Taxibusy v Bratislave skončili, jazdiť prestali už pred troma týždňami. Súkromnú dopravnú linku sa jej majitelia rozhodli zrušiť po necelých dvoch mesiacoch. Dôvodom bol veľmi nízky záujem.
FOTO |
Minibusy začali jazdiť v polovici februára. V priebehu prvého mesiaca stihli zmeniť trasy, ceny lístkov aj čas, v ktorom premávali. Predtým stála jedna cesta 25 korún, potom to bolo 20 korún (celá trasa) a 15 korún (polovičná trasa).
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Minibusy začali premávať na linke Rajská - Ovsište a Hlavná stanica - Antolská. Neskôr premávali obe linky k nemocnici na Antolskej - ostala trasa Antolská - Hlavná stanica a druhá linka spájala Antolskú s Autobusovou stanicou Mlynské Nivy. Vyskúšali aj smer Dlhé diely. Linku však pre nezáujem za týždeň zrušili.
Vodiči taxibusov mali v prvých dňoch pocit, že ľudia sa boja do neznámych vozidiel nastúpiť. "Počas prvého dňa sme jazdili zadarmo. Na zastávke čakali spolu dve susedky na autobus. Keď som im vysvetlil, že sme nová linka, jedna nasadla, a druhá sa rozhodla radšej počkať na MHD. Ako mám vedieť, že nie ste úchyl, spýtala sa ma."
Viacerí čakajúci na zastávkach zaváhali a pristúpili k vozidlu, keď sa však dozvedeli, že to nie je zadarmo, okamžite cúvli. Iní sa pýtali, či v taxibuse platí električenka.
Podľa vodičov minibusy používali najmä "intelektuáli a umelecké typy". Okrem toho napríklad sestričky z nemocnice na Antolskej sa s nimi pravidelne vozili na Nivy alebo Hlavnú stanicu. Z Antolskej sa totiž na žiadnu z týchto staníc nedostanú bez prestupovania.
"Ľudia s klasickým zamestnaním však zväčša o minibusy záujem nemali. Cez deň sa zase po sídlisku pohybujú najmä dôchodcovia, ktorí majú zľavnené cestovné a náš lístok sa im zdal drahý."
Minibusy si však aj nechtiac navzájom konkurovali. Na každej linke ich jazdilo päť a nie vždy dodržiavali desaťminútové intervaly. Trasy oboch liniek sa navyše miestami kryli. "Keď som k tomu ešte po trase na zastávkach chytil pred sebou autobus MHD, jazdil som naprázdno," hovorí šofér. Dodáva, že problém bol aj v trasách liniek. "Bolo by dobré, ak by trasa v Petržalke viedla popri viacerých zdravotných strediskách. Uvažovalo sa aj o linke do Mlynskej doliny či v lete do Rusoviec."
Na internetovej stránke občianskeho združenia, ktoré sa zaoberá hromadnou dopravou sa píše, že taxibusy sa neosvedčili ani na bývalých trasách liniek 81, 88 a 95, ktorých zrušenie alebo zmeny boli predmetom množstva sťažností obyvateľov Petržalky. "Zdá sa, že si cestujúci na nové trasy MHD zvykli." Faktom však je, že aj minibusy vynechávali práve tie časti sídliska, ktoré pred zmenami obsluhovali linky 88 a 95. Napríklad úsek od TPD smerom k pošte na Mamateyovej a k Lachovej ulici.
Štiavnickým mikrobusom sa darí
Po Banskej Štiavnici už rok premávajú dva súkromné mikrobusy, ktoré sa v starom a členitom meste uchytili veľmi dobre. Zastavia kdekoľvek na znamenie a klient si ich môže privolať aj mobilom. Za desať korún sa môže odviesť do ktorejkoľvek časti mesta.
Pred rokom vstupovali súkromní dopravcovia do tohto projektu trochu aj s obavami. Spoliehali sa však hlavne na to, že do niektorých častí mesta nepremáva mestská doprava a je problémom sa do nich dostať. Po roku sa ukazuje, že mikrobusy si tu našli svoje stále miesto. Ako nám povedal súkromný dopravca Ján Osvald, ľudia si na ne veľmi rýchlo zvykli. V čase, keď sa im jeden z mikrobusov pokazil, druhý už ani nestíhal uspokojiť dopyt cestujúcich. Aj preto uvažujú už v letnej sezóne s ďalším - štrnásťmiestnym mikrobusom. Zatiaľ po Štiavnici premávali dve deväťmiestne autá ako tzv. nepravidelná doprava.
Ján Osvald povedal, že uvažujú nad podobným projektom aj v ďalších mestách, kde nemajú dostatočne pokrytú mestskú dopravu. Problémom malých dopravcov je podľa neho iba to, že ceny pohonných hmôt nie sú stabilné. (eta)
Čo sú taxibusyNová dopravná linka - taxibusy - fungovala v Bratislave od polovice februára.
Trinásťmiestne mikrobusy si mohli záujemcovia stopnúť kdekoľvek po trase, ale zastavovali aj na zastávkach MHD. Mali nepravidelný grafikon a jazdili v približne desaťminútových intervaloch. Majiteľmi spoločnosti CityLink boli štyria občania Ruska.
Taxibusy majú najväčší úspech práve v tejto krajine. Konkurujú zastaranému vozovému parku a linkám so slabým či nepravidelným intervalom. Cena za jazdu nebýva oveľa vyššia než pri použití MHD. (japa)