
Ak sa nájdu peniaze, táto zástavka na Štúrovej ulici by mohla do konca roka vyzerať inak - nástupište by malo byť vysunuté do vozovky, vo výške chodníka. Autá by tak chodili cez nástupný ostrovček. FOTO SME - PAVOL MAJER
Do dvoch týždňov by mali Bratislavčania dostať do schránok anketové lístky, v ktorých sa môžu vyjadriť k Zóne 30. V zóne v centre mesta od nového roka platí znížená rýchlosť 30 km/h. Vyznačenie zóny je len zlomok zo štvorročného projektu úprav dopravy v Starom Meste. Ďalšie sa majú udiať tento rok, na programe sú zmeny na križovatke Rajská – Dunajská, kde podobne ako na Hurbanovom námestí vypnú svetelnú signalizáciu a zmenia značenie hlavnej cesty – bude ňou tá, po ktorej chodia trolejbusy. Dunajská ulica by od križovatky s Rajskou mala byť smerom na Štúrovu jednosmerná, čím by sa mal odstrániť tranzit cez mesto.
Pokračovať bude aj rozmiestňovanie zábran proti parkovaniu na chodníku, postupne by sa zábrany mali objaviť na Dostojevského rade, Dunajskej i Rajskej ulici, Hodžovom námestí a okolo Mlynských Nív. „Chodníky sú pre peších, ak na nich nemajú miesto a vybočujú do vozovky, je to pokutovateľné. Ako však majú kráčať, napríklad na Vysokej ulici vôbec nemajú na chodníku miesto,“ hovorí Ján Morávek z Bratislavskej parkovacej služby (BPS).
V centre by postupne mal platiť jednotný systém cúvania do šikmého státia. Takéto parkovanie je už na Špitálskej pri „dvoch levoch“, čo by malo zvýšiť bezpečnosť a ušetriť aj priestor. Na niektorých konfliktných miestach plánujú zúžiť vozovku, napríklad v mieste električkovej zástavky na Špitálskej pri Marianskej a Lazaretskej ulici. To by malo tiež prinútiť vodičov, aby dodržiavali rýchlosť. Všetky zmeny by sa mohli začať na jar. Ďalšie úpravy sa udejú, ak sa nájdu peniaze. Jednou z nich je úprava električkovej zastávky na Štúrovej. Nástupište by malo byť vysunuté do vozovky, vo výške chodníka. Autá by tak chodili cez nástupný ostrovček. Opäť ide o zvýhodnenie cestujúcich a preferovanie MHD. Na to však treba pol milióna korún.
Snahou tiež je spustiť aspoň prvú etapu integrovaného navádzacieho parkovacieho systému. Pri vjazdoch do centra by tabule informovali vodiča, na ktorých parkoviskách v smere jeho cesty sú voľné miesta. „Výkon jázd by sa znížil o 30 percent, práve toľko totiž vodiči najazdia len preto, že hľadajú miesto na parkovanie,“ hovorí poradca riaditeľa BPS Rudolf Surový. Na to treba 8 až 10 miliónov.
„Ak sa nezoženú, nič sa nestane, presunieme to do roku 2003, nie je to naša priorita, tou stále zostáva upraviť pohyb vozidiel po ceste a zvýšiť počet parkovacích miest,“ hovorí Morávek. Cieľom zmien v centre je najmä zrovnoprávniť chodcov a vodičov, problémom však je aj legislatíva. Parlament totiž schválil návrh poslanca Malchárka, ktorý vlastne umožňuje státie na chodníkoch – ak neprekážajú motorovým vozidlám, je to v poriadku a polícia ich nemôže odtiahnuť. Či prekážajú chodcom, nie je dôležité.
ANDREA HAJDÚCHOVÁ