Peniaze vyčlenili ešte minulý rok na návrh klubu SDKÚ zo sumy určenej na prípravu nosného dopravného systému. Autobusy by mali začať jazdiť do jesene.
Poslanci rozhodovali aj o tom, či zvýšiť túto sumu o tri milióny - za to by sa dalo kúpiť 22 veľkokapacitných autobusov. "Cena jedného autobusu je nad očakávanie dobrá, ale suma 200 miliónov ňou nie je deliteľná," povedal námestník primátora pre dopravu Karol Kolada. Druhou možnosťou bolo podľa neho kúpiť 21 veľkých autobusov a za zvyšné peniaze dva minibusy.
Jeden autobus bude stáť 9,2 milióna korún bez DPH. Autobusy sú poľskej výroby. Sú širšie ako súčasné, majú ľahšiu údržbu. Maximálna obsaditeľnosť je 163 cestujúcich, z toho 38 miest je na sedenie.
Ľudia v Bratislave sa stále vozia v starých autobusoch, trolejbusoch i električkách. Obnova vozového parku tvorí len asi 20 až 25 percent potreby ročne.
Mesto dáva na obnovu asi 350 miliónov ročne. Pravidelná obmena by si pritom podľa vedenia dopravného podniku vyžadovala asi miliardu ročne. Autobusy treba vymieňať raz za osem až deväť rokov, trolejbusy raz za 13 až 14 rokov, električky raz za 20 až 25 rokov.
V dopravnom podniku je dnes 458 autobusov schopných prevádzky. Staré Ikarusy sú hrdzavé a lámu sa im nosné rámy. Okrem toho na autobusy staršie ako 15 rokov ťažko možno zohnať náhradné diely.
Nové autobusy by mali v tomto roku jazdiť aj v prímestskej doprave. Slovenská autobusová doprava Bratislava dá 450 miliónov korún na nákup asi 130 červených autobusov. Do septembra by mali začať premávať na cestách kraja.
Obnovou vozového parku sa má podľa firmy znížiť priemerný vek autobusov v prímestskej doprave na tri a pol roka. Kontrakty na nákup autobusov, ktoré by mali byť ekologické, boli podpísané koncom minulého roka.
Modernizácia vozového parku, ktorá so sebou môže priniesť väčšie náklady na prevádzku, by však nemala mať vplyv na ceny dopravcu.
"SAD Bratislava neplánuje zvýšenie cien cestovného," povedala zástupkyňa spoločnosti Petra Lajdová.
Autor: lin