SME

Útvar hlavného architekta už raz regulatívy určil

Lukratívna zóna v podhradí je predmetom snáh mesta o novú výstavbu asi desať rokov, zatiaľ čo architekti a investori bojujú za premostenie Staromestskej už od 70. rokov.

Podľa prvého vypracovaného projektu architekta Petra Bauera z rokov 2000 - 2002 mal v súbehu Zochovej a Kozej s premostením cez Staromestskú stáť moderný polyfunkčný objekt, rešpektujúci pôvodný historický priestor. Vyhotovený bol spolu s pamiatkarmi a rešpektoval zachovanie diaľkového výhľadu z Hodžovho námestia na Hrad. Dodržiaval predpísanú výšku podlaží, v premostení mal byť trojposchodový a ďalej štyri- až šesťposchodový. V interiéri mali byť umiestnené reštaurácie napojené k podchodu, podzemné garáže a v malej miere mala zostať zachovaná funkcia bývania. Projekt rátal s možnosťou presunúť neskôr dopravu do podzemia zapustením, a tak by premostenie slúžilo peším, vzniklo by tu námestie.

K tejto štúdii paralelne vznikol aj projekt premostenia Staromestskej v priestore Židovskej ulice od tunela po vyústenie pri Dóme. Vytvoril ju z vlastnej iniciatívy architekt Rastislav Janák, mali tu stáť nízkopodlažné domy blízke charakteru pôvodnej zástavby. Realizácia mala znovu umožniť vybudovať Židovskú ulicu popri náznakoch systému hradieb. Ale aj tento návrh bol podľa pamiatkarov predimenzovaný v prospech investorov. VIZUALIZÁCIA - ATELIÉR PETRA BAUERA

Lukratívna zóna v podhradí je predmetom snáh mesta o novú výstavbu asi desať rokov, zatiaľ čo architekti a investori bojujú za premostenie Staromestskej už od 70. rokov.

Prvý projekt z rokov 2000 - 2002 architekta Petra Bauera rátal s rekonštrukciou súbehu ulíc Zochova a Kozia tak, ako to bolo v minulosti - ešte do 60. rokov sa zbiehali smerom do jadra. Premostenie malo byť zabezpečené polyfunkčným domom, pod ktorým by viedla doprava, po čase by sa presunula do podzemia a tu malo stáť námestie s parkom pre peších. "Rozvíjajúce sa mestá potrebujú plochy a tento projekt rešpektoval historickú stopu," hovorí Bauer.

Návrh sa však postupne menil, Bauerov ateliér vytvoril 28 rôznych variantov a dostal aj územné rozhodnutie. Časť verejnosti sa však postavila proti výstavbe domu, poslanec vtedajšieho mestského zastupiteľstva Marián Minarovič zorganizoval petíciu. Investor a architekti zorganizovali protipetíciu. Krajský úrad nakoniec zrušil územné rozhodnutie stavebného úradu.

"V prípade nárožia Kozej a Zochovej ide o druhé najcennejšie územie súvisiace s historickým jadrom," povedal vtedy Minarovič. "Do revolúcie sa ho podarilo zachrániť pred demoláciou a na Útvare hlavného architekta Bratislavy (útvar pôsobil do roku 1995 - pozn. red.) sa v spolupráci s pamiatkarmi vypracovali regulatívy, ktoré jasne hovorili o tom, ako postupovať ďalej v tomto priestore." Ako dodal, regulatívy stanovili, že pri dostavbe tohto priestoru treba rešpektovať výškovú hladinu existujúcich objektov, kontinuitu súčasnej výstavby a princípy obrazu mesta.

Dnes tieto regulatívy už nie sú platné, ale boli urobené tímom odborníkov a mohli by slúžiť ako podklad pre prípadný územný plán zóny.

"Otázku premostenia Staromestskej ulice považujem za správny počin v rámci nápravy škôd, ktoré vznikli historickému centru mesta pri stavbe Nového mosta a prístupovej komunikácie k nemu. Tento krok však bude mať patričný efekt len vtedy, keď sa zrealizuje v celom možnom rozsahu od Dómu až po Hodžovo námestie. Tým by sa zacelila jazva, ktorou bol preťatý organizmus Starého Mesta a došlo by k rehabilitácii pôvodnej konfigurácie terénu, ako aj uličnej siete Židovská - Kapucínska - Kozia - Veterná - Suché mýto. Architektonickú tvorbu na mieste pôvodnej zástavby bude treba navrhnúť veľmi citlivo - zvlášť v oblasti Židovskej ulice, aby sa zachoval špecifický charakter tejto časti mesta a génius loci staromestských uličiek."

Ivo Štassel, riaditeľ MÚOP

Návrhy na riešenie Staromestskej

Bratislavčania by zrejme najviac uvítali podobné premostenie, aké na blog.sme.sk predstavuje David Dvořák. Podľa vizualizácie tvoria plány prepojenia dvoch odrezaných mestských častí logický celok a umožňujú viacero prechodov peši ponad Staromestskú ulicu. Premostenie sa poníma ako mestský park s lávkami pre peších, ktoré umožňujú prechod z historického centra cez hradby na Hrad. Na realizáciu takéhoto projektu by však muselo zohnať peniaze mesto, pretože by nešlo o komerčnú realizáciu. vizualizácia - daviddvorak.bolg.sme.sk

Návrh investora Pressburger Boulevard, ktorý mesto zamietlo minulý mesiac, predpokladal zastavanie Staromestskej v úseku od Múzea hodín po výjazd električiek z tunela. Návrh budov postavených na premostení, ktoré by viedlo ponad celý úsek Staromestskej, vôbec nerešpektoval historický ráz lokality. VIZUALIZÁCIA - SEKYRA GROUP

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 836
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 414
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 864
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 463
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 134
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 887
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 369
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 888
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 161
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 74 860
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 269
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 697
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 473
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 582
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 832
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 10 705
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu