SME

Radní o premostení nepochybujú, otázkou je ako

Architekti a investori presadzujú výstavbu na Staromestskej ulici od 70. rokov. Projektov a návrhov bolo niekoľko, zatiaľ žiaden neprešiel.Staromestská ulica je ešte stále jedným z pozostatkov minulého režimu. Poznačená necitlivým vpádom do veľkej časti

Premostenie Staromestskej by po rokoch spojilo dve rozdelené časti Starého Mesta. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

Starého Mesta sa tiahne od výjazdu z Nového mosta až po podjazd na Hodžovom námestí. Oveľa menšie škody v urbanizme mesta by sa stali, keby sa pri výstavbe Nového mosta rešpektoval návrh, podľa ktorého mal stáť ďalej a na Hodžovom námestí mal byť tunel.

V súčasnosti sa o Staromestskej po rokoch znovu debatuje a myšlienka o zmene situácie na nej sa stáva reálnou. Mestskí radní sa zhodujú na tom, že prieluka by sa mala premostiť a zastavať. Tým by sa eliminoval negatívny vplyv prehustenej premávky na Staromestskej a zároveň by sa vytvorilo prepojenie historického jadra s podhradím a revitalizovala by sa Židovská ulica.

Lukratívne miesto

Otázku prekrytia úseku Staromestskej ulice od Domu U dobrého pastiera, teda od prehĺbeného výjazdu z Nového mosta, otvorilo marcové rokovanie na mestskej rade, ktorá sa zaoberala návrhom firmy Pressburger Boulevard. Návrh firmy na zastavanie Staromestskej však rada - poradný orgán primátora, nepodporila. Primátor preto návrh stiahol z rokovania zastupiteľstva.

Predložený návrh, na ktorom sa pri realizácii mala podieľať česká developerská spoločnosť Sekyra Group, nepredpokladal len prepojenie hradieb, teda mesta so Židovskou ulicou a s podhradím. Výhodne pre investora navrhoval na prepojení rentabilnú výstavbu. Židovská ulica by síce získala obojstrannú zástavbu ako kedysi, ale zároveň úplne ahistorickú a aj nevkusnú.

Pressburger Boulevard chceli najprv na vlastné náklady spracovať urbanistickú štúdiu okolia. Potom, ak by sa ju poradilo schváliť do piatich rokov od podpísania zmluvy s mestom, by firma získala pozemky za veľmi výhodnú sumu desať miliónov korún. Rovnaký návrh tej istej firmy neprešiel v mestskej rade už pred rokom. V zmluve, o ktorú išlo vlani, bola lehota na schválenie štúdie dva roky a cena za pozemky dokonca symbolická koruna.

Je dosť pravdepodobné, že o lokalitu sa začnú zaujímať viacerí investori a netreba si ničím zastierať skutočnosť, že otázku premostenia a zastavania Staromestskej neotvorilo mesto, ale podnikatelia. No je na magistráte, aby tu nepripustil ďalší neadekvátny zásah.

Najprv rozhodnutie,

potom investor

Pozitíva premostenia Staromestskej sú zrejmé - zamedzenie hlučnosti a prepojenie umelo preťatého mesta. Ale lokalite môže hroziť aj ďalšia devastácia - napríklad zástavba vyššia ako dve nadzemné podlažia by úplne zakryla obnovený úsek opevnenia, parkanový múr, ale z určitých pohľadov aj Dóm a Hrad.

Urbanizácia priestoru by teda nemala byť predimenzovaná podobným spôsobom ako v návrhu firmy Pressburger Boulevard.

Proti premosteniu s výstavbou sú aj architekti Anna a Jakub Tomašákovci, projektanti televíznej veže na Kamzíku. "Vždy tu bola priekopa, prekrývať to stavebnou činnosťou by bol nevhodný zásah do rezervácie," myslia si. "Keď sa tu začne stavať, zástavba sa potom bude len rozširovať." Podľa nich by bolo vhodnejšie vyriešiť dopravný problém pri vyústení mosta na Námestí 1. mája. Ako tvrdia, história priestoru by sa aj pre jedinečný korunovačný kostol mala v princípe zachovať.

Na Staromestskej by sa preto nemali zopakovať praktiky, podľa ktorých mesto najprv odpredá pozemok investorovi, a potom sa dodatočne snaží neadekvátnu zástavbu zamedziť. Takisto zastupiteľstvo sa nemôže zaoberať návrhom konkrétneho investora, ale hľadať ho až po vydaní územného rozhodnutia.

"Treba spracovať štúdiu celého priestoru od Nového mosta po Hodžovo námestie, a tento priestor revitalizovať," tvrdí hlavný architekt Štefan Šlachta. Urbanistickú štúdiu, ktorá je podkladom pre územné plánovanie, by podľa neho v žiadnom prípade nemala robiť súkromná firma.

Dôležité bude riešenie celého úseku, nielen Staromestskej, ale aj nárožia Zochova - Kozia tak, aby sa nenarušil pohľad na budovu bývalého rozhlasu, ale zároveň aby sa našiel rozumný konsenzus medzi historizujúcim urbanizmom a modernou architektúrou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 598
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 533
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 811
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 013
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 968
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 641
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 505
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 761
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 520
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 384
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 256
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 373
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 348
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 128
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 424
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu