SME

Výstavba Červeného mosta trvala rekordných sedem dní

Z blogu SME vyberáme - Bratislavské mosty IIIHistória bratislavských mostov cez Dunaj je pútavá, no Bratislava má ešte jeden most hodný povšimnutia. Je ním železničný Červený most, ktorý premosťuje údolie, ktorým preteká potok Vydrica.

Pohľad na jeden z mostných pilierov. FOTO - AUTORKA


Pôvodný Červený most bol postavený na trati Bratislava - Marchegg (Rakúsko) s pokračovaním do Viedne v rokoch 1846 - 1848, prvý vlak po ňom prešiel 20. augusta 1848.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako materiál boli pri výstavbe mosta použité červené tehly, odtiaľ jeho názov. Pôvodný most bol jednokoľajový, na dvojkoľajový bol rozšírený v roku 1881. V roku 1935 prešiel rekonštrukciou, železničnej doprave slúžil ďalej až do roku 1945, keď ho postihol osud nie nepodobný osudu Starého mosta. Pri ústupe nemeckej armády v deň oslobodenia Bratislavy Červenou armádou (4. apríla 1945) ho nacistickí vojaci vyhodili do vzduchu. Z mosta ostali len krajné opory a jedna klenba.

SkryťVypnúť reklamu

Opäť, podobne ako v prípade vtedy jediného dunajského mosta, Červená armáda za pomoci obyvateľov mesta vybudovala provizórny železničný most. Výstavba trvala rekordných sedem dní. Po provizórnom moste sa však vlaky mohli pohybovať len veľmi pomaly, preto bol v rokoch 1946 - 1948 obnovený tak, aby bol schopný úplnej prevádzky. Betónové piliere a opory boli obložené červeným kameňom, mostovka dostala červený náter a mostu ostal pôvodný názov Červený most. Zatiaľ poslednou rekonštrukciou prešiel v 70. rokoch 20. storočia.

Pri plánovaní výstavby koncom 40. rokov minulého storočia sa však uvažovalo aj o vybudovaní násypu s využitím množstva trosiek, ktoré zostali po pôvodnom viadukte. Bratislava by tak prišla o jednu zo svojich zaujímavostí, veď most mal pôvodnú dĺžku až 215 metrov a výšku 17 metrov (niektoré zdroje uvádzajú výšku až takmer 19 metrov). Okrem toho je východiskom pre obľúbené výlety obyvateľov Bratislavy do Bratislavského lesoparku - na Partizánsku lúku či Železnú studienku.

SkryťVypnúť reklamu

Od roku 1986 je časť pôvodného mosta technickou pamiatkou.

ANDREA SEKANOVÁ

sekanova.blog.sme.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 97 311
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 056
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 745
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 987
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 264
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 997
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 775
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu