
Na pohyb po chodníku v oboch smeroch potrebujú chodci podľa normy na výstavbu chodníkov po 70 centimetrov. Aby bol chodník priechodný v oboch smeroch, mal by mať šírku najmenej 140 centimetrov. FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
„Chodci sú účastníkmi cestnej premávky a tiež im nesmie prekážať nič, čo tam nemá čo hľadať,“ hovorí Anton Michale, radca odboru dopravy a cestného hospodárstva na OÚ Bratislava II,“ nemali by tam byť napríklad ani kontajnery.“
Na pohyb po chodníku v oboch smeroch potrebujú chodci podľa normy na výstavbu chodníkov po 70 centimetrov. Aby bol chodník priechodný v oboch smeroch, mal by mať šírku najmenej 140 centimetrov.
Radca odboru dopravy a cestného hospodárstva na Okresnom úrade Bratislava II hovorí, že takýto priestor by mal zostať na chodníku pre chodcov aj v prípade, že na ňom zaparkuje vozidlo. V opačnom prípade je možné hovoriť o prekážke a vozidlo môže byť odtiahnuté.
O tom, či parkovanie na chodníku, pri ktorom na ňom pre chodcov zostane na pohyb v oboch smeroch menej ako 140 centimetrov, bude posúdené ako prekážka cestnej premávky, rozhodne príslušník dopravnej polície.
Keby bol zákaz státia na nespevnených plochách zahrnutý vo všeobecnom záväznom nariadení príslušnej mestskej časti alebo mesta, mohol by podľa Antona Michaleho o odtiahnutí auta rozhodnúť aj príslušník mestskej polície.
Ak však obyvateľov niektorých domov takéto parkovanie dlhodobo obťažuje, situáciu by pomohlo vyriešiť osadenie dopravnej značky. Podľa radcu odboru dopravy a cestného hospodárstva na Okresnom úrade Bratislava II o osadenie príslušnej zákazovej značky môže požiadať aj občan. V prípade miestnych komunikácií I. a II. triedy by sa občania mali obrátiť na oddelenie magistrátu, pri miestnych komunikáciách III. a IV. na mestskú časť, ktorá má komunikáciu v správe. O osadení dopravných značiek by mesto alebo mestská časť rozhodla v spolupráci s dopravnou políciou.
(jm)