SME

Trať má spojiť Predmestie s Petržalkou

Okrem rýchloelektričky v Petržalke by mala pribudnúť v Bratislave aj ďalšia koľajová trať - železnica prechádzajúca mestom. Je súčasťou projektu spojenia Bratislava - Viedeň, ktoré pripravuje spolu Rakúsko a Slovensko. Trať bude priamo spájať mestá ...

Okrem rýchloelektričky v Petržalke by mala pribudnúť v Bratislave aj ďalšia koľajová trať - železnica prechádzajúca mestom. Je súčasťou projektu spojenia Bratislava - Viedeň, ktoré pripravuje spolu Rakúsko a Slovensko. Trať bude priamo spájať mestá Bratislavu a Viedeň a v rámci mesta spojí stanice Predmestie - Filiálka - Petržalka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Celá trať bude viesť pod zemou v úrovni asi 16 - 20 metrov. Dĺžka tunela v rámci Bratislavy bude šesť kilometrov a bude mať štyri zastávky: dve existujúce - Predmestie, Filiálka a dve nové na Páričkovej ulici a Dostojevského rade," hovorí Daniel Maruniak, riaditeľ odboru rozvoja Železníc SR. Tunel by sa mal začínať na predmestí a von vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium, kde by sa mal napojiť na existujúcu železničnú trať, ktorá pokračuje na stanicu Petržalka a do Viedne. Vlaky by mali na tejto trase premávať každých dvadsať minút.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou plánovanou časťou koľajového napojenia v meste je spojenie Letiska M. R. Štefánika so železničnou sieťou. "Medzi stanicami Nové Mesto a nákladnou stanicou vznikne odbočka z trate, ktorá bude takisto zapustená pod zem. Bude mať dĺžku asi 1,5 kilometra a tunel bude viesť popod Vrakunskú cestu a popri diaľnici. Vyústi v novom termináli na letisku. Na otázku, či projekt železnice konzultovali s víťazom tendra na kúpu letiska, Maruniak odpovedal, že zatiaľ nie. Dodal, že prípravy sú len v počiatočnom štádiu návrhov. Patrí k nim ešte elektrifikácia trate Devínska Nová Ves - Marchegg (asi za 80 miliónov korún).

Peniaze na prípravu týchto projektov sú už schválené. Z fondov EU na ne Slovensko dostane 10,5 milióna eur. Realizácia tunela a koľajovej trate medzi Petržalkou a Predmestím by mala stáť asi 12,5 miliardy, tunel, ktorý má napojiť letisko na železničnú trať, asi 1,4 miliardy. Sumy sú však podľa Maruniaka len orientačné. Realizácia má byť financovaná z kohéznych fondov EÚ a štátnych dotácií. Predpokladaný začiatok výstavby trate je rok 2009, stavba potrvá asi päť rokov.

SkryťVypnúť reklamu

V súvislosti s projektom koľajovej trate, ktorá má viesť aj cez Filiálku, železnice upustili od zámeru postaviť tu hlavovú železničnú stanicu. Proti tomuto zámeru protestovala najmä mestská časť Nové Mesto, ktorá chce mať v tejto lokalite zeleň, byty či parkoviská. Podľa súčasných plánov sa z filiálky má stať zastávka podzemnej dráhy.

Petržalská električka nie je s traťou skoordinovaná

Na otázku, či je s plánovanou koľajovou traťou skoordinovaná aj navrhovaná trasa petržalskej eletričky, odpovedal Vladimír Mikuš z magistrátu, že "o tomto zámere vieme ešte tak žalostne málo, že nie je s čím koordinovať".

Je však nepochybné, že ak definitívne riešenie trasy električky ráta s tým, že povedie v tuneli popod Dunaj, bude to ten istý tunel, s ktorým ráta stavba koľajovej trate Petržalka - Predmestie. Koľajová trať má mať však rozchod 1435 mm. Ten je štandardný pre akúkoľvek koľajovú dopravu - električky či vlaky v európskych mestách.

SkryťVypnúť reklamu

Plánovaný rozchod električkových koľají v Petržalke má však byť rovnaký ako na ostatnej trati v meste - 1000 mm. Práve pre tento neštandardný rozchod nie sú bratislavské električky kompatibilné s európskou koľajovou dopravou a napríklad ani so susednou Viedňou.

(japa)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 936
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 817
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 067
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 418
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 150
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 670
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 246
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 1 849
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 008
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 72 568
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 46 135
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 37 251
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 040
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 107
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 19 727
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 577
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu