"Po vylúčení cestnej dopravy z mosta sa situácia na Šafárikovom námestí zjednoduší - zníži sa počet kolíznych bodov aj emisie," povedal vedúci oddelenia dopravného plánovania magistrátu Vladimír Mikuš. To bude znamenať opätovné zmeny v linkovaní autobusov v Petržalke a problémy pre cestujúcich, ale aj pre vodičov. "Linkovanie nie je pre nás záväzné, vždy sa dá meniť," povedal Mikuš.
Cestná časť mosta sa má zbúrať - rekonštruovať sa bude len železničná časť, ktorá má životnosť 70 rokov. Má tade premávať rýchloelektrička, ktorá spojí Janíkov dvor krížom cez Petržalku a Dunaj so Šafárikovým námestím. Projekt je v štádiu posudzovania, ktorého súčasťou boli aj dve verejné prerokovania. Tie organizovalo mesto na žiadosť ministerstva životného prostredia.
Prvá debata bola v utorok v Dome kultúry Zrkadlový háj. Na druhú, stredajšiu diskusiu v Primaciálnom paláci prišlo len zopár nadšencov a dopravných odborníkov vo výslužbe. Hlavnými témami bol 1000-milimetrový rozchod koľají, ktorý nebude kompatibilný s vlakovým rozchodom 1435 milimetrov, a bezpečnosť. "Má to byť rýchloelektrička, ktorá pôjde povedzme šesťdesiatkou. Neviem si predstaviť, že by mali cez trať prechádzať chodci," povedal muž v stredných rokoch. "Chodcov ohrozujú autá, a nie električka, ktorá pôjde každé štyri minúty," odpovedal Mikuš.
"Sedemdesiat percent električkových koľají v meste sa dá pri minimálnych nákladoch prestavať na normálny rozchod. Za týždeň sa dá urobiť päť kilometrov trate," povedal námestník primátora pre dopravu Karol Kolada. "To isté urobili v Liberci a mesto je celkom zadlžené," reagoval občan.
Iný diskutér namietal proti priveľkej hustote zastávok tesne za Starým mostom. "Pri návrhu zastávok Viedenská, Einsteinova a Bosákova sme vychádzali z plánovanej urbanizácie priestoru," povedala Oľga Vránková z magistrátu.
"Načo míňať peniaze na električku, ktorá aj tak Petržalku nespasí?" spýtala sa Petržalčanka. "Autobusy sú už prekonané. Sú odkázané na pohyb v dopravných zápchach a rýchlo zastarávajú," odpovedal Mikuš.
Niektorým diskutujúcim sa zdal posudzovaný materiál nedostatočný. Najostrejší názor mal starší pán. "Najlepšou odpoveďou pre mňa bude, ak materiál stiahnete. Je zlý."
Obyvateľ Žilinskej ulice si myslel, že by sa malo porovnať aspoň 10 miest s polmiliónovým obyvateľstvom. "To nie je možné," oponoval človek z občianskeho združenia mhd.sk, ktorého členmi sú vysokoškolskí študenti zo záujmom o dopravu. Podľa neho je v Európe trendom návrat k električkovej doprave. Príkladom sú mestá Bazilej či Zürich. Tu je zároveň pomer cestujúcich v hromadnej doprave k autám 70 ku 30, kým v Bratislave je to 51 ku 49 v prospech hromadnej dopravy.
LINDA VASIĽOVÁ