SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Čo sa po medializácii v meste zmenilo či nezmenilo

Chátrajúce pamiatky, čierne stavby, nedotiahnuté plány, neexistujúca koncepcia výstavby, absencia hlavného architekta, zmeny v prospech investorov. To sú najpálčivejšie témy, ktorým sme sa v uplynulých rokoch v BRATISLAVA - SME venovali. Niektoré kauzy .

Chátrajúce pamiatky, čierne stavby, nedotiahnuté plány, neexistujúca koncepcia výstavby, absencia hlavného architekta, zmeny v prospech investorov. To sú najpálčivejšie témy, ktorým sme sa v uplynulých rokoch v BRATISLAVA - SME venovali. Niektoré kauzy sa po medializácii vyriešili, ale viac bolo takých, ktoré zostali nedotiahnuté. Kaštieľ v Rusovciach, podobne ako plaváreň Grössling chátra, čierna stavba na Cintorínskej, naopak, rastie. Hlavného architekta nemáme a ani kompletný územný plán. (r) Kúpele Grössling nefungujú už 12 rokov

Skryť Vypnúť reklamu

O kúpeľoch Grössling sme začali písať v roku 2003. Plaváreň je nefunkčná od roku 1994.

Zverejnili sme projekt obnovy plavárne, ktorý vypracovala spoločnosť Avant. Tá v roku 2002 zvíťazila vo verejnej súťaži na kupca. Ponuka firmy bola 50 miliónov korún. Jednou z podmienok mesta bolo, že kúpele budú sprístupnené do 48 mesiacov po podpísaní zmluvy. Tú však mesto s Avantom nepodpísalo. Medzitým sa vystriedalo vedenie magistrátu a súťaž bola spochybnená. Magistrát urobil chybu pri príprave podmienok verejnej súťaže v roku 2002. Vedenie magistrátu začalo znovu zvažovať aj samotný predaj kúpeľov napriek tomu, že peniaze na niekoľko stomiliónovú rekonštrukciu mesto nemá. Avant nemá v ruke žiaden dokument ako vlastník a kúpno-predajnú zmluvu s ním mesto nepripravuje. O vypísaní novej súťaže a o akejkoľvek kúpno-predajnej zmluve by muselo rozhodnúť mestské zastupiteľstvo. (japa)

Skryť Vypnúť reklamu

Hlavný architekt nie je

Napriek vlaňajšiemu sľubu primátora Andreja Ďurkovského dodnes mesto nepozná hlavného architekta. Znovuobsadenie funkcie, ktorá ostala prázdna v roku 1994, bolo jednou z priorít vedenia mesta. SME o probléme absencie hlavného architekta opakovane písalo, aj v súvislosti s nekoncepčnou výstavbou v meste. Výberové konanie sa však odsúvalo, nakoniec sa začalo 10. augusta. Prihlásilo sa deväť uchádzačov, z nich sa do užšieho výberu dostali traja. Mesto po celý čas neprezradilo ani jedno meno uchádzača. Dokonca podľa našich informácií totožnosť kandidátov nepoznali ani niektorí ľudia, ktorých sa výber architekta týkal. Nasledovala informácia, že architekt bude známy v priebehu januára. Nakoniec však mesto zverejnilo, že výberové konanie nemá víťaza. Nový architekt mal byť poradným orgánom vo veciach územného plánovania. Niektorí odborníci si však myslia, že funkcia hlavného architekta s navrhovanými malými právomocami nemusí nič zmeniť na súčasnom stave nekoncepčnej výstavby. (lin)

Skryť Vypnúť reklamu

Na zlý stav chátrajúceho kaštieľa v Rusovciach sme upozorňovali viackrát. Na začiatku minulého roka sme písali o tom, že Správa zariadení Úradu vlády už päť rokov na rekonštrukciu nevyčlenila žiadne peniaze. Pritom v priebehu rokov 1995 až 2000 investovala do rekonštrukčných a reštaurátorských prác 93,3 milióna. Kontaktovali nás odborníci, ktorí sa obávajú, že v priestoroch, kde sa nekúri a nevetrá, sú už výsledky vtedajších opráv a najmä náročných reštaurátorských prác opäť zničené.

Napriek tomu, že tlačový odbor Úradu vlády tvrdí, že Správa zariadení Úradu vlády každoročne zabezpečuje za milión korún základnú údržbu a ochranu kaštieľa, nepodarilo sa nám vidieť a posúdiť jeho stav zvnútra. V zime aj v lete minulého roka našu žiadosť o vstup do kaštieľa zamietli. (japa)

Nezmenilo sa

Premostenie na Vlárskej

Dopravné prepojenie Koliby a Kramárov cez Vlársku ulicu, o ktorom sa hovorilo v priebehu celého minulého roka, sa zatiaľ stavať nezačalo. Premostenie Magurskej ulice, ktoré malo byť súčasťou tohto prepojenia, tak stále stojí zbytočne. Zastupiteľstvo Nového Mesta pritom o ceste rozhodlo pred takmer siedmimi rokmi. Vedenie mesta nedávno oznámilo, že tento rok by sa s výstavbou malo konečne začať. Treba zbúrať plot na konci Vlárskej a postaviť asi 50 metrov chýbajúcej cesty a trolejbusovú trať. (lin)

Nezmenilo sa

Nelegálna nadstavba na Cintorínskej

Aj po viacerých zásahoch stavebného úradu voči stavebníkovi takmer hotovej nelegálnej nadstavby na Cintorínskej ulici sa v stavbe stále pokračuje. Úrad odoslal výzvu na zastavenie prác s podnetom na udelenie pokuty a neskôr začal správne konanie voči stavebníkovi. Vydal tiež rozhodnutie o zastavení stavebných prác, čím sa možnosti stavebného úradu vyčerpali. Pokuty možno v podobných prípadoch udeliť v zmysle stavebného zákona do výšky piatich miliónov korún. Stavebný úrad na realizáciu zmeny pod názvom Park Deck nevydal stavebné povolenie, na zmenu bolo vydané iba územné rozhodnutie. (dot)

