SME

Plány na metro nepresvedčili

V Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca predstavili včera verejnosti a mimovládnym organizáciám nový projekt nosného systému mestskej hromadnej dopravy. Kým od sedemdesiatych rokov sa v projekte stále uvažuje len o metre pre Bratislavu, nový projekt ...


Na dvoch rušných križovatkách Miletičova – Prievozská a Bajkalská – Prievozská včera od deviatej do druhej nefungovali semafory, dopravu riadili policajti. Dôvodom vyradenia semaforov boli technické práce na káblových rozvodoch, pretože od pondelka budú v týchto miestach rozkopávky. Vo vzduchu však visí otázka, či práce nemohli počkať na menej zložitú dopravnú situáciu, počas menej frekventovaných hodín. FOTO SME – PAVOL MAJER

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou



V Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca predstavili včera verejnosti a mimovládnym organizáciám nový projekt nosného systému mestskej hromadnej dopravy. Kým od sedemdesiatych rokov sa v projekte stále uvažuje len o metre pre Bratislavu, nový projekt uvažuje o prepojení celého regiónu. Doteraz totiž nemohlo mestské vozidlo jazdiť po koľajniciach. Po minuloročnom rozčlenení Železníc Slovenskej republiky na vlastníka tratí a prepravcu sa v projekte uvažuje o tom, že by vagóny metra pokračovali po koľajniciach až do Malaciek, Dunajskej Stredy a Trnavy. „Chceme, aby mali odborníci, verejnosť a poslanci čas premýšľať, či je to dobré riešenie, alebo nie. Ak sa ukáže, že nie, zostaneme pri projekte len pre Bratislavu,“ povedal riaditeľ spoločnosti Metro Vladimír Kovalčík.

SkryťVypnúť reklamu

Občania, ktorí na seminár prišli, boli väčšinou skeptickí: „Celý projekt je výborný, je to asi jediné reálne riešenie pre Bratislavu. Problémom však je, aby bolo skutočne zrealizované a práve realizácia je na tom všetkom najnereálnejšia. Aj tie vyhliadky do roku 2030, diaľnice mali byť do roku 2002, ale ani zďaleka nie sú,“ povedal Peter, študent Stavebnej fakulty STU.

Ďalší ľudia v diskusii uvažovali nad možnosťou nepokračovať „vo viac ako tridsaťročnom premýšlaní o metre bez reálneho výsledku“, ale vybudovať v meste sieť električiek a spojiť tak s centrom aj Petržalku. Tieto úvahy označil Kovalčík a zástupcovia Dopravoprojektu za nereálne. Aby bolo možné prepraviť cestujúcich, museli by električky premávať cez mosty v 90-sekundových intervaloch, čo by mohlo pri povrchovom krížení s cestami spomaľovať dopravu. Na Novom moste je pritom podľa Kovalčíka miesto najviac na jednu trať a pri Moste Košická by si električkové trate vyžiadali navyše dve miliardy a ďalšie investície v Petržalke, aby električka neskončila za mostom.

SkryťVypnúť reklamu

Na seminári sa prítomní dozvedeli, že vláda bude rokovať o pomoci pri výstavbe metra.

V prvom rade by šlo o štátnu záruku na úver, čo by umožnilo priviezť metro z Petržalky na Pribinovu ulicu. Postupne by mali na účet nabiehať ďalšie peniaze z ruských deblokácií, ktoré by metro priviedli až na hlavnú stanicu a odtiaľ do regiónov. Celý projekt s pripojením Dúbravky a ďalších mestských častí by mal byť zrealizovaný v roku 2030.

Spojenie regiónu možné aj dnes – nie je vôľa

Nový projekt nosného systému uvažuje o zlepšení spojenia centra s regiónom. Ľudia by sa dopravovali do mesta aj po existujúcich koľajniciach, pribudnúť by mali zastávky Kramáre, Lamač – sídlisko, Devínska Nová Ves – sídlisko a Podunajské Biskupice – sídlisko. Podobný projekt však v meste už existuje – Bratislavská integrovaná doprava (BID). Opýtali sme sa Ota Mošovského z magistrátu, či neuvažovali urobiť tieto zastávky už skôr, čo by zvýšilo počet ľudí, ktorí do mesta prichádzajú vlakom bez čakania v zápchach. „Uvažovali sme o tom, veľmi by sa tieto zastávky pre BID hodili, ale narážame na dva problémy – administratívny a problém peňazí. Monopolné železnice zatiaľ nechcú tieto zástavky, muselo by ich celé zaplatiť mesto. Železničné stanice sa stavali v 19. storočí podľa vtedajšieho osídlenia, v Bratislave sa v 20. storočí začala intenzívna bytová výstavba a zastávky sa dostali mimo kontaktu obyvateľov. Nie sú pre ne atraktívne, často, ak k nim chcú cestovať napríklad autobusom, ide o protismerný pohyb. Človek ide späť, nie tam, kam chce ísť. O takomto riešení rokujeme a dúfame, že sa ho podarí zrealizovať skôr ako v roku 2030.“ (haj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 975
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 174
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 5 170
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 000
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 879
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 442
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 287
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 266
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 301
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 221
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 547
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 404
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 882
  6. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 341
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 617
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 6 044
  1. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  2. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  3. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  4. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  5. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  6. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  7. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  8. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
SkryťZatvoriť reklamu