V Starom Meste je zaevidovaných trikrát viac áut, ako je miest na parkovanie, a ich počet stále stúpa. S pribúdajúcimi novými bytmi a nájomníkmi, zväčša v rámci nadstavieb a rekonštrukcií podkroví, teda pribúdajú aj problémy s parkovaním.
Pre nedostatok parkovacích miest sa proti nadstavbe na Zochovej 18 postavili niektorí obyvatelia ulice. Podľa návrhu sa na štvorposchodovom dome majú vybudovať dva nové byty, stavebník K+K
technology počíta s bežným parkovaním na ulici.
Na Zochovej nedávno vybudovali viaceré mezonetové byty v dome, ktorý má viac ako desať vchodov, je tu základná i stredná škola, sídli tu Vysoká škola múzických umení, viacero firiem a fitnes centrum. "Ráno a popoludní nájsť na ulici voľné miesto je zázrak," hovorí vodič. Ako však povedal ďalej, problém sa nevyrieši nesúhlasom s nadstavbou dvoch bytov.
Podľa staromestského stavebného úradu musí každý stavebník pri umiestňovaní novej stavby riešiť predpísaný počet parkovacích miest. Vytvoriť by ich mal na svojom vlastnom pozemku.
V praxi sa však každá stavba z hľadiska pričlenenia parkovacích miest posudzuje individuálne. "Projektant sa musí pridŕžať normy. Každý objekt musí mať zabezpečenú statickú dopravu - jeden byt, jedno auto. V prípade kancelárií však za istých podmienok môže byť 30 ľudí na jedno miesto, prípadne sedem ľudí na jedno miesto," povedal Kimijan. Závisí to od toho, či je objekt polyfunkčný, čisto kancelársky alebo je to iba obytný dom.
Ako dodal, v niekotýrch lokalitách však parkovacie miesto nie je možné vyčleniť, a tak stavebný úrad na nich netrvá. "Snažíme sa, aby sa parkovacie miesta zapracúvali do zámerov výstavby, no niekedy to nie je možné, pretože často nejde o kapacitne veľkú stavbu. Po dohode s magistrátom a políciou to rešpektujeme," povedal. Je to aj príklad pešej zóny, kde prakticky nikto z obyvateľov nemá parkovanie pri vchode.
Jedným z projektov, ktorý má pomôcť s parkovaním, je informačný navádzací parkovací systém. Má urýchliť hľadanie najbližšieho vhodného miesta v parkovacích garážach alebo na parkoviskách. V meste funguje od minulého roka.
Ďalší z projektov by mal byť mobil parking, ktorý Staré Mesto skúšobne rozbehne zrejme už tento rok. Ide o platenie poplatkov prostredníctvom mobilného telefónu. Vodiči tak budú môcť hradiť parkovné priamo z auta bez kupovania mincí alebo kariet. Mobil parking už zaviedli v Holandsku, Chorvátsku, Maďarsku či Rakúsku.
Oba projekty však riešia iba využitie platených parkovacích miest a na tých sa podľa skúseností snažia vodiči zaparkovať, iba keď nemajú inú možnosť.
Ako je to v Prahe
Nedávno sa predstavitelia Prahy rozhodli, že schovajú autá z centra mesta pod zem. Budovanie podzemných garáží sa však nepáči viacerým obyvateľom, znamenali by totiž zmenu vzhľadu centra, za obeť by mohli padnúť aj parčíky so stromami alebo detské ihriská.
Pod petíciu proti výstavbe garáže v Prahe 6 sa podpísalo viac ako 1300 ľudí. Odpor obyvateľov zastavil prípravné práce na stavbu.
Na schválenie strešnej nadstavby treba dve tretiny vlastníkov
Podľa zákona, ak vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome rozhodujú o výstavbe alebo nadstavbe, o zmluve spoločenstvo vždy rozhoduje hlasovaním na schôdzi vlastníkov. Na schválenie je potrebná dvojtretinová väčšina hlasov. Prehlasovaný vlastník bytu alebo nebytového priestoru má právo obrátiť sa do 15 dní na súd, inak jeho právo zaniká.
Pri rovnosti hlasov alebo ak sa väčšina hlasov nedosiahne, rozhodne na návrh ktoréhokoľvek vlastníka bytu alebo nebytového priestoru v dome súd. Vo všeobecnosti panuje názor, že vďaka zobytneniu podkrovia stúpne hodnota objektu. Navyše, stavebníci bytov často na vlastné náklady zabezpečujú statiku domov, opravu či výmenu strechy, obnovu rozvodov elektriny, plynu a vody alebo vonkajšej fasády. (dot)