Od stredy funguje v Bratislave nová dopravná linka - taxibusy. Premávajú po dvoch trasách, jedna cesta stojí 25 korún. Zatiaľ je o ne len veľmi malý záujem. Včera ráno na linke Rajská - Ovsište premávali štyri. "Začínali sme o pol siedmej a ja som do desiatej odviezol desať ľudí," hovorí šofér jedného z nich Vladimír Veselý.
Jeho kolegovi sa však počas štyroch hodín nepodarilo zlákať ani jedného cestujúceho. "Stál som na zastávke na šafku a pýtam sa ľudí, či sa nechcú odviezť za 25 korún do Ovsišťa. Nikto nechcel, a keď prišiel autobus, všetci sa doň natlačili," hovorí šofér. Dodáva, že má pocit, že ľudia sa boja do neznámych vozidiel nastúpiť.
"Počas prvého dňa - v stredu - sme jazdili zadarmo. Na zastávke čakali spolu dve susedky na autobus. Keď som im vysvetlil, že sme nová linka, jedna nasadla, a druhá sa rozhodla radšej počkať na MHD. Ako mám vedieť, že nie ste nejaký úchyl, spýtala sa ma."
Šofér Vladimír Veselý sa včera snažil linku spropagovať. Stál na každej zastávke MHD a ponúkal ľuďom odvoz. "Potrebujete odviezť do Ovsišťa? Do obchodu?" pýtal sa ľudí stojacich na zastávke za Starým mostom. "Ja idem do Ovsišťa," vykročila k vozidlu jedna z čakajúcich. "Za 25 korún, môže byť?" upresnil šofér. "Jáj, tak to nie," cúvla žena. "Myslela som, že zadarmo."
Na spiatočnej ceste zastavil vodič pri obchode v Ovsišti. "Dobrý deň. Idem na Bosákovu, Starý most, Šafárikovo, Kamenné námestie," volal na ľudí na zastávke. Tí nepochopili, že im ponúka odvoz a začali mu ukazovať smer, ktorým sa do mesta dostane. "Ja viem, poznám smer, sme nová linka, môžem vás odviezť," vysvetľoval vodič. K autobusu podišla staršia pani, ktorá sa ponuke potešila, vzápätí však zastala pri dverách. "A platí aj električenka?" spýtala sa.
"Medzi 6.30 a 8.00 hodinou idú do práce ľudia so štandardným zamestnaním," opisuje situáciu v meste šofér taxibusu. "Niektorí z nich minibus použili, aby nemuseli dlho stáť na zastávke či pre väčší komfort. Okolo 9.00 vyrážajú intelektuáli. Tí sú zvyknutí jazdiť aj taxíkmi, preto nemajú problém využiť alternatívnu dopravu k MHD. Potom však na zástavkach čakajú zväčša len dôchodcovia, ktorí majú zľavnené cestovné lístky a 25 korún je pre nich priveľa."
Podľa Veselého ľudia taxibusy nezastavujú aj preto, že ich zatiaľ nepoznajú. "Sú zvyknutí na svoje spoje. Ponáhľajú sa a nechcú experimentovať," hovorí. Zatiaľ nasadajú, len keď vozidlo zastane na zastávke MHD. Pritom výhodou tejto dopravy je práve to, že ľudia nemusia chodiť na zastávky, ale môžu si taxibus stopnúť po trase. "Zastavíme rovno pri zákazníkovi. Prispôsobiť sa musí len vtedy, ak sa snaží stopnúť vozidlo tam, kde je zákaz zastavenia alebo v križovatke."
JANA PARKROVÁ
Taxibusy premávajú na dvoch trasách:
Rajská - Dunajská/Cintorínska - Dostojevského rad - Šafárikovo nám. - Starý most - Bosákova - Šustekova - Mamateyova - Ovsište,
Hlavná stanica - Štefánikova - Hodžovo nám. - Staromestská - Nový most - Panónska cesta - Bratská - Smolenická - Budatínska.
4 Vozidlá zastavujú, keď si ich zákazník stopne (zamáva) a na zastávkach MHD po trase. Jazdia v intervale 10 - 20 minút. Premávajú v pracovných dňoch od 6.30 do 10.30 a od 14.00 do 18.00.
4 Jedna cesta stojí 25 korún, žiadne zľavy neplatia. Taxibus má 13 miest, cestujúcim zastavuje, len kým sú ešte voľné miesta na sedenie.
4 Majiteľmi spoločnosti sú štyria občania Ruska. Maršrutky (taxibusy) majú najväčší úspech práve v tejto krajine. Konkurujú zastaranému vozovému parku a linkám so slabým či nepravidelným intervalom, pričom cena za jazdu nebýva oveľa väčšia než pri použití MHD.