Integrovaná doprava znamená zosúladenie tarifných pásiem viacerých dopravcov v pomyselnom okruhu približne sedemdesiat kilometrov okolo hlavného mesta. FOTO - ARCHÍV |
Integrovaný dopravný systém Bratislavy a okolia stále nie je doriešený, tvrdia to starostovia obcí okresu Dunajská Streda, Komárno a Senec. V utorok sa v Zemianskej Olči stretli s predstaviteľmi SAD Komárno, VÚC Bratislava, Nitra a Trnava. Pokúšali sa nájsť aspoň čiastočné riešenie problému. Na rokovaní bol aj Peter Klučka, konateľ spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava.
Integrovaná doprava znamená zosúladenie tarifných pásiem viacerých dopravcov v pomyselnom okruhu približne sedemdesiat kilometrov okolo hlavného mesta. Zmysel má tento systém vtedy, ak je ekonomický, rýchly a spoľahlivý. Mestská hromadná doprava musí nadväzovať na prímestskú, aby existovala možnosť prestupu bez väčších časových prestojov. Pozitívne skúsenosti s ňou majú napríklad v Prahe, v Brne a tiež vo Viedni.
Podľa starostov, aby sa vyriešil celoplošný problém, treba sa zamerať aj na zdanlivo nedôležité železničné spoje, vedúce z Bratislavy smerom do Dunajskej Stredy a Komárna. Napríklad posledný vlakový spoj z Bratislavy smerom do Dunajskej Stredy odchádza zo železničnej stanice Bratislava-Nové Mesto o 21.30. Ešte donedávna jazdil "polnočák" približne o dvadsiatej tretej hodine. Zrušili ho. Vlak nahradil autobus. SAD Dunajská Streda vytvorila náhradný spoj s odchodom o 22.50 zo stanice Mlynské Nivy. Spoj funguje od 12. decembra, no ľudia ho využívajú málo.
"Autobus zachádza do jednotlivých dedín, kilometre sa zbierajú a to sa odráža na výške cestovného. Aj to môže by jedným z dôvodov nie úplného vyťaženia spoja," hovorí starosta Kvetoslavova Miroslav Hrabala. Tvrdí tiež, že spoj je málo propagovaný a ľudia o ňom nevedia.
"Autobus funguje druhý mesiac a polnočný vlak jazdil takmer sto rokov. V minulosti práve táto železničná trať bola najdlhšou lokálkou. Výsledok je taký, že niektorí tunajší obyvatelia sa snažia zohnať si inú prácu, aby sa mali ako dostať domov," hovorí starosta.
Zástupcovia pätnástich obcí, cez ktoré trať prechádza, požiadali o opätovné zavedenie zrušeného polnočného vlaku z Bratislavy do Dunajskej Stredy. Druhou požiadavkou bolo predĺženie trasy terajšieho posledného vlakového spoja, ktorý teda odchádza z Bratislavy do Dunajskej Stredy o 21.30, až do Komárna. Juraj Gregor, šéf oddelenia regionálnej prepravy západ Železničnej spoločnosti Slovensko prisľúbil kompromis, ktorý by zosúladil lokálne spoje podľa požiadaviek starostov.
Starostovia dúfajú, že sa s kompetentnými dohodnú do 26. marca, keď bude najbližšia zmena železničného cestovného poriadku.
Bratislavská integrovaná doprava (BID) vznikla spoluprácou Dopravného podniku Bratislava, Slovenskej autobusovej dopravy, Železníc SR a hlavného mesta SR. Cestujúci sa môžu v rámci BID prepravovať od 1. februára 2001. Problémom však stále ostáva nadväznosť na autobusy a vlaky, jazdiace v spomínanom sedemdesiat kilometrovom okruhu. (km)