopravu," hovorí Cyril Vaňo z Pamingu, mestskej organizácie, ktorá má na starosti investície do pamiatkovej obnovy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Reklama propaguje výstavu Leonardo Da Vinci zvedavý génius na Bratislavskom hrade. Paming za ňu dostáva asi 25tisíc korún mesačne. "Z toho hradíme prenájom lešenia," povedal riaditeľ Vaňo.

Podľa jeho slov každú takúto reklamu schvaľuje osobne aj primátor Andrej Ďurkovský. "Aby sa tam neocitla nejaká politická alebo urážlivá. Ak je to v pamiatkovej zóne, vždy sa k tomu vyjadrujú aj pamiatkari. Nie z hľadiska obsahu, ale napríklad z hľadiska uchytenia reklamy."

Na budove Starého rozhlasu je reklama na auto. "Musíme si k rozpočtu, ktorý dostávame od štátu, sami zarobiť a nájsť sponzorov. Toto je jedna z foriem. Na Zochovej opravujeme fasádu, takže aj tak by budovu zakrývalo lešenie. Prenajali sme tento priestor na reklamu," povedal rektor VŠMU Ondrej Šulaj. Na otázku, koľko za prenájom plochy škola dostáva peňazí, však odpovedať nechcel. "Nechceme to zverejňovať."

SkryťVypnúť reklamu

Suma, akú platí prenajímateľ fasády za umiestnenie reklamy, je podľa pracovníčky firmy Akzent media záležitosťou dohody. Je to individuálne. Dosahuje pri veľkej ploche aj výšku 50- tisíc mesačne.

Podľa Iva Štassela, riaditeľa Mestského ústavu ochrany pamiatok, pamiatkari akceptujú reklamy na lešeniach. "Aj tak by musela lešenie zakrývať sieť, takže reklama plní aj funkciu zábrany a pre investora je to finančná pomoc, z ktorej môže zaplatiť za prenájom lešenia," povedal Štassel.

Asi pred rokom na internetových stránkach mesta vzbudila značnú diskusiu aj veľká reklama jedného z mobilných operátorov, ktorá doslova zakryla fasádu jednej z budov galérie.

Niektorí Bratislavčania považovali takýto spôsob zabalenia kultúrnej inštitúcie do reklamného plagátu za päsť na oko. "Budova Eszterházyho paláca bola zabalená z ekonomických dôvodov len počas rekonštrukcie, keď bola odstavená z prevádzky a prebiehali v nej stavebné práce. Galéria za reklamu získala milión korún. Tie podľa slov jej riaditeľky Kataríny Bajcurovej použili na odborné aktivity a programy pre verejnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Reklamné plachty v minulosti viseli aj na právnickej fakulte či Academii Istropolitane. Pútače viseli aj na lešení obkolesujúcom Floriánsky stĺp pri Blumentáli.

JANA PARKROVÁ FOTO SME MIROSLAVA CIBULKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 583
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 309
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 133
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 035
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 544
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 198
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 065
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 1 931
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 143
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 078
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 171
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 153
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 706
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 120
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 892
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 351
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťZatvoriť reklamu