Štátna plavebná správa potvrdila, že pri havárii, ku ktorej došlo na Dunaji v stredu pred siedmou ráno, uniklo do vody 15-tisíc litrov benzínu. Pri náraze odtrhnutého člna remorkéra do tankera v ňom vznikla trhlina väčšia ako päť metrov.
"Vyzerá to tak, že ekologickej katastrofe sa podarilo zabrániť. Zvyšný náklad lode sa podarilo prečerpať a narazené plavidlo sa nepotopilo," povedala nám Eva Polakovičová zo Štátnej plavebnej správy. Či došlo pre únik k zhoršeniu kvality vody v rieke, sa skúma. Inšpekcia životného prostredia nezaznamenala zmenu farby v rieke ani úhyn rýb. Inšpektori na mieste zaznamenali len zápach po benzíne. Oblasť sa naďalej monitoruje.
Ochranárske združenia však hovoria o tom, že benzín vo vode môže spôsobiť veľké znečistenie. Jeden liter totiž dokáže znehodnotiť až päť miliónov litrov vody. Environmentalisti sa obávajú úhynu menších živočíchov a narušenia celého ekosystému. V horšom prípade môže benzín kontaminovať pôdu a dostať sa do dunajských ramien.
Tomáš Blaškovič zo Spoločnosti pre ochranu vtáctva na Slovensku tiež nevníma haváriu ako niečo, čo by nemalo mať negatívny vplyv na dunajský ekosystém. "Nevieme odhadnúť, čo sa môže stať v súvislosti s vtáctvom, no neradi by sme udalosť bagatelizovali. Môže mať vplyv na životné prostredie, ryby a kvalitu vody," hovorí. V tomto období totiž prístav nie je vtáctvom veľmi využívaný, najviac vtákov je tu počas obdobia hniezdenia a migrácie. Benzín je tekutejší a má väčšiu viskozitu, zalepenie ako pri úniku ropy sa teda dá v tomto prípade vylúčiť.
Dopad havárie na kvalitu vody nevedeli odhadnúť ani vo Výskumnom ústave vodného hospodárstva. "Robiť analýzy kvality vody v tejto súvisloti sa zatiaľ od nás nikto nechystá," povedala Táňa Šimková z ústavu.
Námestník riaditeľa Slovenského vodohospodárskeho podniku Peter Minárik vyslovil obavu, že umiestnenie nádrží na voľnom toku Dunaja, z ktorých tankujú pohonné látky okoloidúce lode, je veľmi nešťastné riešenie, ktoré kedykoľvek môže hroziť podobnou haváriou s oveľa vážnejšími následkami.
Okolnosti zrážky dvoch lodí ešte stále nie sú vyjasnené. Vyšetrovanie paralelne robí polícia a Štátna plavebná správa, vypočutí boli svedkovia a účastníci nehody. Podľa Polakovičovej existujú dve verzie. "Kapitán ukrajinského remorkéra Praha tvrdí, že odtrhnutie člna, ktorý narazil do stojaceho rakúskeho tankera, spôsobilo vlnobitie z predbiehajúceho plavidla Cézar. Či bola chyba v uviazaní, alebo sa čln odtrhol, skúmajú experti."
Teraz je ukrajinská loď odtiahnutá v bazéne, vyčísľujú sa škody. Vinníkovi nehody hrozí pokuta do výšky päť miliónov korún.
Autor: mi