Malá scéna SND, utorok 9. mája o 19.00 hod.
Festival Nová dráma / New drama otvára inscenácia Činohry SND Bengta Ahlforsa Posledná cigara. V hre o tom, že láska a sex môžu fungovať aj vtedy, keď má človek po šesťdesiatke a tiež vtedy, keď je zdanlivo cnostným pastierom svojich ovečiek, upútajú skvelé herecké výkony Emílie Vášáryovej, Emila Horvátha (na snímke), Štefana Bučka a Ingrid Timkovej. FOTO - ARCHÍV DIVADELNÉHO ÚSTAVU
Slovenská dráma je iná než svetová iba v tom, že je slovenská. Je o vzťahoch, o láske, o sexe, o práci, o peniazoch, o politike a umení Výkonná manažérka festivalu súčasných hier Nová dráma / New Drama, teatrologička ROMANA MALITI pracuje v Divadelnom ústave na oddelení vonkajších vzťahov. Koordinuje projekty Divadelného ústavu Nová dráma / New Drama, Dráma a Európska dielňa prekladu. Pôsobí príležitostne ako dramaturgička a herečka v rôznych nezávislých divadelných projektoch.
Prečo sa Divadelný ústav rozhodol pre festival drámy?
"Všade vo svete sa stretávam s nesmiernou starostlivosťou a pozornosťou, aká sa venuje súčasnej dráme, novému písaniu a mladým dramatikom. Organizujú sa mnohé projekty, workshopy, semináre, hry sa čítajú, prezentujú, inscenujú, vydávajú. Aj v tej najdivokejšej a najneprehľadnejšej divadelnej kultúre, akou je napríklad ruská, je momentálne nová dráma na prvom mieste."
Akú má dráma u nás pozíciu?
Dlhšiu dobu sledujeme stúpajúci počet premiér pôvodnej drámy na Slovensku. Po dobrých skúsenostiach s projektom Nová dráma a súťažou Dráma iniciovala Silvia Hroncová, riaditeľka Divadelného ústavu, odvážnu ideu usporiadať festival súčasnej drámy. O opodstatnení tejto myšlienky nás presvedčili aj naši partneri - Činohra SND, divadlo Astorka Korzo '90 a divadlo Aréna, ktorí vstúpili do projektu ako spoluusporiadatelia. Dobré vzťahy máme aj s bratislavským magistrátom. Zaujímavý divadelný festival je zmenou a oživením pre bratislavské publikum, a tiež možnosťou prezentácie pre divadlá z celého Slovenska."
Je v zahraničí takýto festival bežnou súčasťou národnej kultúry alebo je skôr vzácnosťou?
"Festivalov súčasnej drámy je dnes mnoho, mnohé z nich sú nesmierne živé a je na nich čo objavovať. Každý národný či medzinárodný festival sa popri inscenáciách klasiky či moderny nevyhne novej dráme. Nedávno som bola na festivale F.I.N.D v Berlíne, na ktorom sa čítali hry z Maďarska, Rumunska, Bulharska či Turecka. K mojim obľúbeným patrí festival Novaja drama v Rusku, kde vždy objavím nové tváre. Keby som chcela navštíviť všetky festivaly a prehliadky súčasnej drámy vo svete, pravdepodobne by som bola doma dva dni v roku."
Líši sa slovenská dráma od trej, ktorá sa hrá inde?
"Slovenská dráma je iná než svetová iba v tom, že je slovenská. Samozrejme, sú isté špecifiká, ktoré vychádzajú z historickej skúsenosti a mentality - metaforický jazyk, rurálne témy. Ale všetci píšu, v dobrom slova zmysle, o tom istom - o vzťahoch, o láske, o sexe, o práci, o peniazoch, o politike a umení. Bolo obdobie - u nás neskôr a o niečo menej ako inde - keď sa písalo veľa a otvorene o tabuizovaných veciach, drogách, prostitúcii či homosexualite. Mnohých dnes napríklad fascinuje téma konzumu alebo nových technológií."
Aké témy uprednostňujete vy osobne?
"Najbližší vzťah mám k poetickým, lyrickým, metaforickým textom, aké píše napríklad Ruska Oľa Muchinová, ale aj mnohí slovenskí autori."
