SME

Potrubia praskajú, lebo sú opotrebované

V Bratislave sa každoročne stane niekoľko veľkých havárií vodovodného potrubia, ktoré spôsobia značné škody. Opotrebovanie materiálu, prudké zmeny teplôt a tlaku sú najčastejšími príčinami. Povedala to Jana Štulajterová, hovorkyňa Bratislavskej vodárensk

Škody v galérii a knižnici


Veľké škody vznikli Slovenskej národnej galérii. Poškodilo sa okrem iného sedem obrazov v depozite maliarstva 20. storočia, náklady na ich zreštaurovanie sa odhadovali na asi 350-tisíc korún. Škody utrpeli aj budovy na Rázusovom nábreží - obytné domy, ale zatopené boli napríklad aj suterénne priestory hotela Devín. Niekoľko dní po havárii bolo ešte na nábreží blato, čiastočne vylúčená bola doprava. Štulajterová sa o príčine havárie vyjadrila, že to nebol vek potrubia, lebo bolo síce 60-ročné, ale životnosť malo 100 rokov. Rozsah potopy spôsobilo neskoré zastavenie prívodu vody, ktoré spôsobili zapečené uzávery v šachtách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Veľké škody spôsobila aj porucha potrubia vlani v júni v pobočke Mestskej knižnice na Laurinskej ulici. Porucha na potrubí cez víkend spôsobila, že v pondelok našli zamestnanci v sklade vyše metrové jazero vody. Hasiči ju odčerpávali takmer celý deň. Zničených bolo asi 25-tisíc kníh. Denne vynášali zo suterénu 16 vedier vody, nutná bola celková rekonštrukcia skladu. FOTO - ARCHÍV SME


V Bratislave sa každoročne stane niekoľko veľkých havárií vodovodného potrubia, ktoré spôsobia značné škody. Opotrebovanie materiálu, prudké zmeny teplôt a tlaku sú najčastejšími príčinami. Povedala to Jana Štulajterová, hovorkyňa Bratislavskej vodárenskej spoločnosti, ktorá v meste prevádzkuje vodovodnú sieť.

Príčinou úniku pitnej vody sú aj nehody. Túto nedeľu to bol hydrant odrazený pri prácach na rekonštrukcii Miletičovej ulice. Podľa Štulajterovej ide o častý problém pri stavebných prácach. Škody tentoraz neboli veľké, lebo hydrant mal malý priemer.

SkryťVypnúť reklamu

V podzemí mesta je niekoľko sto kilometrov potrubí, a nie všade sú v technicky dobrom stave. Preto sa nedá celkom predvídať, kde potrubie praskne. "Poruchy môžu vzniknúť aj pri otrasoch, ktoré môžu dlhodobo nepriaznivo pôsobiť na stabilitu potrubia," povedala Štulajterová.

Havárie vodári odstraňujú nahradením poškodenej časti novým potrubím. "Dnes používame potrubia z kvalitných materiálov, ktoré majú životnosť vyššiu ako v minulosti," povedala hovorkyňa.

Veľká havária bola napríklad koncom marca na Vajnorskej ulici. Pre množstvo vody vtedy zastavili električkovú dopravu, na ďalší deň bol na ceste uzatvorený jeden jazdný pruh. Problémy s vodovodnou sieťou spôsobilo aj mrazivé počasie tento rok v januári. Potrubie vtedy prasklo napríklad na Švantnerovej ulici aj na Námestí 1. mája, kde bolo treba prerušiť aj dodávku pitnej vody. Podľa Štulajterovej sa síce potrubia ukladajú do nezamŕzajúcej hĺbky, ale problémom je striedanie teplôt. Pri dlhotrvajúcich mrazoch a potom po oteplení môže dôjsť k nežiaducim pohybom zeminy, a tým aj k zmenám tlaku na potrubie.

SkryťVypnúť reklamu

V prípadoch, že havária spôsobí škody na majetku, má Bratislavská vodárenská spoločnosť zmluvu s poisťovňou. Najčastejšou poistnou udalosťou v takýchto prípadoch je poškodenie auta a zatečené pivnice. Z hľadiska škôd však patrí medzi najkatastrofálnejšie potopy v meste zaplavenie Rázusovho nábrežia v októbri 2004. Spôsobilo ho prasknuté potrubie na chodníku pri Dunaji. Medzi Novým mostom a Slovenským národným múzeom sa vytvorilo jazero.

Zvláštna havária vodovodu sa stala vlani v septembri pri dopravnej nehode. Mudrochova ulica v Rači sa zmenila na veľký potok po tom, čo vodič nákladného auta počas jazdy vytrhol potrubie a pokračoval v jazde. Zastavili ho mestskí policajti.

Prasknutý vodovod na križovatke Tomášikova-Drieňová K havárii došlo vlani koncom decembra. Voda tu bola po kolená, všetka doprava bola v čase predpoludňajšej špičky odstavená. Škody utrpela blízka čerpacia stanica, ktorá musela zastaviť predaj. Práca s horľavým palivom by totiž pri zatečenom elektrickom vedení mohla byť nebezpečná. Zaplavené boli pivnice okolitých bytoviek a garáže. FOTO - ARCHÍV SME


Autor: japa, r

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 989
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 838
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 185
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 433
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 072
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 630
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 217
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 1 830
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 023
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 72 956
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 43 284
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 38 297
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 042
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 116
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 18 502
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 586
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu