Študenti v počítačovej miestnosti. FOTO SME - PAVOL MAJER |
Súkromné športové gymnázium Gaudeamus a Súkromná obchodná akadémia Profi - kamo na Dudvážskej ulici v Bratislave, vznikli pred desiatimi rokmi. Okrem klasických predmetov, povinných pre obchodnú akadémiu a gymnázium, podľa celoštátne platných osnov ministerstva školstva sa však pred pár rokmi pokúsili svoje učebné osnovy zatraktívniť.
"Na základe znalostí zo zahraničia sme chceli uviesť predmet, ktorý by našim žiakom poskytol informácie nielen z oblasti všeobecného vzdelávania. Na gymnáziu v spolupráci s bratislavskou Fakultou telesnej výchovy a športu sme vypracovali učebné osnovy pre predmet športový manažment, ktorý dovtedy na Slovensku nikto nevyučoval," vysvetľuje konateľka školy Silvia Šablicová.
Športový manažment úspešne prešiel dvojročným procesom schvaľovania. Neskôr bol tento predmet aj schválený ako voliteľný maturitný predmet, a bol zapísaný do zoznamu maturitných predmetov podľa platnej vyhlášky o maturitách. V súčasnosti si teda môže ktorýkoľvek slovenský stredoškolák vybrať v rámci voliteľných predmetov aj túto novinku.
Podľa Silvie Šablicovej táto zmena zaznamenala pozitívny ohlas. Svedčí o tom aj fakt, že minulý rok zo športového manažmentu maturovalo na škole 80 percent študentov a tento školský rok sa prihlásilo dokonca 90 percent študentov.
"Študenti sa takto dozvedia veci, ktoré sú ukryté, ako napríklad pozadie športových klubov, manažment a marketing, legislatívu či dôležitosť reklamy a jej umiestnenie," vypočítava.
Záujem o médiá rastie
Po úspechu športového manažmentu sa predstaviteľom školy tento rok podarilo na obchodnej akadémii presadiť aj druhú novinku - masmediálnu komunikáciu. "Na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave sa dobre rozbehla Fakulta masmediálnej komunikácie a majú veľmi dobre prepracované učebné osnovy, na základe ktorých sa nám podarilo vypracovať po konzultáciách s odborníkmi učebné osnovy pre tento nový predmet. Samozrejme sme ho zjednodušili a upravili na stredoškolské pomery," hovorí Silvia Šablicová.
Študenti spoznajú vplyv a účinky médií, preniknú do práce redaktorov, charakteru a typológie médií. "Tieto informácie sú potrebné, lebo stredoškoláci niekedy ani nepoznajú rozdielnosť médií a prácu v nich. Nevychováme si režisérov ani strihačov, ale dostanú základy z oblasti, s ktorou sú v dennodennom kontakte. Masmediálnu komunikáciu si môžu zvoliť od tretieho ročníka dobrovoľne. Ak sa tento predmet presýti, nič sa nedeje, lebo žiaci majú na výber dostatok iných predmetov. Volíme taký okruh voliteľných predmetov, aby medzi nimi nechýbal marketing, manažment, aby žiakov štúdium zaujalo, a pritom, aby si po skončení školy ľahšie našli uplatnenie na trhu práce. "Našou aktivitou sa snažíme reagovať na potreby trhu. Z obchodných akadémií a gymnázií vychádzajú približne rovnakí absolventi, a preto chceme, aby naši študenti v niečom vynikli. Jednoducho, aby sa vedeli lepšie presadiť. Spolu s ružomberskou obchodnou akadémiou sme jediní, ktorí v poslednom období výraznejšie zasiahli do zmeny učebných osnov obchodných akadémií," dodáva.
MARÍNA DOBOŠOVÁ