SME

Jediný rímsky míľnik našli v Podunajských Biskupiciach

Je nepredstaviteľné, že by kedysi svetovládny Rím bol bez vynikajúcich cestných komunikácií. Niekedy boli široké až desať metrov a spájali po celom svete rozostavané objekty ako castra, burgusy, strážne i hliadkové veže, vojenské tábory a pri nich civiln

é mestá.

Bez dobrých ciest by všetky spomínané pevnôstky a pevnosti zostali izolovanými ostrovmi, hlavne keď boli postavené na nepriateľskom území. Cesty umožňovali rýchly presun vojsk z jednej oblasti do druhej, a tak sa dali včas a účinne brániť. Po cestách prúdil nielen vojenský, ale aj spoločenský život a takisto kultúrny a náboženský. Súčasne to boli dôležité tepny, ktoré zabezpečovali spojenie každého kúta impéria s centrom ríše Rímom, predovšetkým to však boli tepny vojenské, po ktorých sa presúvali pešiaci, jazdci, povozy. Pre pešiakov bola denná pochodová norma 25 až 30 km.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa tradície stavbu prvej dôkladnej rímskej cesty, pokrytej už kamennými kvádrami, nariadil cisár Appius Claudius Caecus v roku 312 pred Kr. Viedla z Ríma do Capui a dostala pomenovanie podľa staviteľa - Via Appia. Rimanom slúži dodnes. Ďalšie významné cesty vybudované neskôr boli napríklad Via Flaminia a Via Aemilia.

V centre Ríma je možné ešte i dnes vidieť základ takzvaného "zlatého míľnika" (miliarum aureum), vybudovaného v roku 20 pred Kr. na príkaz cisára Augusta. Podľa jeho vzoru stavali Rimania pri všetkých cestách kamenné míľniky valcovitého tvaru, na ktorých bolo vyznačené pomenovanie cesty, odkiaľ a kam viedla i vzdialenosti od východzieho bodu ku konečnému a tiež meno toho, kto ju nechal vybudovať.

Vzdialenosť sa uvádzala v rímskych míľach, nazývaných "mille passus", čo znamená tisíc dvojkrokov. Prepočítaná dĺžka na našu dnešnú mierku činí 1480 metrov. Rimania mali počas svojho impéria vybudovaných až 15-tisíc kilometrov ciest. Na území Slovenska v časti Bratislava-Podunajské Biskupice bol zatiaľ nájdený jeden jediný prícestný rímsky míľnik (na snímke).

SkryťVypnúť reklamu

Pri rímskych cestách bývali postavené svätyne boha Merkúra, ochrancu pocestných a aj zájazdné hostince - "deversorie". Poskytovali občerstvenie i nocľah pre cestujúcich aj zvieratá. Rimania cestovali pešo, na koňoch, v nosidlách i na vozoch a dostavníkoch. Stanice pre dostavníky sa nazývali "posita", z tohto názvu vznikli v rôznych jazykových obmenách pomenovania "pošta".

O poriadok na rímskych cestách sa starali zamestnanci, ktorých nazývali "curiosi" a rímske kamenné cesty "via strada" dali základ talianskemu strada, nemeckému Strasse a anglickému street a aj novodobému autostráda.

Rímske vozy a dostavníky mali nainštalované aj historicky prvé známe tachometre, ktoré nazývali "hodometron" - merač cesty. Opis takéhoto hodometra nám zachoval vo svojom diele Desať kníh o architektúre spisovateľ Vitruvius Pollia. Podľa neho bol merač pripevnený na koleso vozidla a pri pevne stanovenom počte obrátok vypadla do nádoby zvláštna gulôčka. Ich počet potom umožňoval rýchlo vypočítať prejdenú vzdialenosť.

SkryťVypnúť reklamu

Keď z ľavého brehu Dunaja začali robiť lúpežné nájazdy germánski Kvádi, Rimania zhustili všetky svoje obranné objekty a pospájali ich cestami. Tak vznikol známy obranný systém Limes romanus. Intenzívnejšie ho začali budovať za Flaviovcov v rokoch 86 až 96 po Kr. Vo výstavbe v rokoch 96 až 117 pokračoval cisár Trajanus, v rokoch 117 až 138 cisár Hadrián. Ďalší cisári Limes romanus už len obnovovali a udržiavali a to až do trvalého odchodu Rimanov z Panónie v 4. storočí. IGOR JANOTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 567
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 117
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 594
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 536
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 904
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 774
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 389
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 711
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 323
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 960
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 914
  4. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 11 194
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 921
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 623
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 715
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 649
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu