Okrem rýchloelektričky v Petržalke by mala pribudnúť v Bratislave aj ďalšia koľajová trať - železnica prechádzajúca mestom. Je súčasťou projektu spojenia Bratislava - Viedeň, ktoré pripravuje spolu Rakúsko a Slovensko. Trať bude priamo spájať mestá Bratislavu a Viedeň a v rámci mesta spojí stanice Predmestie - Filiálka - Petržalka.
"Celá trať bude viesť pod zemou v úrovni asi 16 - 20 metrov. Dĺžka tunela v rámci Bratislavy bude šesť kilometrov a bude mať štyri zastávky: dve existujúce - Predmestie, Filiálka a dve nové na Páričkovej ulici a Dostojevského rade," hovorí Daniel Maruniak, riaditeľ odboru rozvoja Železníc SR. Tunel by sa mal začínať na predmestí a von vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium, kde by sa mal napojiť na existujúcu železničnú trať, ktorá pokračuje na stanicu Petržalka a do Viedne. Vlaky by mali na tejto trase premávať každých dvadsať minút.
Ďalšou plánovanou časťou koľajového napojenia v meste je spojenie Letiska M. R. Štefánika so železničnou sieťou. "Medzi stanicami Nové Mesto a nákladnou stanicou vznikne odbočka z trate, ktorá bude takisto zapustená pod zem. Bude mať dĺžku asi 1,5 kilometra a tunel bude viesť popod Vrakunskú cestu a popri diaľnici. Vyústi v novom termináli na letisku. Na otázku, či projekt železnice konzultovali s víťazom tendra na kúpu letiska, Maruniak odpovedal, že zatiaľ nie. Dodal, že prípravy sú len v počiatočnom štádiu návrhov. Patrí k nim ešte elektrifikácia trate Devínska Nová Ves - Marchegg (asi za 80 miliónov korún).
Peniaze na prípravu týchto projektov sú už schválené. Z fondov EU na ne Slovensko dostane 10,5 milióna eur. Realizácia tunela a koľajovej trate medzi Petržalkou a Predmestím by mala stáť asi 12,5 miliardy, tunel, ktorý má napojiť letisko na železničnú trať, asi 1,4 miliardy. Sumy sú však podľa Maruniaka len orientačné. Realizácia má byť financovaná z kohéznych fondov EÚ a štátnych dotácií. Predpokladaný začiatok výstavby trate je rok 2009, stavba potrvá asi päť rokov.
V súvislosti s projektom koľajovej trate, ktorá má viesť aj cez Filiálku, železnice upustili od zámeru postaviť tu hlavovú železničnú stanicu. Proti tomuto zámeru protestovala najmä mestská časť Nové Mesto, ktorá chce mať v tejto lokalite zeleň, byty či parkoviská. Podľa súčasných plánov sa z filiálky má stať zastávka podzemnej dráhy.
Petržalská električka nie je s traťou skoordinovaná
Na otázku, či je s plánovanou koľajovou traťou skoordinovaná aj navrhovaná trasa petržalskej eletričky, odpovedal Vladimír Mikuš z magistrátu, že "o tomto zámere vieme ešte tak žalostne málo, že nie je s čím koordinovať".
Je však nepochybné, že ak definitívne riešenie trasy električky ráta s tým, že povedie v tuneli popod Dunaj, bude to ten istý tunel, s ktorým ráta stavba koľajovej trate Petržalka - Predmestie. Koľajová trať má mať však rozchod 1435 mm. Ten je štandardný pre akúkoľvek koľajovú dopravu - električky či vlaky v európskych mestách.
Plánovaný rozchod električkových koľají v Petržalke má však byť rovnaký ako na ostatnej trati v meste - 1000 mm. Práve pre tento neštandardný rozchod nie sú bratislavské električky kompatibilné s európskou koľajovou dopravou a napríklad ani so susednou Viedňou.
(japa)