SME

Plány na metro nepresvedčili

V Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca predstavili včera verejnosti a mimovládnym organizáciám nový projekt nosného systému mestskej hromadnej dopravy. Kým od sedemdesiatych rokov sa v projekte stále uvažuje len o metre pre Bratislavu, nový projekt ...


Na dvoch rušných križovatkách Miletičova – Prievozská a Bajkalská – Prievozská včera od deviatej do druhej nefungovali semafory, dopravu riadili policajti. Dôvodom vyradenia semaforov boli technické práce na káblových rozvodoch, pretože od pondelka budú v týchto miestach rozkopávky. Vo vzduchu však visí otázka, či práce nemohli počkať na menej zložitú dopravnú situáciu, počas menej frekventovaných hodín. FOTO SME – PAVOL MAJER



V Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca predstavili včera verejnosti a mimovládnym organizáciám nový projekt nosného systému mestskej hromadnej dopravy. Kým od sedemdesiatych rokov sa v projekte stále uvažuje len o metre pre Bratislavu, nový projekt uvažuje o prepojení celého regiónu. Doteraz totiž nemohlo mestské vozidlo jazdiť po koľajniciach. Po minuloročnom rozčlenení Železníc Slovenskej republiky na vlastníka tratí a prepravcu sa v projekte uvažuje o tom, že by vagóny metra pokračovali po koľajniciach až do Malaciek, Dunajskej Stredy a Trnavy. „Chceme, aby mali odborníci, verejnosť a poslanci čas premýšľať, či je to dobré riešenie, alebo nie. Ak sa ukáže, že nie, zostaneme pri projekte len pre Bratislavu,“ povedal riaditeľ spoločnosti Metro Vladimír Kovalčík.

SkryťVypnúť reklamu

Občania, ktorí na seminár prišli, boli väčšinou skeptickí: „Celý projekt je výborný, je to asi jediné reálne riešenie pre Bratislavu. Problémom však je, aby bolo skutočne zrealizované a práve realizácia je na tom všetkom najnereálnejšia. Aj tie vyhliadky do roku 2030, diaľnice mali byť do roku 2002, ale ani zďaleka nie sú,“ povedal Peter, študent Stavebnej fakulty STU.

Ďalší ľudia v diskusii uvažovali nad možnosťou nepokračovať „vo viac ako tridsaťročnom premýšlaní o metre bez reálneho výsledku“, ale vybudovať v meste sieť električiek a spojiť tak s centrom aj Petržalku. Tieto úvahy označil Kovalčík a zástupcovia Dopravoprojektu za nereálne. Aby bolo možné prepraviť cestujúcich, museli by električky premávať cez mosty v 90-sekundových intervaloch, čo by mohlo pri povrchovom krížení s cestami spomaľovať dopravu. Na Novom moste je pritom podľa Kovalčíka miesto najviac na jednu trať a pri Moste Košická by si električkové trate vyžiadali navyše dve miliardy a ďalšie investície v Petržalke, aby električka neskončila za mostom.

SkryťVypnúť reklamu

Na seminári sa prítomní dozvedeli, že vláda bude rokovať o pomoci pri výstavbe metra.

V prvom rade by šlo o štátnu záruku na úver, čo by umožnilo priviezť metro z Petržalky na Pribinovu ulicu. Postupne by mali na účet nabiehať ďalšie peniaze z ruských deblokácií, ktoré by metro priviedli až na hlavnú stanicu a odtiaľ do regiónov. Celý projekt s pripojením Dúbravky a ďalších mestských častí by mal byť zrealizovaný v roku 2030.

Spojenie regiónu možné aj dnes – nie je vôľa

Nový projekt nosného systému uvažuje o zlepšení spojenia centra s regiónom. Ľudia by sa dopravovali do mesta aj po existujúcich koľajniciach, pribudnúť by mali zastávky Kramáre, Lamač – sídlisko, Devínska Nová Ves – sídlisko a Podunajské Biskupice – sídlisko. Podobný projekt však v meste už existuje – Bratislavská integrovaná doprava (BID). Opýtali sme sa Ota Mošovského z magistrátu, či neuvažovali urobiť tieto zastávky už skôr, čo by zvýšilo počet ľudí, ktorí do mesta prichádzajú vlakom bez čakania v zápchach. „Uvažovali sme o tom, veľmi by sa tieto zastávky pre BID hodili, ale narážame na dva problémy – administratívny a problém peňazí. Monopolné železnice zatiaľ nechcú tieto zástavky, muselo by ich celé zaplatiť mesto. Železničné stanice sa stavali v 19. storočí podľa vtedajšieho osídlenia, v Bratislave sa v 20. storočí začala intenzívna bytová výstavba a zastávky sa dostali mimo kontaktu obyvateľov. Nie sú pre ne atraktívne, často, ak k nim chcú cestovať napríklad autobusom, ide o protismerný pohyb. Človek ide späť, nie tam, kam chce ísť. O takomto riešení rokujeme a dúfame, že sa ho podarí zrealizovať skôr ako v roku 2030.“ (haj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  8. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  1. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  2. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  3. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  4. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  5. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  8. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 768
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 676
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 463
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 408
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 278
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 035
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 946
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 758
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 817
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 585
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 218
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 234
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 742
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 602
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu