SME

Nový územný plán počíta so severnou tangentou

Pripomienky Bratislavčanov proti severnej tangente magistrát zamietol. Návrh nového územného plánu zohľadňuje jej tretí variant. Pod petíciu proti tangente sa pritom podpísalo sedemsto ľudí.

Pracovný názov severná tangenta označuje neexistujúcu severnú časť stredného dopravného okruhu, tvoreného trasou Brnianska - Mlynská dolina - Most Lafranconi - Einsteinova - Prístavný most - Bajkalská - Jarošova. Na tento variant sa magistrátne oddelenie dopravného plánovania a riadenia dopravy orientuje už tri roky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viacerí obyvatelia ulíc, v blízkosti ktorých má viesť jej podzemný tunel - Vidlicovej, Vančurovej, Jaskového radu a Pionierskej sú s riešením nespokojní. "Predkladané varianty nielenže problém neriešia, ale smerujú k znehodnoteniu životného prostredia a zníženiu hodnoty našich majetkov," tvrdia. Obávajú sa aj geologickej nestability kopca Stráže. "Kopec je pretkaný CO krytmi, chodbami a zhromažďovacími sálami. Riešitelia územného plánu nám nevedeli zaručiť, že pri realizácii tunela nedôjde k poškodeniu statiky objektov."

SkryťVypnúť reklamu

V mieste, kde bude vychádzať tunel - medzi Matúškovou a Vidlicovou ulicou, ráta stavba s asanáciou jedného rodinného domu. Severná tangenta má doplniť chýbajúce prepojenie stredného dopravného okruhu mesta v jeho severnej časti, a tým odbremeniť predovšetkým neúnosne zaťaženú Šancovú ulicu. Jej stavba však nepatrí medzi priority mesta do roku 2006. To, či sa ňou v budúcnosti nestane, je však otázne a obyvateľov dotknutých ulíc to znepokojuje. "Neviem, či mám do domu investovať. Jeho hodnota aj hodnota pozemku by po realizácii tangenty určite prudko klesla," povedal jeden z obyvateľov Matúškovej ulice. "Sme rukojemníci územného plánu," dodal.

V minulosti boli rozpracované aj ďalšie dva varianty tejto komunikácie - takzvaný tunelový a tunelovo-estakádny. Pri vyhodnocovaní vplyvov stavby na životné prostredie bol najlepšie posúdený práve tretí variant. "Je aj ekonomicky efektívnejší ako iné posudzované varianty," povedal Vladimír Mikuš, vedúci oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy. Dodal, že najmenej zasahuje do nehnuteľností. "Pokiaľ nerátame nulový variant čiže stabilizáciu súčasného stavu bez investícií do dopravnej infraštruktúry."

SkryťVypnúť reklamu

Tretí variant severnej tangenty

Predstavuje zbernú komunikáciu, ktorá sa začína na Jarošovej ulici a popod križovatku Račianska - Jarošova pokračuje 360 metrov dlhým podjazdom. Potom opäť vychádza na povrch a pokračuje v koridore medzi Pionierskou ulicou a železničnou traťou takmer až po Smrečniansku ulicu. Križuje železničnú trať a pokračuje opäť tunelom popod vrch Stráže. Tunel by mal byť dlhý takmer 700 metrov a tangenta by opäť vychádzala na povrch asi 30 - 50 metrov od železničného tunela pri Pražskej ulici. Ponad železničnú trať by sa estakádou napojila na Brniansku ulicu. Celý úsek má dĺžku 3019 metrov a je prepojený s vnútorným okruhom vo dvoch polohách - Račianske mýto a križovatka pri SAV.

Ochranári: Mesto ignoruje občanov

Za fiasko označili občania i ochranári štvrtkové verejné prerokovanie nového územného plánu Bratislavy. Išlo o opätovné prerokovanie zamietnutých pripomienok, ako to ukladá stavebný zákon. "Bolo to zbytočné divadlo, aj tak je už o všetkom rozhodnuté," povedal jeden z účastníkov, ktorí prišli protestovať proti letiskovej dráhe v Ivanke pri Dunaji.

SkryťVypnúť reklamu

Magistrát totiž pozval do Zrkadlovej siene Primaciálneho paláca vyše 800 občanov, z nich prišlo asi 600. Podľa ochranárky Ľubice Trubíniovej sa na takom priestore a za taký krátky čas nedalo nič stihnúť. Stretnutie trvalo od pol piatej do siedmej, vládol tam chaos a tlačenica.

Ľudia najčastejšie hovorili o nosnom dopravnom systéme, severnej tangente a o zeleni, z ktorej ukrajujú investori. Neboli spokojní s reakciami úradníkov. "Žiadnu konkrétnu odpoveď som nepočula. Posledná diskutujúca vyzvala pred siedmou všetkých, aby demonštratívne opustili sálu. To sme aj urobili," povedala Trubíniová.

Dokument, ktorý určuje územný rozvoj mesta, sa obnovuje približne každých 30 rokov. V Bratislave ho spracúva magistrát. Podľa zákona sa plán musí verejne prerokovať, vyjadruje sa k nemu množstvo inštitúcií, ale aj občania. Ochranári v piatok poslali na magistrát žiadosť o informáciu, prečo nebola väčšina pripomienok k územnému plánu prijatá. (lin)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 765
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 074
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 922
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 627
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 340
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 117
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 068
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 353
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 688
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 439
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 347
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu