SME

Napriek storočnici je Fulla súčasný

Koncom minulého týždňa v Esterházyho paláci v SNG otvorili výstavu Fulla 2002 venovanú stému výročiu narodenia klasika slovenskej maliarskej moderny. Koncepcia Kataríny Bajcurovej predstavuje umelcove dielo v celej jeho mnohostrannosti, dielo, ktoré ...


Deti pri mori (1930)








Letné ráno (1930)








Slovenská nevesta (1949). FOTO SME - PAVOL MAJER



Koncom minulého týždňa v Esterházyho paláci v SNG otvorili výstavu Fulla 2002 venovanú stému výročiu narodenia klasika slovenskej maliarskej moderny. Koncepcia Kataríny Bajcurovej predstavuje umelcove dielo v celej jeho mnohostrannosti, dielo, ktoré dodnes očarúva a stále má umeleckú, výrazovú a výpovednú silu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľudovít Fulla patril k slovenským umelcom, ktorí nadväzovali na západoeurópske umenie a brali si ponaučenie z nových prúdov a hnutí – kubizmu, fauvizmu, expresionizmu a zároveň sa pridŕžali našej tradície a vracali sa k ľudovému výtvarnému prejavu ako základu svojej tvorby. Fulla sa tak zaradil k umelcom ako Martin Benka, Janko Alexy, Miloš Bazovský a Mikuláš Galanda.

SkryťVypnúť reklamu

Výstava v návštevníkovi vzbudzuje pocit, že Fulla je medzi nami stále prítomný, „súčasný“. Aj keď prostredníctvom obrazov vnímame zložitosť a paradoxy doby, v ktorej tvoril – od odporu proti fašizmu až po zideologizované umenie socialistického realizmu, vnímame aj vnútornú zrelosť umelca, ktorý prikladá štetec na plátno bez výtvarného i ľudského formalizmu. Preto Fulla zostáva „náš“. Jeho korene sú prerastené s našimi a zároveň obrastajú svet. V tom tkvie vnútorná podstata jeho diela a je dobré, že súčasní výtvarní teoretici pohľad naňho oprášili a začali ho interpretovať novým spôsobom.

Fullove obrazy, plné vnútorného poriadku a harmónie tvarov i farieb sú jedinečné a vzácne od študijných kresieb až po monumentálne olejomaľby. Ich jedinečnosť spočíva najmä v spôsobe, akým spája vplyvy prichádzajúce z európskeho avantgardného maliarstva so slovenským ľudovým umením.

SkryťVypnúť reklamu

Paul Klee, tento nemecký zázrak – zomrel, keď mal Fulla tridsaťosem rokov, akoby mu venoval sklon k uzavretej kompozícii kresby a detinskému výrazu, za ktorými je však skrytý tajomný, plnofarebný svet. Fulla podobným spôsobom robí z farby neoddeliteľnú súčasť skladby obrazu, zostavovaním farebných plôch vytvára rytmy a kompozície abstraktné i reálne súčasne.

Podobným spôsobom sú v obrazoch Ľudovíta Fullu čitateľní aj iní modernisti, napríklad Wassily Kandinsky, ale najmä Marc Chagall.

Tam, kde mnohí európski umelci tvorili v princípoch fauvizmu a kubizmu, takže ich inštinktívne geometrické kompozície interpretovali každodenné predmety – známe fajky a gitary, Fulla napĺňa svoje obrazy chagallovskou voľnosťou predmetov i osôb oslobodených od zemskej príťažlivosti. Konkrétne predmety, prvky kompozície sa vo fixnom rámci vytvorenom umelcom pohybujú voľne, jeho domčeky, zvieratá, Jánošíkovia a nevesty predstavujú čistú víziu vnútorného sveta, ktorý existuje večne.

SkryťVypnúť reklamu

Výstava Fulla 2002 širokým oblúkom predstavuje slovenského umelca ako maliara, grafika, kresliara, scénografa i knižného ilustrátora, ako jednu z najvýznamnejších a najoriginálnejších osobností nášho moderného umenia 20. storočia, ktorej dielo pripomína stredoveké nástenné maliarstvo, ruské ikony i detský výtvarný prejav zároveň. Výsledok je však autentický, konštruktívny i emocionálny zároveň, mnohostranný a živý.

Ľudovít Fulla sa narodil 27. 2. 1902 v Ružomberku, zomrel 21. 4. 1980 v Bratislave. Študoval na súkromnej škole Gustáva Mallého, na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe, pedagogicky pôsobil na progresívnej Škole umeleckých remesiel v Bratislave, neskôr bol vedúcim oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na novozaloženej VŠVU, odkiaľ musel z politických dôvodov odísť.

Spolupracoval s Mikulášom Galandom pri písaní prvého a jediného manifestu slovenského moderného maliarstva Súkromné listy (1930 – 1932). Za obraz Pieseň a práca získal v roku 1937 Grand Prix na svetovej výstave v Paríži. Na Expe 1958 v Bruseli získal zlatú medailu za tapisériu utkanú podľa tohto obrazu. V roku 1977 daroval štátu rozsiahlu časť svojho diela ako protihodnotu za postavenie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku, v ktorom žil a tvoril od roku 1962.

Výstavu Fulla 2002 v Esterházyho paláci SNG, ktorá potrvá do konca júla, sprevádzajú dve paralelné výstavy – SNG Galéria Ľudovíta Fullu Ružomberok: Fulla a slovenský svet a SNG Galéria insitného umenia Pezinok: Fulla a svet ľudového umenia.

Autor: MILADA ČECHOVÁ milada.cechova@gpp.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 187
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 857
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 277
  5. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 221
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 115
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 082
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 803
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 862
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 931
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 683
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 223
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 801
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 475
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 183
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 155
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu