Nad riečkou Vydrica, ktorá sa počas jarných povodní vyliala v areáli Partizánska lúka, sú nové lávky. Pribudlo aj mólo na jednom z jazier. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL |
"Už teraz tam však chodia množstvá turistov, ktorí skúšajú nové vybavenie, cyklisti ničia nový asfalt. Ľudia sa už zrejme nevedia dočkať," povedala Joana Holčíková z organizácie Mestské lesy.
Areál je odkanalizovaný, nové sú aj rozvody elektriny. Ľudia si už nebudú môcť hocikde opekať ako predtým. Na to budú určené ohniská povyše areálu a na Partizánskej lúke bude grilovací altánok. Cez víkend bude platiť zákaz vjazdu s autom, zaparkovať sa bude dať len na záchytných parkoviskách na začiatku areálu pri Červenom moste. Nové sú povrchy ciest i chodníkov, ktoré vyložili mačacími hlavami z rozobranej Cesty mládeže.
Vstupná časť areálu je venovaná športu - je tu minifutbalové a univerzálne ihrisko, ďalej detské ihriská, vzadu sa dokončuje amfiteáter. Na budúci týždeň sa tu bude kolaudovať prístavba s toaletami, ktoré by mali už na budúci víkend slúžiť turistom. Amfiteáter nebude mať javisko, ostane tu prázdna plocha, kde si budú môcť účinkujúci rozložiť mobilné pódiá. Kapacita hľadiska bude 900 až 1000 ľudí.
"V amfiteátri je ešte veľa práce, robí sa vo dne v noci," povedala Holčíková. Okrem toho sa asfaltuje posledný úsek Kysuckej ulice, osádzajú sa nové lavičky a zatrávňuje pôda, ktorá ostala po odstránení stavebných mechanizmov. Je však možné, že zasiatu trávu zničila búrka v noci zo stredy na štvrtok.
Mesto investovalo do úpravy výletného areálu 44 miliónov z úveru od Dexie, štyri milióny išli z rozpočtu Mestských lesov, ktoré areál spravujú. Dokončenie areálu sa odkladalo, práce skomplikovala tuhá zima a jarné povodne.
LINDA VASIĽOVÁ
História areálu
Železná studienka je súčasťou lesoparku, preteká ňou potok Vydrica, ktorý napája štyri rybníky. Pomenovali ju podľa železitého prameňa, ktorý tu vyviera. Boli tu kúpele kráľa Ferdinanda - neskôr sa zistilo, že voda nie je liečivá. Pred stáročiami sa v areáli usídlili mlynári a rybári. Deväť vodných mlynov sa tu spomína už v roku 1455, koncom 19. storočia zanikli a využívali sa ako reštaurácie. Dodnes sa z nich zachoval posledný - Suchý mlyn. Len ruiny ostali z mlyna Klepáč, siedmeho mlyna, ktorý zanikol pred rokom 1970. Sústava štyroch jazier vznikla v roku 1846. V blízkosti Červeného mosta je železničná zastávka. Je súčasťou trate, po ktorej 20. augusta 1848 prišiel z Viedne prvý vlak ťahaný parnou lokomotívou.