Hrá sa slovenská dráma v zahraničí?
"V Divadelnom ústave sme vydali päť zväzkov anglických prekladov súčasných slovenských hier. Plánujeme vydať aj nemeckú a francúzsku verziu. Mnohí moji zahraniční kolegovia, ktorí sa venujú súčasnej dráme, boli z našich hier nadšení. Michael Johnson Chase, dramaturg z významného newyorského Lark Centre, dokonca prišiel na Slovensko, aby sa stretol s našimi dramatikmi a slovenskú dramatiku považuje za najzaujímavejšiu v strednej Európe. Slovenské hry sa budú v rámci projektu Európskej dielne prekladu prekladať a možno aj uvádzať v Taliansku, Francúzsku, Portugalsku či Španielsku."
Vie sa zahraničný súbor, ktorý pôsobí v inom prostredí - mentálnom či kultúrnom - vysporiadať so slovenským poňatím drámy?
"Naša dráma je originálna a myslím, že autori píšu súčasným jazykom o súčasných témach, no presadiť titul na repertoár nejakého divadla v Británii či v Nemecku je aj politická záležitosť. Hrajú sa tam napríklad mnohí autori z bývalej Juhoslávie, režiséri sa začínajú pozerať na Balkán a ďalej na východ. My sme asi v nejakom prekliatom nudnom strede."
Po prvý raz na festivale udeľujete ceny. Kto bude hodnotiť predstavenia?
"Porota zložená z odborníkov z oblasti divadla a filmu a divadelných praktikov. Jej členkou je tiež Vlasta Smoláková, významná česká teatrologička a prekladateľka."
Na festivale vyvrcholí Divadelným trojbojom aj súťaž pôvodných dramatických textov Dráma 2005. Aký bol tohtoročný záujem a ktorí autori postúpili do finále?
"Myslím, že súťaž si drží svoje renomé a záujem bol približne rovnaký ako v uplynulých rokoch. Potešiteľná bola účasť mnohých neznámych mien a autorov mladého veku. Porotu najviac zaujali texty I. Horváthovej, F. Jurigu, A. Kuruca, P. Scherhaufera a P. Weissa."
Akú budúcnosť by ste želali Novej dráme?
"Aby sa stala očakávanou udalosťou kultúrneho života na Slovensku a aby pomohla našim dramatikom presadiť sa."
Šapitó na Tyršovom nábreží, piatok 12. mája o 22.00 hod. a sobota 13. mája o 20.30 hod.
Súčasná dráma nie je len výsadou kamenných divadiel. Inšpiratívne produkcie vznikajú aj v často nezvyčajnom prostredí. Prorok Iľja poľského dramatika Tadeusza Slobodzianka nie je prvou inscenáciou Teatra Tatra, ktorá sa hrá v cirkusovom šapitó. Divadlu jednoducho tento priestor nesmierne pristane, a tak aj táto produkcia patrí k ťahákom festivalu.
FOTO - ARCHÍV
DIVADELNÉHO ÚSTAVU
Divadlo Astorka Korzo '90, sobota 13. mája o 16.00 hod.
Divadlo Astorka Korzo '90 stavilo na spojenie vyzretého hereckého súboru a mladých tvorcov. Autor a režisér Roman Olekšák (v tandeme s Majou Hriešik) inscenuje vlastných Smajlíkov ako divadlo, súčasné formou i obsahom. FOTO - ARCHÍV DIVADELNÉHO ÚSTAVU
Malá scéna SND, sobota 13. mája o 19.00 hod.
Slovenské vojvodinské divadlo Báčsky Petrovec (Srbsko a Čierna Hora) je jediným profesionálnym slovenským divadlom pôsobiacim mimo územia SR. Medzinárodný projekt, ktorý vznikol v spolupráci so Slovenským komorným divadlom Martin, sa hrá s veľkým úspechom v oboch krajinách. Intímny príbeh srbského dramatika Nebojšu Romčeviça Vina rozpráva o vzťahu manželov, ktorým život určuje želané a neexistujúce dieťa. FOTO - ARCHÍV DIVADELNÉHO ÚSTAVU