SME

Útvar hlavného architekta už raz regulatívy určil

Lukratívna zóna v podhradí je predmetom snáh mesta o novú výstavbu asi desať rokov, zatiaľ čo architekti a investori bojujú za premostenie Staromestskej už od 70. rokov.

Podľa prvého vypracovaného projektu architekta Petra Bauera z rokov 2000 - 2002 mal v súbehu Zochovej a Kozej s premostením cez Staromestskú stáť moderný polyfunkčný objekt, rešpektujúci pôvodný historický priestor. Vyhotovený bol spolu s pamiatkarmi a rešpektoval zachovanie diaľkového výhľadu z Hodžovho námestia na Hrad. Dodržiaval predpísanú výšku podlaží, v premostení mal byť trojposchodový a ďalej štyri- až šesťposchodový. V interiéri mali byť umiestnené reštaurácie napojené k podchodu, podzemné garáže a v malej miere mala zostať zachovaná funkcia bývania. Projekt rátal s možnosťou presunúť neskôr dopravu do podzemia zapustením, a tak by premostenie slúžilo peším, vzniklo by tu námestie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


K tejto štúdii paralelne vznikol aj projekt premostenia Staromestskej v priestore Židovskej ulice od tunela po vyústenie pri Dóme. Vytvoril ju z vlastnej iniciatívy architekt Rastislav Janák, mali tu stáť nízkopodlažné domy blízke charakteru pôvodnej zástavby. Realizácia mala znovu umožniť vybudovať Židovskú ulicu popri náznakoch systému hradieb. Ale aj tento návrh bol podľa pamiatkarov predimenzovaný v prospech investorov. VIZUALIZÁCIA - ATELIÉR PETRA BAUERA


Lukratívna zóna v podhradí je predmetom snáh mesta o novú výstavbu asi desať rokov, zatiaľ čo architekti a investori bojujú za premostenie Staromestskej už od 70. rokov.

Prvý projekt z rokov 2000 - 2002 architekta Petra Bauera rátal s rekonštrukciou súbehu ulíc Zochova a Kozia tak, ako to bolo v minulosti - ešte do 60. rokov sa zbiehali smerom do jadra. Premostenie malo byť zabezpečené polyfunkčným domom, pod ktorým by viedla doprava, po čase by sa presunula do podzemia a tu malo stáť námestie s parkom pre peších. "Rozvíjajúce sa mestá potrebujú plochy a tento projekt rešpektoval historickú stopu," hovorí Bauer.

SkryťVypnúť reklamu

Návrh sa však postupne menil, Bauerov ateliér vytvoril 28 rôznych variantov a dostal aj územné rozhodnutie. Časť verejnosti sa však postavila proti výstavbe domu, poslanec vtedajšieho mestského zastupiteľstva Marián Minarovič zorganizoval petíciu. Investor a architekti zorganizovali protipetíciu. Krajský úrad nakoniec zrušil územné rozhodnutie stavebného úradu.

"V prípade nárožia Kozej a Zochovej ide o druhé najcennejšie územie súvisiace s historickým jadrom," povedal vtedy Minarovič. "Do revolúcie sa ho podarilo zachrániť pred demoláciou a na Útvare hlavného architekta Bratislavy (útvar pôsobil do roku 1995 - pozn. red.) sa v spolupráci s pamiatkarmi vypracovali regulatívy, ktoré jasne hovorili o tom, ako postupovať ďalej v tomto priestore." Ako dodal, regulatívy stanovili, že pri dostavbe tohto priestoru treba rešpektovať výškovú hladinu existujúcich objektov, kontinuitu súčasnej výstavby a princípy obrazu mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes tieto regulatívy už nie sú platné, ale boli urobené tímom odborníkov a mohli by slúžiť ako podklad pre prípadný územný plán zóny.

"Otázku premostenia Staromestskej ulice považujem za správny počin v rámci nápravy škôd, ktoré vznikli historickému centru mesta pri stavbe Nového mosta a prístupovej komunikácie k nemu. Tento krok však bude mať patričný efekt len vtedy, keď sa zrealizuje v celom možnom rozsahu od Dómu až po Hodžovo námestie. Tým by sa zacelila jazva, ktorou bol preťatý organizmus Starého Mesta a došlo by k rehabilitácii pôvodnej konfigurácie terénu, ako aj uličnej siete Židovská - Kapucínska - Kozia - Veterná - Suché mýto. Architektonickú tvorbu na mieste pôvodnej zástavby bude treba navrhnúť veľmi citlivo - zvlášť v oblasti Židovskej ulice, aby sa zachoval špecifický charakter tejto časti mesta a génius loci staromestských uličiek."

SkryťVypnúť reklamu

Ivo Štassel, riaditeľ MÚOP

Návrhy na riešenie Staromestskej

Bratislavčania by zrejme najviac uvítali podobné premostenie, aké na blog.sme.sk predstavuje David Dvořák. Podľa vizualizácie tvoria plány prepojenia dvoch odrezaných mestských častí logický celok a umožňujú viacero prechodov peši ponad Staromestskú ulicu. Premostenie sa poníma ako mestský park s lávkami pre peších, ktoré umožňujú prechod z historického centra cez hradby na Hrad. Na realizáciu takéhoto projektu by však muselo zohnať peniaze mesto, pretože by nešlo o komerčnú realizáciu. vizualizácia - daviddvorak.bolg.sme.sk


Návrh investora Pressburger Boulevard, ktorý mesto zamietlo minulý mesiac, predpokladal zastavanie Staromestskej v úseku od Múzea hodín po výjazd električiek z tunela. Návrh budov postavených na premostení, ktoré by viedlo ponad celý úsek Staromestskej, vôbec nerešpektoval historický ráz lokality. VIZUALIZÁCIA - SEKYRA GROUP


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 530
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 5 092
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 389
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 694
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 044
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 765
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 579
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 558
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 980
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 18 511
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 16 222
  4. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 845
  5. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 843
  6. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 7 815
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 754
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 190
  1. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  2. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa v srdci Slovenska.
  3. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  4. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  5. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  6. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  7. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  8. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
SkryťZatvoriť reklamu