
Ťavy, ktoré práve v tomto období menia zimnú srsť za letnú, by sa v máji mali presťahovať ďalej od rušnej vozovky.
FOTO SME – PAVOL MAJER
Bratislavská zoologická záhrada dlhodobo trpí pre svoju polohu, autá prúdiace po blízkej štvorprúdovej ceste znepríjemňujú zvieratám život hlukom a výfukovými plynmi. Oproti záhrade je navyše parkovisko pre kamióny, na ktorom vodiči zvyknú opravovať menšie poruchy alebo len tak „prebehnúť“ motor. To sa zvyčajne nezaobíde bez mračien výfukových plynov.
„Na tento problém sme sa doteraz vyslovene nezamerali a ani merania hluku a výfukových splodín v ovzduší sa nesústredili špeciálne na kamiónové parkovisko. Určite to však zvieratám nepomáha,“ povedal nám veterinárny technik Milan Beňuš. „Už dlhšie sa uvažuje o vybudovaní umelého valu s priehľadnou protihlukovou stenou, ktorá by oddeľovala cestu od areálu zoologickej záhrady. Okrem permanentných problémov s nedostatkom peňazí všetky naše plány ovplyvňuje pripravovaná výstavba tunela Sitiny.“
Určiť kritickú úroveň hluku pre jednotlivé zvieratá je veľmi zložité. „U primátov je to porovnateľné s človekom, no u ostatných zvierat nemáme z čoho vychádzať. Výsledky takéhoto výskumu nemáme k dispozícii, zvlášť pri exotických zvieratách, preto nevieme povedať, koľko decibelov prekáža napríklad leopardovi,“ povedala nám riaditeľka zoologickej záhrady Miloslava Šavelová.
Za najväčších trpiteľov v bratislavskej zoo okoloidúci považujú ťavy, ktoré majú výbeh najbližšie k ceste a stoja v ňom ako vo výklade bez skla. Po mnohých rokoch sa ťavy napokon predsa len dočkajú – presťahujú sa hlbšie do areálu záhrady. „Máme pre ne už pripravené priestory a vybudované voliéry, chýbajú nám ešte peniaze na výbehy. V máji by sa však s najväčšou pravdepodobnosťou mali ťavy presťahovať,“ informovala SME Miloslava Šavelová. „Je to však len jedna z viacerých zmien, ktoré v zoo pravdepodobne nastanú. Vstup by sa mal presunúť približne do priestoru, kde sú teraz ťavy, všetky služby návštevníkom by mali byť sústredené na menšom priestore pri vchode. Máme informácie, že v auguste bude spustená stavba diaľnice a spomínaného tunela, pričom začať sa má v zoo.“
Záhrada je pre návštevníkov otvorená aj v zimnom období, slnečné lúče do nej cez víkend prilákali trochu viac návštevníkov, záujem sa však zvyčajne zvýši až v teplejšom aprílovom počasí. O každodenný chod zoo sa stará takmer šesťdesiat zamestnancov, medzi najväčších zvieracích „jedákov“ patria medvede, päťdesiat kilogramov denne však skŕmia aj spomínané ťavy. Práve medzi nimi v sobotu pribudol čerstvý prírastok, o malú ťavičku sa museli starať s plným nasadením, bola totiž oslabnutá a nevedela sa dobre napiť mlieka.
MIRO GRMAN