SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky
MESTO ČAKÁ NA MINISTERSTVO ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA, KTORÉ STAVBU POSUDZUJE. O VÝSTAVBE METRA SA UŽ VÔBEC NEHOVORÍ

Do volieb električku asi stavať nezačnú

Mesto chce začať s výstavbou nosného dopravného systému čo najskôr, je však neisté, či to stihne do decembrových komunálnych volieb. Povedala ...

Mesto chce začať s výstavbou nosného dopravného systému čo najskôr, je však neisté, či to stihne do decembrových komunálnych volieb. Povedala to hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.

Nosný systém, čiže rýchloelektrička, ktorá by mala spojiť Petržalku s centrom mesta cez Starý most, je medzi prioritami mesta do konca tohto roka. Tie mestskí poslanci schválili ešte v roku 2004 a mesto si na ne aj vzalo vyše trojmiliardový úver z Dexia banky. V rozpočte na tento rok z toho ide na nosný systém 120 miliónov.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa mesta sa stále čaká na vyjadrenie ministerstva životného prostredia. "Až potom môžeme začať s prípravou dokumentácie na stavebné konanie," povedala Chudinová. Stavbu bude povoľovať stavebný úrad Petržalky aj Starého Mesta.

Ministerstvo však zatiaľ posudzuje štúdiu dopadov stavby na životné prostredie, ktorú muselo mesto vypracovať. Súčasťou posudzovania je zbieranie názorov verejnosti, posúdenie toho, čo o dopadoch stavby tvrdí mesto, výsledkom je konečné stanovisko minsterstva.

"Negatívne podnety od občanov sme za ten čas nedostali. Prekáža im len zvýšená hlučnosť," povedala Dana Gregorová z tlačového oddelenia ministerstva. Podľa nej prebieha všetko časovo podľa zákona. Teraz sa vyberá posudzujúci, ktorý by mal celú dokumentáciu komplexne vyhodnotiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo požiadalo mesto vlani v máji o takzvané veľké hodnotenie. To je časovo, ale aj finančne náročné. Ministerstvo zdôvodňuje svoj postoj tým, že trasa električky má viesť cez najväčšie slovenské sídlisko a s jej výstavbou súvisia závažné problémy.

"Mesto správu odovzdalo 11. augusta, ale tá nezodpovedala rozsahu vyplývajúcemu zo zákona," povedala Gregorová. Dopracovanú správu predložilo mesto 4. januára.

O metre sa začalo hovoriť už pred tridsiatimi rokmi pri projektovaní Petržalky, malo ísť o ťažké metro sovietskeho typu. V roku 1985 postavili južnú radiálu z Petržalky, kde sa plánovalo aj depo. Po revolúcii sa začali objavovať alternatívy výstavby ľahkého metra. V marci 2003 sa ukázalo, že mesto nebude mať peniaze na výstavbu metra.

Skryť Vypnúť reklamu

V októbri 2003 mestskí poslanci schválili prípravu variantu koľajová doprava. Celá stavba by mala stáť do piatich miliárd korún a stavať by ju mali vyše dvoch rokov. Trať rýchlodráhy pravdepodobne povedie z Janíkovho dvora na juhu Petržalky popri Draždiaku cez Háje, Bosákovu, Einsteinovu a Viedenskú cestu a cez Dunaj na Šafárikovo námestie. Hovorilo sa o troch variantoch vedenia trasy - povrchovom, nadúrovňovom a polozapustenom. Na rýchlodráhe by mali premávať odhlučnené, nízkopodlažné električky, ktoré môžu dosiahnuť rýchlosť 80 kilometrov za hodinu.

Po Starom moste potom už nebude premávať iná doprava. Mesto pritom vlani tvrdilo, že most ostane aj pre autá. To bude znamenať opätovné zmeny v linkovaní autobusov v Petržalke.

Stavby pred voľbami

V poslednom čase sa množia veľké investičné akcie mesta. Vedenie samosprávy si ich naplánovalo do konca tohto volebného obdobia. Sú medzi nimi najmä dopravné stavby:

  • Most Apollo a s ním súvisiace práce, napríklad rekonštrukcia križovatky Miletičova - Košická
  • oprava električkovej trate od tunela po Blumentál
  • rozšírenie nábrežia od PKO po Nový most
  • svetelné križovatky, napríklad Karloveská - Devínska
  • rekonštrukcia Hlavného námestia
  • revitalizácia Železnej studienky
  • vodná priekopa pod Michalskou
  • rekonštrukcia Starej radnice a Klarisiek (lin)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 417
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 705
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 833
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 287
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 787
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 693
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 532
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 572
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 513
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 476
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu