SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Trať má spojiť Predmestie s Petržalkou

Okrem rýchloelektričky v Petržalke by mala pribudnúť v Bratislave aj ďalšia koľajová trať - železnica prechádzajúca mestom. Je súčasťou projektu spojenia Bratislava - Viedeň, ktoré pripravuje spolu Rakúsko a Slovensko. Trať bude priamo spájať mestá ...

Okrem rýchloelektričky v Petržalke by mala pribudnúť v Bratislave aj ďalšia koľajová trať - železnica prechádzajúca mestom. Je súčasťou projektu spojenia Bratislava - Viedeň, ktoré pripravuje spolu Rakúsko a Slovensko. Trať bude priamo spájať mestá Bratislavu a Viedeň a v rámci mesta spojí stanice Predmestie - Filiálka - Petržalka.

"Celá trať bude viesť pod zemou v úrovni asi 16 - 20 metrov. Dĺžka tunela v rámci Bratislavy bude šesť kilometrov a bude mať štyri zastávky: dve existujúce - Predmestie, Filiálka a dve nové na Páričkovej ulici a Dostojevského rade," hovorí Daniel Maruniak, riaditeľ odboru rozvoja Železníc SR. Tunel by sa mal začínať na predmestí a von vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium, kde by sa mal napojiť na existujúcu železničnú trať, ktorá pokračuje na stanicu Petržalka a do Viedne. Vlaky by mali na tejto trase premávať každých dvadsať minút.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšou plánovanou časťou koľajového napojenia v meste je spojenie Letiska M. R. Štefánika so železničnou sieťou. "Medzi stanicami Nové Mesto a nákladnou stanicou vznikne odbočka z trate, ktorá bude takisto zapustená pod zem. Bude mať dĺžku asi 1,5 kilometra a tunel bude viesť popod Vrakunskú cestu a popri diaľnici. Vyústi v novom termináli na letisku. Na otázku, či projekt železnice konzultovali s víťazom tendra na kúpu letiska, Maruniak odpovedal, že zatiaľ nie. Dodal, že prípravy sú len v počiatočnom štádiu návrhov. Patrí k nim ešte elektrifikácia trate Devínska Nová Ves - Marchegg (asi za 80 miliónov korún).

Peniaze na prípravu týchto projektov sú už schválené. Z fondov EU na ne Slovensko dostane 10,5 milióna eur. Realizácia tunela a koľajovej trate medzi Petržalkou a Predmestím by mala stáť asi 12,5 miliardy, tunel, ktorý má napojiť letisko na železničnú trať, asi 1,4 miliardy. Sumy sú však podľa Maruniaka len orientačné. Realizácia má byť financovaná z kohéznych fondov EÚ a štátnych dotácií. Predpokladaný začiatok výstavby trate je rok 2009, stavba potrvá asi päť rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

V súvislosti s projektom koľajovej trate, ktorá má viesť aj cez Filiálku, železnice upustili od zámeru postaviť tu hlavovú železničnú stanicu. Proti tomuto zámeru protestovala najmä mestská časť Nové Mesto, ktorá chce mať v tejto lokalite zeleň, byty či parkoviská. Podľa súčasných plánov sa z filiálky má stať zastávka podzemnej dráhy.

Petržalská električka nie je s traťou skoordinovaná

Na otázku, či je s plánovanou koľajovou traťou skoordinovaná aj navrhovaná trasa petržalskej eletričky, odpovedal Vladimír Mikuš z magistrátu, že "o tomto zámere vieme ešte tak žalostne málo, že nie je s čím koordinovať".

Je však nepochybné, že ak definitívne riešenie trasy električky ráta s tým, že povedie v tuneli popod Dunaj, bude to ten istý tunel, s ktorým ráta stavba koľajovej trate Petržalka - Predmestie. Koľajová trať má mať však rozchod 1435 mm. Ten je štandardný pre akúkoľvek koľajovú dopravu - električky či vlaky v európskych mestách.

Skryť Vypnúť reklamu

Plánovaný rozchod električkových koľají v Petržalke má však byť rovnaký ako na ostatnej trati v meste - 1000 mm. Práve pre tento neštandardný rozchod nie sú bratislavské električky kompatibilné s európskou koľajovou dopravou a napríklad ani so susednou Viedňou.

(japa)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 410
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 619
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 781
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 276
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 039
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 445
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 410
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 171
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 346
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 250
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu