Premostenie Staromestskej by po rokoch spojilo dve rozdelené časti Starého Mesta. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ |
Starého Mesta sa tiahne od výjazdu z Nového mosta až po podjazd na Hodžovom námestí. Oveľa menšie škody v urbanizme mesta by sa stali, keby sa pri výstavbe Nového mosta rešpektoval návrh, podľa ktorého mal stáť ďalej a na Hodžovom námestí mal byť tunel.
V súčasnosti sa o Staromestskej po rokoch znovu debatuje a myšlienka o zmene situácie na nej sa stáva reálnou. Mestskí radní sa zhodujú na tom, že prieluka by sa mala premostiť a zastavať. Tým by sa eliminoval negatívny vplyv prehustenej premávky na Staromestskej a zároveň by sa vytvorilo prepojenie historického jadra s podhradím a revitalizovala by sa Židovská ulica.
Lukratívne miesto
Otázku prekrytia úseku Staromestskej ulice od Domu U dobrého pastiera, teda od prehĺbeného výjazdu z Nového mosta, otvorilo marcové rokovanie na mestskej rade, ktorá sa zaoberala návrhom firmy Pressburger Boulevard. Návrh firmy na zastavanie Staromestskej však rada - poradný orgán primátora, nepodporila. Primátor preto návrh stiahol z rokovania zastupiteľstva.
Predložený návrh, na ktorom sa pri realizácii mala podieľať česká developerská spoločnosť Sekyra Group, nepredpokladal len prepojenie hradieb, teda mesta so Židovskou ulicou a s podhradím. Výhodne pre investora navrhoval na prepojení rentabilnú výstavbu. Židovská ulica by síce získala obojstrannú zástavbu ako kedysi, ale zároveň úplne ahistorickú a aj nevkusnú.
Pressburger Boulevard chceli najprv na vlastné náklady spracovať urbanistickú štúdiu okolia. Potom, ak by sa ju poradilo schváliť do piatich rokov od podpísania zmluvy s mestom, by firma získala pozemky za veľmi výhodnú sumu desať miliónov korún. Rovnaký návrh tej istej firmy neprešiel v mestskej rade už pred rokom. V zmluve, o ktorú išlo vlani, bola lehota na schválenie štúdie dva roky a cena za pozemky dokonca symbolická koruna.
Je dosť pravdepodobné, že o lokalitu sa začnú zaujímať viacerí investori a netreba si ničím zastierať skutočnosť, že otázku premostenia a zastavania Staromestskej neotvorilo mesto, ale podnikatelia. No je na magistráte, aby tu nepripustil ďalší neadekvátny zásah.
Najprv rozhodnutie,
potom investor
Pozitíva premostenia Staromestskej sú zrejmé - zamedzenie hlučnosti a prepojenie umelo preťatého mesta. Ale lokalite môže hroziť aj ďalšia devastácia - napríklad zástavba vyššia ako dve nadzemné podlažia by úplne zakryla obnovený úsek opevnenia, parkanový múr, ale z určitých pohľadov aj Dóm a Hrad.
Urbanizácia priestoru by teda nemala byť predimenzovaná podobným spôsobom ako v návrhu firmy Pressburger Boulevard.
Proti premosteniu s výstavbou sú aj architekti Anna a Jakub Tomašákovci, projektanti televíznej veže na Kamzíku. "Vždy tu bola priekopa, prekrývať to stavebnou činnosťou by bol nevhodný zásah do rezervácie," myslia si. "Keď sa tu začne stavať, zástavba sa potom bude len rozširovať." Podľa nich by bolo vhodnejšie vyriešiť dopravný problém pri vyústení mosta na Námestí 1. mája. Ako tvrdia, história priestoru by sa aj pre jedinečný korunovačný kostol mala v princípe zachovať.
Na Staromestskej by sa preto nemali zopakovať praktiky, podľa ktorých mesto najprv odpredá pozemok investorovi, a potom sa dodatočne snaží neadekvátnu zástavbu zamedziť. Takisto zastupiteľstvo sa nemôže zaoberať návrhom konkrétneho investora, ale hľadať ho až po vydaní územného rozhodnutia.
"Treba spracovať štúdiu celého priestoru od Nového mosta po Hodžovo námestie, a tento priestor revitalizovať," tvrdí hlavný architekt Štefan Šlachta. Urbanistickú štúdiu, ktorá je podkladom pre územné plánovanie, by podľa neho v žiadnom prípade nemala robiť súkromná firma.
Dôležité bude riešenie celého úseku, nielen Staromestskej, ale aj nárožia Zochova - Kozia tak, aby sa nenarušil pohľad na budovu bývalého rozhlasu, ale zároveň aby sa našiel rozumný konsenzus medzi historizujúcim urbanizmom a modernou architektúrou.