FOTO |
V petržalskom Zrkadlovom háji v utorok primátor Andrej Ďurkovský a pracovníci magistrátu diskutovali s Petržalčanmi o návrhu nosného systému MHD (električkovej rýchlodráhy na úseku Janíkov dvor - Šafárikovo námestie). Debatovalo sa o jeho vplyve na životné prostredie, dopravu či urbanizáciu Petržalky.
Podľa projektu má územím Petržalky viesť električková dráha dlhá 5,5 kilometra.
Otázna je najmä výška jej umiestnenia. Do úvahy pripadajú tri varianty. Polozapustená trať vedúca jeden až dva metre pod úrovňou terénu, povrchová trať kopírujúca zhruba výšku terénu alebo estakádna.
Estakádny variant preferuje napríklad mestská časť Petržalka. Jednou z jeho výhod by bolo to, že trať by preťažené komunikácie nekrižovala priamo, ale mimoúrovňovo a umožnila by aj postupnú zástavbu dotknutej lokality. Električková trať je vedená územím, v ktorom sa striedajú zastavané územia so zeleňou a športovými plochami.
"V rannej špičke (od šiestej do deviatej) sa z Petržalky presúva do centra 40-tisíc ľudí. Električka by mala v tomto čase prepraviť 22-tisíc cestujúcich," povedal Vladimír Mikuš, vedúci magistrátneho oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy. Dodal, že projekt rieši aj zmenu organizácie dopravy na Šafárikovom námestí.
Urbanistický pohľad na priestor, v ktorom bude trať električky, prezentovala za magistrát Oľga Vranková. Podľa jej slov by sa mali v tomto pásme striedať hustá zástavba s mestskými parkami. Konkrétne riešenia budú navrhovať a spracovávať územné plány jednotlivých zón.
Lokalita, ktorou pôjde dráha električky bola pôvodne určená ako trať rýchlodráhy alebo metra. Na toto pásmo platila 30 rokov stavebná uzávera. Najvýraznejším zásahom do životného prostredia budú výruby zelene.
So stavbou rýchlodráhy by sa malo začať v roku 2007. Projekt rýchloelektričky vrátane rekonštrukcie Starého mosta by mal stáť sedem miliárd korún a stavať by ju mali vyše dvoch rokov.
Na rýchlodráhe by mali premávať odhlučnené nízkopodlažné električky, ktoré môžu dosiahnuť rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Na dodávateľa električiek mesto vypíše medzinárodný tender. Nový systém si vyžiada aj reorganizáciu dopravy v Petržalke, lebo rýchlodráha pozdĺžne rozdelí Petržalku na dve časti. (japa)
Na petržalskej strane je navrhnutých deväť zastávok:
- Janíkov dvor, Lúky-juh, Draždiak, Lúky-sever, Háje-juh, Háje-sever, Bosákova, Einsteinova, Viedenská.
Úsek Bosáková - Janíkov dvor má byť vybudovaný ako definitívny, trať medzi Bosákovou a Šafárikovým námestím má byť len dočasným riešením. Kým sa nevybuduje tunel a trať popod Dunaj. Dovtedy má viesť aj po Starom moste, ktorý zrekonštruujú.