SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Aby mohol byť postavený most, občania sa zriekli mostného mýta

Prvý pevný most cez Dunaj - Most Františka Jozefa - spadá pod správu štátnych železníc. Spája Námestie kráľa Ondreja (Štúrovo námestie) s Petržalkou, respektíve s hradskou Hainburg - Viedeň. Prešporok stáročia túžil po takomto moste, lebo pontónové, ...

Prvý most cez Dunaj - Most Františka Jozefa. Na jar 1945 ho ustupujúce nemecká vojská vyhodili do vzduchu. FOTO - ARCHÍV MESTA BRATISLAVY

Prvý pevný most cez Dunaj - Most Františka Jozefa - spadá pod správu štátnych železníc. Spája Námestie kráľa Ondreja (Štúrovo námestie) s Petržalkou, respektíve s hradskou Hainburg - Viedeň. Prešporok stáročia túžil po takomto moste, lebo pontónové, kyvadlové a člnové mosty, po ktorých sa dovtedy prechádzalo cez Dunaj, nemohli pri veľkej vode či za zimných podmienok zabezpečiť nerušenú premávku.

Most dokončili v roku 1890

Už v roku 1838, keď sa schválila stavba železnice Viedeň - GyŚr, bola reč o premostení Dunaja pri Prešporku, no železničnú trať viedli po ľavej strane Dunaja až po Budapešť, stavba mosta teda nebola nevyhnutná. Až neskôr, keď Považská železničná spoločnosť chcela predĺžiť trať z Prešporka po Šopron, realizácia starého plánu začala opäť súriť. Projekt mosta bol už hotový, lenže v roku 1873 prišla do toho finančná kríza, železničná spoločnosť skrachovala a s ňou padla aj výstavba mosta.

V dôsledku poštátnenia západouhorskej železničnej siete a trate Budapešť - Pécs vznikli v Zadunajsku lokálne trate, a tie sa vehementne dožadovali výstavby pevného mosta v Prešporku. Uhorský snem v roku 1889 odhlasoval na stavbu mosta dotáciu 200 000 zlatých ročne na dobu desať rokov a občania slobodného kráľovského mesta Prešporka sa 5. novembra 1888 zriekli svojho starého práva mostného mýta v prospech štátu.

Spoločné želanie sa stalo skutočnosťou v roku 1890. Tvorcom mosta bol minister obchodu a dopravy G. Baross. Stavebný podnikateľ inžinier František Salezský Cathry začal stavbu 12. augusta 1889 a dokončil ju 30. decembra 1890. Nové dielo osobne otvorilo jeho veličenstvo František Jozef I. za účasti významných hodnostárov. Most teda právom nosí meno nášho najvyššieho panovníka.

Stál 1 780 000 zlatých

Jeho piliere sú vytesané z kameňa z Devínskej Novej Vsi. Má päť hlavných a dva bočné otvory, 6,5 metra širokú vozovku, 3 metre široký chodník pre chodcov a pás pre železničnú dopravu s vnútornou šírkou 4,4 metra. Vozovka je vydláždená impregnovanými drevenými kockami, chodník pre chodcov dubovými doskami.

Most je dlhý 458,4 metra, vysoký 13,45 metra (od nulového bodu prešporského vodočetu), plavebné otvory sú široké 88,4 metra. Estakády stoja na betónových poliach, založených na nosnej vrstve štrku, nábrežný pilier na prešporskom brehu spočíva na zrubových pilótach. Za estakádami stoja na oboch brehoch murované colnice.

Horná konštrukcia, spočívajúca na štyroch riečnych pilieroch, na dvoch pobrežných a na dvoch estakádach, je zhotovená, s výnimkou liatinových, prípadne oceľových dielov, z valcovaného železa.

Celkové náklady na stavbu boli 1 780 000 zlatých. Neporovnateľné s touto veľkou sumou sú však výhody, ktoré priniesol most tak štátu, ako aj mestu. Most oživuje hospodársky, dopravný a obchodný ruch, vnáša doň vždy nové a nové podnety.

Navyše úplne zmenil tvárnosť celej mestskej časti. Pekná Barossova (Štúrova) ulica, vynikajúca regulácia rieky, značné rozšírenie stavebných parciel na nábreží a zvýšenie ich ceny, vznik zimného prístavu, rozkvet mestského továrenského komplexu, hospodárske zisky a zabezpečenie zadunajského vidieka - to všetko priniesol nový most.

Ulice a námestia Bratislavy - Úryvok z knihy Tivadara Ortvaya Ulice a námestia Bratislavy - Mesto Františka Jozefa. Kniha pôvodne vyšla v roku 1905. Názvy ulíc a miest sú dobové, niektoré námestia sa zmenili na ulice a naopak, prípadne zbúraním úplne zanikli. Tento rok knihu vydal Albert Marenčin - Vydavateľstvo PT v preklade Magdy Takáčovej.

(Nabudúce Šafárikovo námestie.)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 833
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 041
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 625
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 433
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 687
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 593
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 272
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 227
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 196
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 064
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu