Pohľad na Prístavný most. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Bratislava má päť dunajských mostov. Zniesla by ešte jeden či dva, no zatiaľ sú jej obyvatelia vďační aj za to, čo majú. Možno sa po niektorom z nich denne presúvate z jedného brehu na druhý a ani si neuvedomujete, že pred dvoma storočiami Bratislava žiaden most nemala. Ranné hľadanie brodu by mohlo byť veselým rozptýlením na začiatku pracovného dňa.
Prístavný most
Najvyťaženejší bratislavský most začali stavať v roku 1978. Má železobetónovú konštrukciu, jeho výstavba trvala až do roku 1985. Už od roku 1983 bol uvedený do čiastočnej prevádzky (premávka na železničnej trati). V 90. rokoch minulého storočia pokračovala výstavba prípojok na diaľničný obchvat. Jeden z piatich pilierov je vybudovaný na umelom ostrovčeku v koryte Dunaja.
Most je v súčasnosti jediné diaľnično-železničné dvojúrovňové premostenie Dunaja. Po jeho vrchnej časti premáva až 80 000 áut denne. Na spodnom "podlaží" je železničná trať, chodník pre peších a cyklistov a inžinierske siete. Pri tomto moste začala tradícia pomenúvania bratislavských mostov podľa pomenovania ľavostranného brehu.
V 80. rokoch bol nájazd na Most hrdinov Dukly - vtedajšie pomenovanie mosta - z Malého Páleniska v smere od Slovnaftu taký neprehľadný, že medzi motoristami kolovala historka o istom Nitranovi, ktorý nevedel nájsť správnu cestu do Petržalky, nuž sa otočil a vrátil sa domov do Nitry.
Most Lafranconi
Štvrtý z bratislavských mostov je pokračovaním diaľnice na západnej strane. Jeho konštrukcia je betónová, mostový pilier je umiestnený uprostred koryta. Názov má opäť podľa miesta, kde ústi. V mieste športového areálu FTVŠ, ktorý musel sčasti ustúpiť výstavbe mosta, kedysi stála vila talianskeho staviteľa Eneu Gracioza Lanfranconiho (*20. 5. 1850 +9. 3. 1895). Áno, čítate správne, meno architekta bolo Lanfranconi. Lanfranconi v Bratislave mapoval dunajskú vodnú cestu a venoval sa ochrane pred záplavami. Dnešný názov mosta, ktorý sa mal pôvodne volať Mostom mládeže, je teda skomoleninou talianskeho priezviska.
Výstavba mosta trvala šesť rokov (1985 - 1991), prevádzka začala v roku 1992. Je súčasťou budovaného diaľničného obchvatu a denne po ňom môže prejsť až 41-tisíc vozidiel.
Most Apollo
Piaty (v poradí podľa výstavby) a zatiaľ posledný bratislavský most je unikátny spôsobom výstavby. Počas nej sa Bratislava stala svedkom otáčania mostnej konštrukcie skonštruovanej na ľavom brehu Dunaja. Otáčanie 5000-tonovej konštrukcie pomocou špeciálneho súlodia sa začalo 17. septembra 2004, presun bol ukončený 23. septembra.
Prepojenie oboch brehov Dunaja najnovším mostom sa stalo skutočnosťou v decembri 2004. Jeho konštrukcia získala prestížne ocenenie Opal Awards, ktoré za najlepšiu stavbu sveta udeľuje Americká spoločnosť pre technické inžinierstvo.
Najnovší most sa stal najnovšou dominantou Bratislavy. Jeho oblúk vysoký 36 metrov vidieť takmer odvšadiaľ.
ANDREA SEKANOVÁ