Napriek storočnici je Fulla súčasný

Koncom minulého týždňa v Esterházyho paláci v SNG otvorili výstavu Fulla 2002 venovanú stému výročiu narodenia klasika slovenskej maliarskej moderny. Koncepcia Kataríny Bajcurovej predstavuje umelcove dielo v celej jeho mnohostrannosti, dielo, ktoré ...


Deti pri mori (1930)








Letné ráno (1930)








Slovenská nevesta (1949). FOTO SME - PAVOL MAJER



Koncom minulého týždňa v Esterházyho paláci v SNG otvorili výstavu Fulla 2002 venovanú stému výročiu narodenia klasika slovenskej maliarskej moderny. Koncepcia Kataríny Bajcurovej predstavuje umelcove dielo v celej jeho mnohostrannosti, dielo, ktoré dodnes očarúva a stále má umeleckú, výrazovú a výpovednú silu.

Ľudovít Fulla patril k slovenským umelcom, ktorí nadväzovali na západoeurópske umenie a brali si ponaučenie z nových prúdov a hnutí – kubizmu, fauvizmu, expresionizmu a zároveň sa pridŕžali našej tradície a vracali sa k ľudovému výtvarnému prejavu ako základu svojej tvorby. Fulla sa tak zaradil k umelcom ako Martin Benka, Janko Alexy, Miloš Bazovský a Mikuláš Galanda.

Výstava v návštevníkovi vzbudzuje pocit, že Fulla je medzi nami stále prítomný, „súčasný“. Aj keď prostredníctvom obrazov vnímame zložitosť a paradoxy doby, v ktorej tvoril – od odporu proti fašizmu až po zideologizované umenie socialistického realizmu, vnímame aj vnútornú zrelosť umelca, ktorý prikladá štetec na plátno bez výtvarného i ľudského formalizmu. Preto Fulla zostáva „náš“. Jeho korene sú prerastené s našimi a zároveň obrastajú svet. V tom tkvie vnútorná podstata jeho diela a je dobré, že súčasní výtvarní teoretici pohľad naňho oprášili a začali ho interpretovať novým spôsobom.

Fullove obrazy, plné vnútorného poriadku a harmónie tvarov i farieb sú jedinečné a vzácne od študijných kresieb až po monumentálne olejomaľby. Ich jedinečnosť spočíva najmä v spôsobe, akým spája vplyvy prichádzajúce z európskeho avantgardného maliarstva so slovenským ľudovým umením.

Paul Klee, tento nemecký zázrak – zomrel, keď mal Fulla tridsaťosem rokov, akoby mu venoval sklon k uzavretej kompozícii kresby a detinskému výrazu, za ktorými je však skrytý tajomný, plnofarebný svet. Fulla podobným spôsobom robí z farby neoddeliteľnú súčasť skladby obrazu, zostavovaním farebných plôch vytvára rytmy a kompozície abstraktné i reálne súčasne.

Podobným spôsobom sú v obrazoch Ľudovíta Fullu čitateľní aj iní modernisti, napríklad Wassily Kandinsky, ale najmä Marc Chagall.

Tam, kde mnohí európski umelci tvorili v princípoch fauvizmu a kubizmu, takže ich inštinktívne geometrické kompozície interpretovali každodenné predmety – známe fajky a gitary, Fulla napĺňa svoje obrazy chagallovskou voľnosťou predmetov i osôb oslobodených od zemskej príťažlivosti. Konkrétne predmety, prvky kompozície sa vo fixnom rámci vytvorenom umelcom pohybujú voľne, jeho domčeky, zvieratá, Jánošíkovia a nevesty predstavujú čistú víziu vnútorného sveta, ktorý existuje večne.

Výstava Fulla 2002 širokým oblúkom predstavuje slovenského umelca ako maliara, grafika, kresliara, scénografa i knižného ilustrátora, ako jednu z najvýznamnejších a najoriginálnejších osobností nášho moderného umenia 20. storočia, ktorej dielo pripomína stredoveké nástenné maliarstvo, ruské ikony i detský výtvarný prejav zároveň. Výsledok je však autentický, konštruktívny i emocionálny zároveň, mnohostranný a živý.

Ľudovít Fulla sa narodil 27. 2. 1902 v Ružomberku, zomrel 21. 4. 1980 v Bratislave. Študoval na súkromnej škole Gustáva Mallého, na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe, pedagogicky pôsobil na progresívnej Škole umeleckých remesiel v Bratislave, neskôr bol vedúcim oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na novozaloženej VŠVU, odkiaľ musel z politických dôvodov odísť.

Spolupracoval s Mikulášom Galandom pri písaní prvého a jediného manifestu slovenského moderného maliarstva Súkromné listy (1930 – 1932). Za obraz Pieseň a práca získal v roku 1937 Grand Prix na svetovej výstave v Paríži. Na Expe 1958 v Bruseli získal zlatú medailu za tapisériu utkanú podľa tohto obrazu. V roku 1977 daroval štátu rozsiahlu časť svojho diela ako protihodnotu za postavenie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku, v ktorom žil a tvoril od roku 1962.

Výstavu Fulla 2002 v Esterházyho paláci SNG, ktorá potrvá do konca júla, sprevádzajú dve paralelné výstavy – SNG Galéria Ľudovíta Fullu Ružomberok: Fulla a slovenský svet a SNG Galéria insitného umenia Pezinok: Fulla a svet ľudového umenia.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 23 069
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 405
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 433
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 342
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 993
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 878
  7. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 807
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 680
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 672