SME

Rýchlodráha čaká na posudok ministerstva

Mesto sa metra vzdalo, ale stále sa nevie, ktorý variant električkovej rýchlodráhy zvíťazí. Pokračujú aj spory o najvýhodnejší rozchod koľajnícNajvhodnejšie riešenie dopravy pre Bratislavu má byť nosný systém MHD na báze koľajovej segregovanej dopravy.

Návrh električkovej rýchlodráhy do Petržalky má tri varianty - povrchový, estakádový a polozapustený. Na vizualizácii je estakádový variant tretieho stanoviska. Pohľad z okraja parkoviska supermarketu smerom na Romanovu ulicu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Zásady nosného systému schválilo mestské zastupiteľstvo v decembri minulého roka. Prvou fázou realizácie má byť vybudovanie električkovej rýchlodráhy, ktorá prepojí Petržalku s centrom. Rýchlodráha sa má počas výstavby postupne napájať na súčasnú dopravnú sieť.

Mesto sa už dávnejšie vzdalo myšlienky na metro a ľahké metro, ako dôvod uvádza vysoké náklady a nevhodné podložie v Petržalke - najmä pod Dunajom. Vybudovanie rýchlodráhy by malo stáť okolo päť miliárd korún, zatiaľ čo metro by len na prvú trasu potrebovalo okolo 150 miliárd a ľahké metro vyše 30 miliárd.

SkryťVypnúť reklamu

Financovanie

Pre novú električkovú trať Janíkov dvor - Šafárikovo námestie mesto koncom mája schválilo kúpu 46-tisíc m2 pozemkov za 82 miliónov. Peniaze uvoľnia z mestského rozpočtu z položky vyčlenenej na výstavbu nosného systému.

Stavbu chce mesto financovať sumou 1,4 miliardy z úveru z decembra 2004, z ďalších úverov bánk, z výnosov predaja a prenájmu nehnuteľností a zo štátnej dotácie 2,5 miliardy korún. Podmienkou pre zisk peňazí zo štátneho rozpočtu je aj posudok o zaťažení životného prostredia z príslušného ministerstva, na ktoré magistrát stále čaká.

"Ak by sme kladné stanovisko ministerstva dostali dnes-zajtra, teda ihneď, môže začať hlavné mesto s tvorbou podmienok na verejné obstarávanie. V auguste, septembri by potom mohlo prebehnúť výberové konanie a koncom roka 2007 by sa mohlo začať stavať," povedal nám námestník primátora Karol Kolada.

SkryťVypnúť reklamu

Starý most

Prvá etapa výstavby rýchlodráhy by sa mala začať rekonštrukciou Starého mosta. Aj po nej zvládne most električky len s vylúčením ostatnej dopravy. Tá bude presmerovaná na Nový most a Most Apollo. Celkovo má mesto v zámere utlmiť cestnú dopravu na nábreží aj v centre.

Starý most má predpokladanú životnosť ešte asi desať rokov. To sa netýka v súčasnosti nepoužívanej železničnej časti, ktorá môže po rekonštrukcii slúžiť ešte niekoľko desaťročí pre potreby električky. Pri rekonštrukcii sa najprv odstráni cestný most, časť pilierov sa nadstaví, železničný most sa prenesie na nadstavenú časť a potom sa dobuduje zvyšok pilierov. Železničná mostovka sa pri rekonštrukcii rozšíri a umiestni na stred pilierov. Vznikne priestor pre dvojkoľajovú trať a po oboch stranách mosta majú byť nové lávky pre peších a cyklistov.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa pristúpi k rekonštrukcii, a teda aj k uzatvoreniu Starého mosta, dopravu v meste to poznamená na niekoľko mesiacov. Naposledy bol Starý most dlhšie uzatvorený po tom, ako do jedného z jeho pilierov narazil rakúsky tlačný remorkér. Vtedy sa, paradoxne, dopravná situácia na Šafárikovom námestí zlepšila, zvýšila sa priepustnosť križovatky.

Rýchlodráha

Trať rýchlodráhy povedie z Janíkovho dvora na juhu Petržalky popri Draždiaku a Chorvátskom ramene cez Háje, Bosákovu, Einsteinovu a Viedenskú cestu a cez Dunaj po zrekonštruovanom Starom moste na Šafárikovo námestie.

Vedenie trasy počíta s tromi variantmi - povrchovým, nadúrovňovým (estakádnym) a polozapusteným. Petržalskí poslanci presadzujú estakádny variant, hoci štúdia Dopravoprojektu považuje za najvýhodnejší povrchový.

Úsek od Starého mosta až po Bosákovu je vo všetkých variantoch rovnaký, estakádny, iba na zvyšok trate sa uvažuje s polozapusetným, povrchovovým alebo estakádnym.

Podľa niektorých odborníkov na dopravu by však najlogickejším riešením bol kompromis. Električka, ktorá príde do Petržalky zo Starého mosta po vyvýšenej trati, by logicky mala pokračovať po estakáde ponad Einsteinovu s diaľnicou, ponad železnicu a prípadne Bosákovu ulicu, a potom by mala klesnúť. Pri kombinovaní troch variantov by odpadol hlavný argument proti povrchovému, že znamená kolízne kríženie komunikácií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 600
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 335
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 941
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 087
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 563
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 204
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 110
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 1 886
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zdravotníctvo nie je zadarmo.

Do zdravotníctva ide tento rok 9,6 miliardy eur.


33
Folkloristka na proteste pred ministerstvom kultúry.

Verí, že ľudia sa zobudia, ak pôjde o veľa.


8
Slovenskí fanúšikovia na MS v hokeji 2025.

Slovensko zorganizuje šampionát tretí raz.


a 2 ďalší 36
Robert Fico a Vladimir Putin v Kremli.

Robert Fico si položil správnu otázku a odpovedal si po svojom.


23
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 164
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 097
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 182
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 183
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 725
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 955
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 905
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 447
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťZatvoriť reklamu