Najväčšie problémy s grafitmi má v Bratislave Dopravný podnik a Železničná polícia. Za minulý rok Železničná polícia zaregistrovala spolu 90 prípadov, z toho bolo objasnených len pätnásť. Tento rok už stihli sprejeri pomaľovať vozne šestnásťkrát, z toho bolo päť trestných činov a jedenásť priestupkov. Za rovnaké obdobie minulého roka je to nárast o dva trestné činy. Objasnené boli zatiaľ štyri prípady.
"Od roku 2000 používa Železničná spoločnosť Slovensko na ochranu vozňov antigrafitové nátery," povedal hovorca Železničnej polície Jozef Búranský. Nátery sa robia v Železničných opravovniach, kde sa na základný materiál - kov - nanáša látka nazývaná lak I. Na sprejermi poškodené vozne sa pri renovácii aplikuje syntetický alebo polyuretánový lak II.
Škoda na jednotlivých vozňoch sa vypočítava podľa toho, koľko štvorcových metrov musí byť nanovo premaľovaných. "Plocha jedného osobného vozňa predstavuje 90 až 94 štvorcových metrov a jej kompletné vyčistenie od sprejerov stojí vyše 200-tisíc korún. Závisí to však od rozsahu poškodenia a typu nového náteru," dodal Búranský.
Osobné vozne radené vo vlakoch InterCity, špeciálne vozne a vozne na medzinárodnú prepravu sa však pri poškodení od sprejerov musia vždy vyčistiť kompletne. Na ostatných vozňoch v bežnej prevádzke sa pre nedostatok financií čistia len plochy, na ktorých je vozeň popísaný, čo je podmienka prevádzkovania železničných vozidiel.
Železničná spoločnosť Slovensko eviduje až 90 percent vozňov poškodených výtvormi sprejerov. Podľa hovorcu Mestskej polície v Bratislave Petra Plevu od začiatku roka prichytili policajti v meste troch sprejerov.
Štatistika
Železničnej polície
2001 22 prípadov
2002 22 prípadov
2003 69 prípadov
2004 spolu 63 prípadov, z toho priestupkov - 53 (objasnených 6) a trestných činov - 10 (objasnené 4)
2005 spolu 90 prípadov, priestupkov - 37 (objasnených 6) trestných činov - 54 (objasnených 9)
2006 do 11. mája: trestné činy - 15 (objasnené 4)