Dom na Jozefskej bude mať osem podlaží, do trojpodlažných podzemných parkovísk sa bude vchádzať autovýťahom. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ |
Stáť tu má osempodlažný dom, v rámci troch podzemných podlaží tu bude 53 parkovacích miest. Investorom sú Vodohospodárske stavby Malacky. Podľa hovorcu projekt nehovorí o tom, že by niektoré z parkovacích miest mali byť určené aj pre verejnosť.
Za posledný rok je parkovisko pri Hviezde už druhým, ktoré zmizlo z oblasti Kollárovho námestia alebo blízkeho okolia. Na mieste väčšieho parkoviska v strede námestia už čoskoro bude stáť Park one, polyfunkčný objekt. Projekt bude mať v suteréne štyri podzemné podlažia, kde bude 180 parkovacích miest. Prax je však taká, že vo väčšine prípadov sú pri investičných projektoch podzemné parkoviská určené iba firmám, ktoré tu sídlia. Prípadne sa niekoľko miest prenajíma za trhové ceny.
"Je to bežný jav," povedal vodič z povolania Milan Višváder. "Už sa stáva praxou, že voľné plochy v meste sa najprv prenajmú na parkovanie a potom sa zastavajú," hovorí. Parkovisko pri Hviezde využíval, podľa neho tu síce niekoľko miest stále zostávalo voľných, ale ceny boli na centrum mesta dobré - 20 korún na polhodinu.
Vznik a zánik parkovísk na súkromných pozemkoch je v Starom Meste častý, fungujú väčšinou na miestach po zbúraných budovách. Majitelia pozemkov, kým nezačnú stavať, dočasne berú zisk zo spoplatňovania parkovísk. Takéto nekoordinované pribúdanie súkromných parkovísk sťažuje dopravné vzťahy v okolí, vyvoláva sťažnosti obyvateľov, ktorí ich posielajú na miestny úrad. Od roku 2003 regulatív neexistuje, dovtedy prevádzkové poriadky parkovísk aj ceny schvaľovala mestská časť.
Dočasné parkoviská už boli na Grösslingovej, Ulici 29. augusta, Mickiewiczovej a Špitálskej ulici.
Vodičom zvyknutým odstaviť pri Hviezde auto zostáva podľa Višvádera už iba blízke Tatracentrum, kde kedysi tiež bolo súkromné parkovisko. V podzemí sú miesta aj pre verejnosť, prvá polhodina je tu zdarma.
Druhou možnosťou je súkromné parkovisko na nezastavanom priestranstve medzi hotelom Tatra a kinom Hviezda. Treťou alternatívou, vodičmi najviac využívanou, je zaparkovať na ulici.
Podľa Bratislavskej parkovacej služby je obsadenie 2700 parkovacích uličných státí v centre Bratislavy počas pracovného dňa stopercentné. Súkromné a podzemné parkoviská pritom mávajú stále voľnú kapacitu.
DOROTA KRÁKOVÁ, r