SME

Taxibusy skončili, nebol o ne záujem

Taxibusy v Bratislave skončili, jazdiť prestali už pred troma týždňami. Súkromnú dopravnú linku sa jej majitelia rozhodli zrušiť po necelých dvoch mesiacoch. Dôvodom bol veľmi nízky záujem.

FOTO


Minibusy začali jazdiť v polovici februára. V priebehu prvého mesiaca stihli zmeniť trasy, ceny lístkov aj čas, v ktorom premávali. Predtým stála jedna cesta 25 korún, potom to bolo 20 korún (celá trasa) a 15 korún (polovičná trasa).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minibusy začali premávať na linke Rajská - Ovsište a Hlavná stanica - Antolská. Neskôr premávali obe linky k nemocnici na Antolskej - ostala trasa Antolská - Hlavná stanica a druhá linka spájala Antolskú s Autobusovou stanicou Mlynské Nivy. Vyskúšali aj smer Dlhé diely. Linku však pre nezáujem za týždeň zrušili.

SkryťVypnúť reklamu

Vodiči taxibusov mali v prvých dňoch pocit, že ľudia sa boja do neznámych vozidiel nastúpiť. "Počas prvého dňa sme jazdili zadarmo. Na zastávke čakali spolu dve susedky na autobus. Keď som im vysvetlil, že sme nová linka, jedna nasadla, a druhá sa rozhodla radšej počkať na MHD. Ako mám vedieť, že nie ste úchyl, spýtala sa ma."

Viacerí čakajúci na zastávkach zaváhali a pristúpili k vozidlu, keď sa však dozvedeli, že to nie je zadarmo, okamžite cúvli. Iní sa pýtali, či v taxibuse platí električenka.

Podľa vodičov minibusy používali najmä "intelektuáli a umelecké typy". Okrem toho napríklad sestričky z nemocnice na Antolskej sa s nimi pravidelne vozili na Nivy alebo Hlavnú stanicu. Z Antolskej sa totiž na žiadnu z týchto staníc nedostanú bez prestupovania.

SkryťVypnúť reklamu

"Ľudia s klasickým zamestnaním však zväčša o minibusy záujem nemali. Cez deň sa zase po sídlisku pohybujú najmä dôchodcovia, ktorí majú zľavnené cestovné a náš lístok sa im zdal drahý."

Minibusy si však aj nechtiac navzájom konkurovali. Na každej linke ich jazdilo päť a nie vždy dodržiavali desaťminútové intervaly. Trasy oboch liniek sa navyše miestami kryli. "Keď som k tomu ešte po trase na zastávkach chytil pred sebou autobus MHD, jazdil som naprázdno," hovorí šofér. Dodáva, že problém bol aj v trasách liniek. "Bolo by dobré, ak by trasa v Petržalke viedla popri viacerých zdravotných strediskách. Uvažovalo sa aj o linke do Mlynskej doliny či v lete do Rusoviec."

Na internetovej stránke občianskeho združenia, ktoré sa zaoberá hromadnou dopravou sa píše, že taxibusy sa neosvedčili ani na bývalých trasách liniek 81, 88 a 95, ktorých zrušenie alebo zmeny boli predmetom množstva sťažností obyvateľov Petržalky. "Zdá sa, že si cestujúci na nové trasy MHD zvykli." Faktom však je, že aj minibusy vynechávali práve tie časti sídliska, ktoré pred zmenami obsluhovali linky 88 a 95. Napríklad úsek od TPD smerom k pošte na Mamateyovej a k Lachovej ulici.

SkryťVypnúť reklamu

Štiavnickým mikrobusom sa darí

Po Banskej Štiavnici už rok premávajú dva súkromné mikrobusy, ktoré sa v starom a členitom meste uchytili veľmi dobre. Zastavia kdekoľvek na znamenie a klient si ich môže privolať aj mobilom. Za desať korún sa môže odviesť do ktorejkoľvek časti mesta.

Pred rokom vstupovali súkromní dopravcovia do tohto projektu trochu aj s obavami. Spoliehali sa však hlavne na to, že do niektorých častí mesta nepremáva mestská doprava a je problémom sa do nich dostať. Po roku sa ukazuje, že mikrobusy si tu našli svoje stále miesto. Ako nám povedal súkromný dopravca Ján Osvald, ľudia si na ne veľmi rýchlo zvykli. V čase, keď sa im jeden z mikrobusov pokazil, druhý už ani nestíhal uspokojiť dopyt cestujúcich. Aj preto uvažujú už v letnej sezóne s ďalším - štrnásťmiestnym mikrobusom. Zatiaľ po Štiavnici premávali dve deväťmiestne autá ako tzv. nepravidelná doprava.

Ján Osvald povedal, že uvažujú nad podobným projektom aj v ďalších mestách, kde nemajú dostatočne pokrytú mestskú dopravu. Problémom malých dopravcov je podľa neho iba to, že ceny pohonných hmôt nie sú stabilné. (eta)

Čo sú taxibusyNová dopravná linka - taxibusy - fungovala v Bratislave od polovice februára.

Trinásťmiestne mikrobusy si mohli záujemcovia stopnúť kdekoľvek po trase, ale zastavovali aj na zastávkach MHD. Mali nepravidelný grafikon a jazdili v približne desaťminútových intervaloch. Majiteľmi spoločnosti CityLink boli štyria občania Ruska.

Taxibusy majú najväčší úspech práve v tejto krajine. Konkurujú zastaranému vozovému parku a linkám so slabým či nepravidelným intervalom. Cena za jazdu nebýva oveľa vyššia než pri použití MHD. (japa)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 186
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 747
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 554
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 890
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 736
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 379
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 668
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 526
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu