Územný plán je dokument, ktorý určuje rozvoj mesta do výšky i do šírky. Zatiaľ platí plán z roku 1976, ktorý bol naposledy aktualizovaný v roku 1993.
Poslanci, ktorí majú pri schvaľovaní plánu posledné slovo, ho minulý týždeň rozdiskutovali tak, že primátor Andrej Ďurkovský ho z rokovania stiahol. Len Martin Kuruc (SDKÚ-DS) predniesol deväť konkrétnych pripomienok za mestskú časť Ružinov, v ktorej kandidoval.
Dnes sa má Ďurkovský stretnúť s predsedami poslaneckých klubov. "Diskutovať budú o pripomienkach, ktoré by sa dali do návrhu zapracovať," povedal Milan Vajda z magistrátu.
Cieľom je, aby sa plán mohol schváliť v septembri, lebo do decembrových komunálnych volieb by sa to už nemuselo stihnúť.
Šéf prípravného tímu Ivan Macko povedal, že niektoré podnety sa dajú zapracovať rýchlo, iné by trvali niekoľko rokov. Pritom primátor aj niektorí poslanci si myslia, že by bolo lepšie prijať aj nedokonalý územný plán a potom ho aktualizovať. "Plán v tejto podobe je schváliteľný," povedal Macko.
Pri pripomienkach podľa Macka záleží na tom, do akej hĺbky dokumentu zasahujú. "V niektorých prípadoch sa musia vyjadriť štátne orgány, a tie majú dokonca právo veta," povedal Macko.
Tri hlavné problémy vidí v pláne poslanec z klubu SDKÚ DS architekt Andrej Petrek
. Podľa neho sa príliš podrobne uvádza, čo sa na jednotlivých mies?tach smie a nesmie stavať napríklad jasle, ale už nie domov dôchodcov. "To je zbytočné, dá sa to riešiť v pláne zóny."
Druhý problém je podľa nehotakzvaný index zastavanosti. Znamená to, že v jednej lokalite možno postaviť napríklad jeden 40-podlažný dom alebo dva 20-podlažné a tak ďalej. To spôsobuje problémy pri prepočte a navyše vytvára zlý obraz mesta. Index by sa mal podľa Petreka určovať na konkrétne parcely zvlášť.
Napokon je problémom záväzná miera zastavanosti. "Bolo by dobre, keby tento index nebol záväzný, alebo len dovtedy, kým na územie nebude spracovaný plán zóny," povedal Petrek.
Vajda pripustil, že tieto všeobecné pripomienky by sa dali do určitej miery do plánu zapracovať. ?LINDA VASIĽOVÁ
Kritizované body nového územného plánu
d riešenie nosného dopravného systému v Petržalke
d umiestnenie technologického parku Cepit
d severná tangenta spojovací článok obchvatu mesta
d určenie rozvoja území Podhorský pás, Horné Krčace, Jarovce, Horné diely vo Vrakuni, Piaty hon v Podunajských Biskupiciach, okolie letiska či Nová hora v Rači