SME

Nový územný plán počíta so severnou tangentou

Pripomienky Bratislavčanov proti severnej tangente magistrát zamietol. Návrh nového územného plánu zohľadňuje jej tretí variant. Pod petíciu proti tangente sa pritom podpísalo sedemsto ľudí.

Pracovný názov severná tangenta označuje neexistujúcu severnú časť stredného dopravného okruhu, tvoreného trasou Brnianska - Mlynská dolina - Most Lafranconi - Einsteinova - Prístavný most - Bajkalská - Jarošova. Na tento variant sa magistrátne oddelenie dopravného plánovania a riadenia dopravy orientuje už tri roky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viacerí obyvatelia ulíc, v blízkosti ktorých má viesť jej podzemný tunel - Vidlicovej, Vančurovej, Jaskového radu a Pionierskej sú s riešením nespokojní. "Predkladané varianty nielenže problém neriešia, ale smerujú k znehodnoteniu životného prostredia a zníženiu hodnoty našich majetkov," tvrdia. Obávajú sa aj geologickej nestability kopca Stráže. "Kopec je pretkaný CO krytmi, chodbami a zhromažďovacími sálami. Riešitelia územného plánu nám nevedeli zaručiť, že pri realizácii tunela nedôjde k poškodeniu statiky objektov."

SkryťVypnúť reklamu

V mieste, kde bude vychádzať tunel - medzi Matúškovou a Vidlicovou ulicou, ráta stavba s asanáciou jedného rodinného domu. Severná tangenta má doplniť chýbajúce prepojenie stredného dopravného okruhu mesta v jeho severnej časti, a tým odbremeniť predovšetkým neúnosne zaťaženú Šancovú ulicu. Jej stavba však nepatrí medzi priority mesta do roku 2006. To, či sa ňou v budúcnosti nestane, je však otázne a obyvateľov dotknutých ulíc to znepokojuje. "Neviem, či mám do domu investovať. Jeho hodnota aj hodnota pozemku by po realizácii tangenty určite prudko klesla," povedal jeden z obyvateľov Matúškovej ulice. "Sme rukojemníci územného plánu," dodal.

V minulosti boli rozpracované aj ďalšie dva varianty tejto komunikácie - takzvaný tunelový a tunelovo-estakádny. Pri vyhodnocovaní vplyvov stavby na životné prostredie bol najlepšie posúdený práve tretí variant. "Je aj ekonomicky efektívnejší ako iné posudzované varianty," povedal Vladimír Mikuš, vedúci oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy. Dodal, že najmenej zasahuje do nehnuteľností. "Pokiaľ nerátame nulový variant čiže stabilizáciu súčasného stavu bez investícií do dopravnej infraštruktúry."

SkryťVypnúť reklamu

Tretí variant severnej tangenty

Predstavuje zbernú komunikáciu, ktorá sa začína na Jarošovej ulici a popod križovatku Račianska - Jarošova pokračuje 360 metrov dlhým podjazdom. Potom opäť vychádza na povrch a pokračuje v koridore medzi Pionierskou ulicou a železničnou traťou takmer až po Smrečniansku ulicu. Križuje železničnú trať a pokračuje opäť tunelom popod vrch Stráže. Tunel by mal byť dlhý takmer 700 metrov a tangenta by opäť vychádzala na povrch asi 30 - 50 metrov od železničného tunela pri Pražskej ulici. Ponad železničnú trať by sa estakádou napojila na Brniansku ulicu. Celý úsek má dĺžku 3019 metrov a je prepojený s vnútorným okruhom vo dvoch polohách - Račianske mýto a križovatka pri SAV.

Ochranári: Mesto ignoruje občanov

Za fiasko označili občania i ochranári štvrtkové verejné prerokovanie nového územného plánu Bratislavy. Išlo o opätovné prerokovanie zamietnutých pripomienok, ako to ukladá stavebný zákon. "Bolo to zbytočné divadlo, aj tak je už o všetkom rozhodnuté," povedal jeden z účastníkov, ktorí prišli protestovať proti letiskovej dráhe v Ivanke pri Dunaji.

SkryťVypnúť reklamu

Magistrát totiž pozval do Zrkadlovej siene Primaciálneho paláca vyše 800 občanov, z nich prišlo asi 600. Podľa ochranárky Ľubice Trubíniovej sa na takom priestore a za taký krátky čas nedalo nič stihnúť. Stretnutie trvalo od pol piatej do siedmej, vládol tam chaos a tlačenica.

Ľudia najčastejšie hovorili o nosnom dopravnom systéme, severnej tangente a o zeleni, z ktorej ukrajujú investori. Neboli spokojní s reakciami úradníkov. "Žiadnu konkrétnu odpoveď som nepočula. Posledná diskutujúca vyzvala pred siedmou všetkých, aby demonštratívne opustili sálu. To sme aj urobili," povedala Trubíniová.

Dokument, ktorý určuje územný rozvoj mesta, sa obnovuje približne každých 30 rokov. V Bratislave ho spracúva magistrát. Podľa zákona sa plán musí verejne prerokovať, vyjadruje sa k nemu množstvo inštitúcií, ale aj občania. Ochranári v piatok poslali na magistrát žiadosť o informáciu, prečo nebola väčšina pripomienok k územnému plánu prijatá. (lin)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 13 164
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 429
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 872
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 701
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 264
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 157
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 980
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 577
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 23 653
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 584
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 162
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 603
  5. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 7 169
  6. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 843
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 535
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 088
  1. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  2. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  3. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  4. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  5. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  6. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
SkryťZatvoriť reklamu