SME

1000- alebo 1435-milimetrový rozchod?

Na prerokovávaní odznel názor, že bratislavský 1000-milimetrový rozchod električiek je atypický a nekompatibilný pre železničný rozchod v prípade, že by mesto raz pristúpilo k výstavbe metra. Preto má byť rýchlodráha vybudovaná s rozchodom 1000 mm, ale ..

V rokoch 1914 - 1934 fungovala v Bratislave tzv. viedenská električka. Mala rozchod 1435 mm a časť siete spoločnú s mestskou električkou - v tomto úseku bola vložená tretia koľajnica. V meste tvorila uzavretú slučku okolo Reduty a nemala na spoločnom električkovom telese výhybky. V Kopčanoch sa vymieňali lokomotívy, pretože tam sa menilo napájanie z vtedajších mestských 550 V na 15 kV rakúskych železníc.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Na prerokovávaní odznel názor, že bratislavský 1000-milimetrový rozchod električiek je atypický a nekompatibilný pre železničný rozchod v prípade, že by mesto raz pristúpilo k výstavbe metra. Preto má byť rýchlodráha vybudovaná s rozchodom 1000 mm, ale s vyhotovením, ktoré umožní zmenu na 1435 mm. Najjednoduchšie pridaním tretej koľajnice.

Rovnaký rozchod ešte neznamená, že je električka kompatibilná so železnicou alebo metrom. Aj keď má železničných 1435 mm, má úplne iný profil kolesa a napájanie ako vlak. Pretože jazdí po kľukatejších tratiach, volí sa profil, ktorý kladie menší odpor a znižuje opotrebovanie a hlučnosť. Takáto električka sa na železničnej trati vykoľají na prvej výhybke.

SkryťVypnúť reklamu

Technicky možno vyrobiť hybridné vozidlo - tzv. tram-train so zodpovedajúcim profilom kolies, schopné jazdiť na rôznych napájacích sústavách a odoberať z nich prúd prostredníctvom zberača.

To by si však vyžiadalo ďalšie investície spojené s prestavbou súčasnej siete, výmenou podvozkov na všetkých električkách a predovšetkým s vývinom a nákupom takýchto vozidiel. Pre naše špecifické podmienky zatiaľ žiadne vhodné hybridné vozidlá nie sú.

Ak by sa v budúcnosti takéto vozidlo objavilo, stačí vložiť na požadovanom úseku tretiu koľajnicu pre rozchod 1435 mm. Preto sa nová trať bude budovať tak, aby neskôr vyhovovala potenciálnemu hybridnému vozidlu na rozchode 1435 mm.

Pri pripomienkovaní petržalskej rýchlodráhy sa často vyskytovala požiadavka nestavať novú trať na 1000-milimetrový rozchod koľajníc, ale na železničný 1435-milimetrový rozchod. Zo 186 električkových prevádzok v Európe je pomer používania týchto dvoch rozchodov v prospech širšieho 6:4. Atypické rozchody sú 900, 950, 1009, 1067, 1100, 1445, 1450 a 1458 mm, nie 1000 mm. V prevažnej miere ho využíva Belgicko a Švajčiarsko, na polovicu Nemecko, Nórsko, Rakúsko či Španielsko. V meste Bilbao je dokonca aj metro na metrovom rozchode.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 604
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 338
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 903
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 095
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 568
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 205
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 114
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 1 875
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 170
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 099
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 183
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 192
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 726
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 918
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 907
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 456
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťZatvoriť reklamu