FOTO |
Ako povedal Peter Kimijan z referátu komunikácie staromestského miestneho úradu, viac ako štvorposchodový dom musí mať výťah. Týka sa to však iba novostavieb alebo prístavieb. Staršie domy postavené ešte pred vojnou alebo aj za socializmu, hoci majú päť poschodí, ho nemusia mať.
Vyhláška tiež stanovuje povinnosť pristavať výťah pri nadstavbách bytov napríklad v starších domoch. "Ak sa na dome realizuje nadstavba, v prípade, že sa nadstavuje iba jedno podlažie, netreba výťah predlžovať," povedal Kimijan.
Podľa Petra Haranta, riaditeľa firmy Global Lift SK, ktorá vyrába a montuje výťahy, v centre je veľa starých domov, ktoré nemajú výťah. Žiadosti na pristavanie sú však skôr sporadické. "Keď sa výťah pristavuje, väčšinou je to v záujme obyvateľov, ktorí bývajú na vyšších poschodiach, alebo tých, ktorí bývajú v nových, nadstavených bytoch v podkroví," povedal.
V dome na Zochovej, kde sa pred niekoľkými rokmi začali nadstavovať mezonetové byty, sa tiež uvažovalo o prístavbe výťahu. Predtým trojposchodový dom postavený ešte v prvej polovici 20. storočia má dnes päť poschodí, výťah však stále nie.
"Mal sa stavať, ale nakoniec z toho zišlo," povedala obyvateľka domu. Staviteľ ho síce sľúbil pri nadstavbe, ale proti sa, paradoxne, postavili viacerí obyvatelia, bývajúci na nižších poschodiach. Pripravili dokonca aj petíciu. "Výťah mal byť pristavený zo strany ulice a mnohým by šiel vlastne popred okná," dodáva.
Výhrady mali aj pamiatkari, dom je totiž historický.
Obyvatelia domu sa však nakoniec dočkajú, v niekoľkých vchodoch sa už začalo so zbierkami. Výťah sa bude stavať v nadväznosti na chodbu vo dvorčeku a bude mať presklené kabínky, takže svetelnosť stavby sa zachová.
"V Starom Meste sa často stretávame s obmedzeniami a požiadavkami pamiatkarov," povedal Harant. Ako tvrdí, zásadnejším stavebným úpravám starších budov sa dosť bránia. Pre zachovanie historického rázu budovy určujú veľkosť šachty a jej vzhľad, no každý dom sa posudzuje individuálne. Harant za oveľa väčší problém pokladá technické dispozície budov. "Vnútri starých domov niekedy nie je priestor na výťah, priestory medzi schodmi sú malé," hovorí. Potom sa podľa neho musí prikročiť k pristavaniu šachty zvonku. "Stanoviť si nejaké princípy by bolo veľmi obtiažne, vždy ide o konkrétne posúdenie určitého objektu s konkrétnymi historickými hodnotami, ako aj s konkrétnym návrhom technického zariadenia," povedal Peter Jurkovič, riaditeľ Krajského pamiatkového úradu.
Pamiatkari teda posudzujú mieru zásahu do historickej architektúry vzhľadom na charakter domu, v ktorom sa inštalácia deje. "Pokiaľ sa uskutočňuje v historických objektoch, ktoré majú zachované schodištia a je tam vytvorený medzischodiskový priestor, ideálna možnosť je výťah vsunúť práve sem," tvrdí Jurkovič. Dôležitý je však spôsob, akým je samotný výťah navrhovaný, či súladí s charakterom interiéru, schodiskom, aké sú v návrhu použité prvky a či sa dajú na výťahu uplatniť určité historizujúce prvky, ako napríklad kované mreže.
"Mnohokrát sa stretávame aj s takým riešením, že výťahy sa umiestňujú ako samostatné konštrukcie pričlenené k fasádam, najmä dvorovým. Výhodou je, že sa nemusí zasahovať do objektu," myslí si Jurkovič. Tieto výťahy sú však pre pamiatkarov posledným riešením, pretože ide o novodobý prvok na historických fasádach. Snažia sa potom, aby bol výťah pristavaný v tých častiach domu, ktoré nie sú priamym predmetom ochrany alebo sú narušené sekundárnymi úpravami.
Výťah mimo domu by mal mať maximálne transparentnú konštrukciu, ktorá môže byť aj moderná či dokonca presklená, ale podľa Jurkoviča by mal mať takýto výťah určitý štýl - ako vo výrazových prostriedkoch, tak aj v použitých materiáloch.
Na Slovensku sa ročne postaví približne 1500 výťahov, z toho asi jedna tretina pribudne v Bratislave.
DOROTA KRÁKOVÁ
* V Bratislave existuje približne desaťtisíc výťahov. Väčšina z nich bola namontovaná v čase výstavby sídlisk za socializmu, takže sú zväčša od jedného výrobcu Transporta Chrudim, prípadne zopár ich je poľskej a juhoslovanskej výroby. Čo sa týka nových výťahov, odhaduje sa, že za posledných desať rokov sa ročne namontovalo tisíc nových výťahov. Neboli to však výmeny za staré výťahy, ale prevažná väčšina išla do nových budov.
* Najvyššie jazdiace výťahy v meste sa nachádzajú v Národnej banke Slovenska. Šesť presklených výťahov, ktoré vidno aj z ulice, zamestnancov banky zavezie až na 30. poschodie, výťah v jadre budovy jazdí až na 31. poschodie. Priehľadné výťahy sú označené písmenami A - F a sú centrálne riadené počítačmi, zamestnanci inštitúcie ich ovládajú cez displeje. (japa)
Jeden z najkrajších výťahov sa nachádza v budove bývalej Eskontnej banky na Hlavnom námestí, vyrobili ho v roku 1911. FOTO SME - PAVOL MAJER |
Unikátny výťah má Bratislava v podobe rýchlovýťahu do reštaurácie UFO na Novom moste. Má kapacitu osem osôb a jazdí rýchlosťou tri metre za sekundu. Tento výťah funguje na princípe lanovky a v Európe existuje už iba jeden podobný. Premáva do kaviarne vo výške 85 metrov nad zemou, o desať metrov vyššie je vyhliadka, k nej však vedú už len schody. FOTO - ČTK |