Nová dopravná obsluha, taxibusy súkromnej spoločnosti Citylink, už jazdí v Bratislave vyše mesiaca. Začiatky tejto služby boli rozpačité. Minibusy nemali dostatočnú propagáciu, a tak sa ich ľudia skôr báli, ako ich používali. "Dnes je to už lepšie," hovorí jeden z vodičov, s ktorým sme sa včera viezli na trase Mlynské Nivy - Antolská a späť. Počas našej spiatočnej cesty odviezol troch cestujúcich. "Včera som odviezol od rána do piatej 56 ľudí. Doodbeda 40, poobede 16. Dnes som mal zatiaľ 14 zákazníkov," povedal pred jedenástou.
Väčší záujem je o linku Hlavná stanica - Antolská. Tá je dlhšia a v niektoré dni na tejto trase jeden minibus prevezie aj 70 cestujúcich. Obe linky majú už aj svojich stálych zákazníkov. Sú to napríklad sestričky z nemocnice, ktoré sa z Antolskej vozia pravidelne na Mlynské Nivy alebo Hlavnú stanicu. Z Antolskej by sa totiž na autobusovú ani Hlavnú stanicu nedostali bez prestupovania.
Linku využívajú aj chorí a starší ľudia. "Pre ľudí, ktorí sa potrebujú dostať z mesta do nemocnice na Antolskej, je to veľmi šikovné. Odkedy zrušili priamu linku MHD, ktorá spájala šafko s nemocnicou, musia cestujúci dvakrát presadať. Pre tých, ktorí sa v Petržalke nevyznajú, je to doslova utrpenie. Navyše pre starších je výhoda, že celú cestu pohodlne sedia a nemusia sa stresovať," povedala 72-ročná pani Mária, ktorá sa viezla z nemocnice do mesta.
Na každej linke jazdí päť taxibusov, vodiči dodržiavajú približne desaťminútový odstup, aby si nekonkurovali navzájom. To je však problematické, pretože trasy oboch liniek sa navyše miestami kryjú - na trase majú spoločných desať zastávok. "Smola je, aj keď po trase na zastávkach chytíte pred sebou autobus MHD," hovorí šofér.
V priebehu mesiaca sa zmenila trasa jednej z liniek. Iná zase vznikla a zanikla (Dlhé diely). Budú sa trasy meniť a prispôsobovať aj naďalej? "Uvažuje sa o linke do Mlynskej doliny k internátom, ale myslím, že radikálne zmeny na existujúcich trasách by neboli dobré, pretože už máme svojich štamgastov," myslí si vodič. Dodáva, že možno by bolo dobré, ak by trasa v Petržalke viedla popri viacerých zdravotných strediskách. Na otázku, ako by charakterizoval ľudí, ktorí najčastejšie minibusy používajú, odpovedal vodič, že sú to najmä mladí a "umelecké typy". Tí, čo sa neradi tlačia v autobuse, dodal.
Trasy taxibusov v súčasnosti
linka 801
Nemocnica Antolská - Betliarska - Lietavská - Budatínska - OD Tesco - OD Terno - Smolenická - Technopol - Romanova - Osuského - Námestie hraničiarov - Rusovská cesta - Dvory - Aupark - Staromestská - Hodžovo nám - Štefánikova - Hlavná stanica
linka 802
Nemocnica Antolská - Betliarska - Lietavská - Budatínska - OD Tesco - OD Terno - Smolenická - Jiráskova/Fedinova - Romanova - Osuského - Námestie hraničiarov - Jantárová cesta - Muchovo námestie (TPD) - Starý most - Šafárikovo námestie - Dostojevského rad - AS Mlynské nivy.
Linky spájajú stanice s nemocnicou Antolská
Minibusy začali premávať na linke Rajská - Ovsište a Hlavná stanica - Antolská. Dnes premávajú obe linky k nemocnici na Antolskej - ostala trasa Antolská - Hlavná stanica a druhá linka spája Antolskú s autobusovou stanicou Mlynské Nivy. Pred časom jazdila aj linka na Dlhé diely. Tá však mala len mizivý počet zákazníkov, takže ju zrušili. Minibusy jazdia od pondelka do piatku medzi 8.00 a 17.00 hodinou.
Pre lepšiu orientáciu cestujúcich sú trasy označené číslami 801 (na Hlavnú stanicu) a 802 (na Mlynské nivy).
Mikrobusy si môžu záujemcovia stopnúť kdekoľvek po trase, ale zastavujú aj na zastávkach MHD. Majú nepravidelný grafikon a jazdia v približne desaťminútových intervaloch. Majiteľmi spoločnosti CityLink sú štyria občania Ruska.
Taxibusy majú najväčší úspech práve v tejto krajine. Konkurujú zastaranému vozovému parku a linkám so slabým či nepravidelným intervalom. Cena za jazdu nebýva oveľa vyššia než pri použití MHD. (japa)
Taxibusy
- nová dopravná obsluha funguje v Bratislave od polovice februára. V priebehu jedného mesiaca však stihli zmeniť trasy, ceny lístkov aj čas, v ktorý premávajú. Predtým stála jedna cesta 25 korún, dnes je to 20 korún (celá trasa) a 15 korún (polovičná trasa).