SME

Trať má spojiť Predmestie s Petržalkou

Okrem rýchloelektričky v Petržalke by mala pribudnúť v Bratislave aj ďalšia koľajová trať - železnica prechádzajúca mestom. Je súčasťou projektu spojenia Bratislava - Viedeň, ktoré pripravuje spolu Rakúsko a Slovensko. Trať bude priamo spájať mestá ...

Okrem rýchloelektričky v Petržalke by mala pribudnúť v Bratislave aj ďalšia koľajová trať - železnica prechádzajúca mestom. Je súčasťou projektu spojenia Bratislava - Viedeň, ktoré pripravuje spolu Rakúsko a Slovensko. Trať bude priamo spájať mestá Bratislavu a Viedeň a v rámci mesta spojí stanice Predmestie - Filiálka - Petržalka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Celá trať bude viesť pod zemou v úrovni asi 16 - 20 metrov. Dĺžka tunela v rámci Bratislavy bude šesť kilometrov a bude mať štyri zastávky: dve existujúce - Predmestie, Filiálka a dve nové na Páričkovej ulici a Dostojevského rade," hovorí Daniel Maruniak, riaditeľ odboru rozvoja Železníc SR. Tunel by sa mal začínať na predmestí a von vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium, kde by sa mal napojiť na existujúcu železničnú trať, ktorá pokračuje na stanicu Petržalka a do Viedne. Vlaky by mali na tejto trase premávať každých dvadsať minút.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou plánovanou časťou koľajového napojenia v meste je spojenie Letiska M. R. Štefánika so železničnou sieťou. "Medzi stanicami Nové Mesto a nákladnou stanicou vznikne odbočka z trate, ktorá bude takisto zapustená pod zem. Bude mať dĺžku asi 1,5 kilometra a tunel bude viesť popod Vrakunskú cestu a popri diaľnici. Vyústi v novom termináli na letisku. Na otázku, či projekt železnice konzultovali s víťazom tendra na kúpu letiska, Maruniak odpovedal, že zatiaľ nie. Dodal, že prípravy sú len v počiatočnom štádiu návrhov. Patrí k nim ešte elektrifikácia trate Devínska Nová Ves - Marchegg (asi za 80 miliónov korún).

Peniaze na prípravu týchto projektov sú už schválené. Z fondov EU na ne Slovensko dostane 10,5 milióna eur. Realizácia tunela a koľajovej trate medzi Petržalkou a Predmestím by mala stáť asi 12,5 miliardy, tunel, ktorý má napojiť letisko na železničnú trať, asi 1,4 miliardy. Sumy sú však podľa Maruniaka len orientačné. Realizácia má byť financovaná z kohéznych fondov EÚ a štátnych dotácií. Predpokladaný začiatok výstavby trate je rok 2009, stavba potrvá asi päť rokov.

SkryťVypnúť reklamu

V súvislosti s projektom koľajovej trate, ktorá má viesť aj cez Filiálku, železnice upustili od zámeru postaviť tu hlavovú železničnú stanicu. Proti tomuto zámeru protestovala najmä mestská časť Nové Mesto, ktorá chce mať v tejto lokalite zeleň, byty či parkoviská. Podľa súčasných plánov sa z filiálky má stať zastávka podzemnej dráhy.

Petržalská električka nie je s traťou skoordinovaná

Na otázku, či je s plánovanou koľajovou traťou skoordinovaná aj navrhovaná trasa petržalskej eletričky, odpovedal Vladimír Mikuš z magistrátu, že "o tomto zámere vieme ešte tak žalostne málo, že nie je s čím koordinovať".

Je však nepochybné, že ak definitívne riešenie trasy električky ráta s tým, že povedie v tuneli popod Dunaj, bude to ten istý tunel, s ktorým ráta stavba koľajovej trate Petržalka - Predmestie. Koľajová trať má mať však rozchod 1435 mm. Ten je štandardný pre akúkoľvek koľajovú dopravu - električky či vlaky v európskych mestách.

SkryťVypnúť reklamu

Plánovaný rozchod električkových koľají v Petržalke má však byť rovnaký ako na ostatnej trati v meste - 1000 mm. Práve pre tento neštandardný rozchod nie sú bratislavské električky kompatibilné s európskou koľajovou dopravou a napríklad ani so susednou Viedňou.

(japa)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 556
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 300
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 253
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 994
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 533
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 193
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 043
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 1 955
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 120
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 071
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 164
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 134
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 678
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 207
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 888
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 280
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťZatvoriť reklamu