SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky
PRI LETISKU M. R. ŠTEFÁNIKA JE V POROVNANÍ S KOŠICAMI A VIEDŇOU JEDENAPOLKRÁT MENEJ PARKOVACÍCH MIEST NA POČET PREPRAVENÝCH CESTUJÚCICH

Bratislavské letisko má problém s parkovaním

Parkovacia kapacita na bratislavskom letisku je nedostačujúca, i keď hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika to nepripúšťa.

Parkovacia kapacita na bratislavskom letisku je nedostačujúca, i keď hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika to nepripúšťa. Na jeden parkovací box na bratislavskom letisku pripadá približne 2 600 cestujúcich ročne, na box vo Viedni či v Košiciach je to asi 1000 cestujúcich. V minulom roku letisko prepravilo 1 300 000 cestujúcich, tohto roku sa počíta až s dvoma miliónmi.

Kritická by mohla byť letná sezóna, keď z bratislavského letiska odlietajú aj dovolenkové lietadlá. To znamená, že cestujúci často potrebujú nechať auto na parkovisku aj na dlhší čas, čím zmenšujú kapacitu. Situáciu by malo vyriešiť nové parkovisko a parkovací dom. Jedno parkovacie miesto by využilo 1500 cestujúcich.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa podnikateľky Andrey Slatinskej, ktorá často cestuje lietadlom, podmienky na parkovanie v Bratislave sú nevyhovujúce. "Miest je málo a automaty na platenie sú pomalé. Zdržuje to, často potom stojí v rade na zaplatenie pri búdke alebo pri automate aj 10 - 15 áut," hovorí. Automaty neprijímajú tisíckorunové bankovky, pričom celodenné parkovanie stojí 400 korún.

Letisko M. R. Štefánika má v súčasnosti parkovisko pri termináli s kapacitou 480 miest. Platí sa tu 50 korún za hodinu.

Rozširovanie kapacít na parkovanie je pripravené na jún - pre bežné letiskové parkovanie tu pribudne 200 nových miest. Podľa hovorkyňe letiska Ivany Paulínyovej už tento mesiac otvoria parkovisko so 130 parkovacími boxmi na dlhodobé státie. "Budú to miesta hlavne pre cestujúcich, ktorí odlietajú na dlhšie obdobie a chcú si ponechať svoje auto na letisku. Nachádzajú sa o čosi ďalej od terminálu," dodala. "V zime je parkovisko vyťažené asi na 70 percent. Problém by mohol byť v lete. Ale na to sme pripravení."

Skryť Vypnúť reklamu

Tretí projekt nového parkoviska je v štádiu schvaľovania. Pôjde o parkovací dom s kapacitou 600 miest, stavba podľa plánu vyrastie v blízkosti terajšieho parkoviska na mieste so stromovým porastom. Podmienkou na jeho postavenie je tiež požiadavka ochranárov na odchyt sysľov, ktoré v lokalite žijú. Investor sa zaviazal sysle presunúť na iné miesto. Budova bude mať štyri poschodia a jej súčasťou bude aj autoumyváreň. Fungovať by mala začať v septembri.

Podľa Paulínyovej letisko neregistruje problém s parkovaním. "Automatizáciou sa platenie zrýchlilo, pretože predtým všetci vychádzali z parkoviska iba jedným východom a museli platiť v búdke u operátora" . Od januára sa vychádza tromi výstupmi a zákazníci môžu dopredu zaplatiť v staniciach. Ako povedala, parkovné sa dá zaplatiť aj platobnou kartou - u operátora. Podľa vodičov však v prípade, že sa nakumuluje viacero letov, pri výjazde dochádza ku kolapsu.

Skryť Vypnúť reklamu

Na krátkodobé státie, teda na vyloženie pasažiera je pred terminálom letiska vyhradená zvláštna zóna. Značky tu povoľujú iba zastavenie. Pätnásť minút možno bezplatne zaparkovať na verejnom parkovisku pred odletovým terminálom.

"Medzinárodné predpisy nariaďujú odstup vozidiel od prevádzkovej budovy minimálne 30 metrov," hovorí Paulínyová. Autá tu nesmú zostávať z dôvodu teroristickej hrozby, keby totiž boli v nich uložené výbušniny, mohli by ohroziť prevádzku letiska.

Porovnanie počtu cestujúcich a počtu parkovacích miest

VIEDEŇ: 15 miliónov cestujúcich - 15-tisíc parkovacích boxov - 1000 cestujúcich na jeden box

KOŠICE: 270-tisíc cestujúcich - 300 parkovacích boxov - 900 cestujúcich na jeden box

BRATISLAVA: 1300 000 cestujúcich - 480 parkovacích boxov - približne 2 600 cestujúcich na jeden box

predpoklad - dva milióny cestujúcich - 1 300 parkovacích boxov - približne 1 500 cestujúcich na jeden box

Ako je to v Košiciach

Letisko Košice vybavilo minulý rok 270-tisíc cestujúcich, rok predtým vyše 230-tisíc ľudí. "Letisko má zatiaľ dostatok parkovacích miest," povedala riaditeľka letiska Marta Horváthová.

Sú tu platené i neplatené parkoviská, počet boxov je asi 300. Na platených je cena za každú začatú hodinu u osobných áut 35 korún. Prvých 10 minút je bezplatných. Neplatené parkoviská sú asi 250 metrov vzdialené od hlavnej budovy terminálu. Imobilní cestujúci majú nárok na parkovanie dve hodiny zdarma.

Ako je to vo Viedni

Tento rok pripadne na viedenské letisko vo Schwechate okolo 15 miliónov cestujúcich. Spolu tu majú k dispozícii až 15-tisíc parkovacích boxov. Možnosť zaparkovať zadarmo tu však prakticky neexistuje. "Stojí to euro a pol na jednu hodinu," hovorí vodič Martin Struhár.

Aj tu funguje zóna pred terminálom, kde možno pasažiera vysadiť a ísť preč bez platenia. Pri príletoch je to však zložitejšie, ak treba čakať, plateniu sa vyhnúť nedá.

Na parkoviskách K1 a K2 v areáli pri letisku stojí hodina 2,40 eura. V Multi store car parku (viacposchodový parkovací dom) je 60 minút státia za 2,50 eura a v Car parku C (na dlhodobé parkovanie) sa platí 2,40 eura za hodinu. Vodiči sa môžu o najlacnejších možnostiach parkovania na Schwechate informovať na bezplatnom telefónnom čísle +43-17007-22886.

Ako sa bratislavské letisko rozširuje

  • na odletoch pribudli nové check-in pulty, teraz ich je tu 18, jeden na nadrozmernú batožinu
  • vznikla nová triediareň batožiny
  • letisko zároveň rozširuje príletovú halu, ktorá bude otvorená v júni
  • prioritou je výstavba druhého terminálu, hotový by mal byť na prelome rokov 2008/2009. Súčasná kapacita sa tak zvýši na asi 4,5 milióna pasažierov
  • letisko chce postaviť aj administratívne priestory pre potreby polície
  • stavba druhej letiskovej dráhy je ďaleká budúcnosť, po dostavbe sa rozšíri kapacita na 60 miliónov pasažierov
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 414
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 150
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 820
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 072
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 950
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 946
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 143
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 509
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 360
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu