V rokoch 1914 - 1934 fungovala v Bratislave tzv. viedenská električka. Mala rozchod 1435 mm a časť siete spoločnú s mestskou električkou - v tomto úseku bola vložená tretia koľajnica. V meste tvorila uzavretú slučku okolo Reduty a nemala na spoločnom električkovom telese výhybky. V Kopčanoch sa vymieňali lokomotívy, pretože tam sa menilo napájanie z vtedajších mestských 550 V na 15 kV rakúskych železníc. |
Na prerokovávaní odznel názor, že bratislavský 1000-milimetrový rozchod električiek je atypický a nekompatibilný pre železničný rozchod v prípade, že by mesto raz pristúpilo k výstavbe metra. Preto má byť rýchlodráha vybudovaná s rozchodom 1000 mm, ale s vyhotovením, ktoré umožní zmenu na 1435 mm. Najjednoduchšie pridaním tretej koľajnice.
Rovnaký rozchod ešte neznamená, že je električka kompatibilná so železnicou alebo metrom. Aj keď má železničných 1435 mm, má úplne iný profil kolesa a napájanie ako vlak. Pretože jazdí po kľukatejších tratiach, volí sa profil, ktorý kladie menší odpor a znižuje opotrebovanie a hlučnosť. Takáto električka sa na železničnej trati vykoľají na prvej výhybke.
Technicky možno vyrobiť hybridné vozidlo - tzv. tram-train so zodpovedajúcim profilom kolies, schopné jazdiť na rôznych napájacích sústavách a odoberať z nich prúd prostredníctvom zberača.
To by si však vyžiadalo ďalšie investície spojené s prestavbou súčasnej siete, výmenou podvozkov na všetkých električkách a predovšetkým s vývinom a nákupom takýchto vozidiel. Pre naše špecifické podmienky zatiaľ žiadne vhodné hybridné vozidlá nie sú.
Ak by sa v budúcnosti takéto vozidlo objavilo, stačí vložiť na požadovanom úseku tretiu koľajnicu pre rozchod 1435 mm. Preto sa nová trať bude budovať tak, aby neskôr vyhovovala potenciálnemu hybridnému vozidlu na rozchode 1435 mm.
Pri pripomienkovaní petržalskej rýchlodráhy sa často vyskytovala požiadavka nestavať novú trať na 1000-milimetrový rozchod koľajníc, ale na železničný 1435-milimetrový rozchod. Zo 186 električkových prevádzok v Európe je pomer používania týchto dvoch rozchodov v prospech širšieho 6:4. Atypické rozchody sú 900, 950, 1009, 1067, 1100, 1445, 1450 a 1458 mm, nie 1000 mm. V prevažnej miere ho využíva Belgicko a Švajčiarsko, na polovicu Nemecko, Nórsko, Rakúsko či Španielsko. V meste Bilbao je dokonca aj metro na metrovom rozchode.