Stavba petržalského úseku diaľnice a s tým súvisiacich stavieb - lávky a odbočenia zo Starého mosta, mala byť definitívne skončená do dnešného dňa.
Počas stavby lávky pri Sade Janka Kráľa sa zmenila protidotyková norma železníc. Doprastav ju vybudoval podľa starej, teraz ju musí prispôsobiť novým požiadavkám. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Stavba petržalského úseku diaľnice a s tým súvisiacich stavieb - lávky a odbočenia zo Starého mosta, mala byť definitívne skončená do dnešného dňa.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Úsek diaľnice v Petržalke dala Národná diaľničná spoločnosť, ktorá je investorom diaľnice, do predčasného používania v prvý decembrový týždeň. Počas júna bol však striedavo jeden smer komunikácie uzatvorený. Na cestu kládli drenážny asfaltový koberec, ktorý je ako vrchná obrusná vrstva na 64 965 metroch štvorcových.
"Koberec je už položený a od soboty by mala začať premávať doprava normálne," povedal Peter Gandl z Národnej diaľničnej spoločnosti. Dnes bude podľa stavebníkov hotový už aj zjazd zo Starého mosta na Krasovského ulicu. Z piatich lávok sú skolaudované dve - lávka pri Inchebe a Auparku, na ostatných ešte práce pokračujú. Lávka pri Artmedii bude v júli
Lávka pri štadióne Artmedie bola na jar prístupná pre chodcov. Asi pred mesiacom ju stavebníci uzavreli závorami a plotom. Z jednej strany však nebola symbolická závora hneď pri vstupe na lávku, ale asi po 50 metroch, a tak sa ju ľudia snažili preliezať. Väčšinu z nich ale zastavil plot na konci lávky a museli sa vrátiť naspäť.
Po minulotýždňovom koncerte Stinga sa po vystúpení časť divákov v noci valila práve týmto nadchodom. Ľudia dokonca používali schodisko, ktoré nebolo k lávke ešte celkom pristavené a jeho surovú betónovú konštrukciu podopierali tyče. "Schody už sú napojené, v súčasnosti dokončujeme na lávke kladenie izolácie, práce sú však limitované teplotou, izolácia sa nesmie klásť pri teplote vyššej ako 30 stupňov. Preto je nadchod uzavretý," povedal Vojtech Šmátrala z firmy Doprastav, ktorá stavbu realizuje. Dodal, že práce budú dokončené do 15. júla.
Predtým, ako bude sprístupnená verejnosti, však musí ešte nasledovať kolaudácia a vybavovanie s ňou spojené potrvá najmenej 60 dní. "Môžu ju však dať aj do predčasného užívania pred kolaudáciou, čo je v prípade tejto lávky, o ktorú majú chodci veľký záujem, pravdepodobné," povedal Šmátrala.
Na dvoch nadchodoch zvýšia protidotykovú ochranu
Lávka pri Sade Janka Kráľa, ktorá prechádza budovou Ravaku, je dokončená len po budovu. Na jej pokračovaní, ktoré má zabezpečiť premostenie železničnej trate, budú stavebníci podľa Šmátralu pracovať ešte niečo vyše mesiaca. Počas stavby nadchodu sa totiž zmenila železničná norma, ktorá stanovuje protidotykovú ochranu železnice. "Vybudovali sme ochranu podľa starej normy a nová je prísnejšia. Vyriešili sme to tak, že na zábradlie osadíme dva metre vysokú sklenú stenu," povedal Šmátrala. Tá by mala zabezpečiť ochranu trolejí a trate napríklad pred predmetmi, ktoré by z nadchodu mohol niekto hodiť dole. Stenu osadia v úseku dlhom 15 metrov. Zmena normy sa dotkla aj lávky pri dopravnom podniku, časť, ktorá vedie ponad železnicu, je tiež uzavretá. Tu takisto pribudne protidotyková sklená stena. Lávka by mala byť podľa stavebníkov dokončená asi za mesiac.
Stavba lávok trvá dlhšie ako stavba Mosta Apollo
Ako prvú z piatich lávok začali stavať v apríli 2003 lávku pri Inchebe. Podľa pôvodného harmonogramu ju mali odovzdať v novembri toho istého roku. Dokončili ju však až minulý rok, stavbu zdržala najmä zmena projektu petržalského korza, ktorého je lávka súčasťou.
Pôvodný návrh rátal s tým, že lávka bude prechádzať areálom Incheby. Incheba takéto riešenie zamietla a lávka sa končí na druhej strane Einsteinovej ulice. Napriek tomu, že podľa pôvodného časového plánu mali poslednú z piatich lávok dokončiť v decembri 2004, práce na troch nadchodoch ešte stále pokračujú. Stavba piatich lávok cez diaľnicu tak nakoniec trvá dlhšie ako stavba Mosta Apollo. Nie však vinou stavebníkov, podľa investora zdržanie spôsobil napríklad zdĺhavý proces majetkového vysporiadania pozemkov, zmena projektu či železničnej protidotykovej normy.
(japa)