Bezdomovcom pomohli O probléme bezdomovectva v hlavnom meste sa začalo masívne debatovať po tom, ako s prvými výraznejšími mrazmi začiatkom decembra zomreli na podchladenie dvaja muži v Starom Meste. Štatistika úmrtí v dôsledku zimy sa momentálne zastavila na čísle 18, od decembra zomreli ďalší dvaja. Naposledy to bola začiatkom týždňa pani bez strechy nad hlavou, ktorá často nocovala na hlavnej stanici. Problému sa začali v posledných týždňoch venovať všetky masmédiá. K tomu, aby kompetentní začali konať, ich však do veľkej miery primala petícia na pomoc bezdomovcom z iniciatívy občianskeho združenia Proti prúdu. Podpísalo ju už viac ako 1200 ľudí. V súčasnosti sa okrem dočasného riešenia - stanov civilnej ochrany, pracuje aj na systémovejšom riešení problémov bezdomovcov, magistrát rokuje o 24-hodinovom stredisku osobnej hygieny, starosta Starého Mesta je ochotný vyčleniť z rozpočtu mestskej časti sumu na spolufinancovanie nocľahárne a ošetrovne. Jej kapacita by mala byť 40 až 60 lôžok.

(dot)

Ropovod musí nájsť inú trasu

Transpetrol a OMV, ktorí chceli minulý rok viesť Žitným ostrovom ropovod, sa tejto trasy museli vzdať. Nový ropovod z Bratislavy do rafinérie OMV v rakúskom Schwechate za 35 miliónov eur mal viesť cez Žitný ostrov, ktorý je zásobárňou pitnej vody.

Verejné prerokúvanie ropovodu prebiehalo od leta 2004 do jari 2005. Proti stavbe v tom čase protestovali správcovia vodných zdrojov a ochranári. Tvrdili, že veľmi malé množstvo ropnej látky by mohlo kontaminovať vodu na dlhé obdobie - liter ropy znehodnotí milión litrov vody. "Na území Žitného ostrova bude potrubie uložené v chráničke," argumentoval investor.

Nesúhlasné stanovisko vydalo mesto, hoci najprv sa k stavbe vyjadrilo kladne. "Mesto došlo k záveru, že ropovod predstavuje pre životné prostredie výrazné riziká," dodala Chudinová. K názoru mesta sa priklonila aj Petržalka. Tá je jednou z mestských častí, ktoré by mali v prípade znečistenia vodného zdroja Ostrovné lúčky ohrozené zásobovanie pitnou vodou.

Ďalšou sú Podunajské Biskupice. Tu ešte v roku 1971 znečistila ropa zo Slovnaftu vodný zdroj, ktorý sa podľa ochranárov dodnes nezregeneroval. S trasou ropovodu pôvodne Biskupice, rovnako ako mesto, súhlasili s dôrazom na dobré zabezpečenie potrubia. (lin)

Čierna stavba na Riazanskej musela ustúpiť

V lete si denník SME všimol úpravu rodinného domu s prístavbou na Riazanskej. Budúca lekáreň presahovala stavebnú čiaru, ktorú držali príslušné garáže a bola vysunutá až na chodník. Stavebný úrad potvrdil, že ide o prestavbu bez povolenia, stavebník totiž najprv začal stavať ešte pred vydaním stavebného povolenia, navyše v rozpore s predloženou dokumentáciou. Úrad teda nariadil zastavenie prác a súčasne stavebníka vyzval, aby požiadal o dodatočné povolenie stavby. V tomto konaní úrad určil, ako musí byť rozostavaný objekt zmenený. Nariadil asanovať obvodový múr a nový múr odsadiť od hraníc pozemku o 1,5 metra na úroveň susednej garáže, čo stavebník akceptoval. Ľudová štvrť, kde Riazanská ulica leží, je charakteristická svojou architektúrou a vilovou zástavbou s podpivničenými dvojposchodovými domami. (dot)

Boj o nadchody

Keď sme pred dvoma rokmi začali písať o výstavbe diaľnice v Petržalke, Peter Gandl zo Slovenskej správy ciest prisľúbil, že diaľnica neodreže chodcov od mesta. Povedie ponad ňu päť nadchodov a budú hotové pred jej dokončením. Petržalský úsek diaľnice (D61 - Viedenská cesta - Prístavný most) funguje od 4. decembra, dokončili ho pol roka pred plánovaným termínom. Zároveň s predčasným otvorením diaľnice boli však - napriek sľubom - funkčné len dve z piatich lávok. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík v tejto súvislosti argumentoval tým, že diaľnica je v predčasnom používaní a definitívne hotová bude až na jar (aj s nadchodmi, takže sľub bude splnený).

Z problému nedokončených nadchodov sa však stala mediálna kauza a Národná diaľničná spoločnosť sa v novembri rozhodla dokončiť do konca roka ďalšie dve. V súčasnosti ponad petržalskú diaľnicu už chodci používajú všetkých päť nadchodov. Štyri sú už skolaudované a aj po lávke pri Artmedii sa dá prejsť na druhú stranu. (japa)

Odpor verejnosti nezastavil mrakodrap

Konania okolo schvaľovania počtu podlaží mrakodrapu na Šancovej sprevádzali už od začiatku protesty verejnosti a záujem médií. V septembri roku 2004 kontrola Štátnej stavebnej inšpekcie zistila, že investor položil základy namiesto osemposchodového domu na 34 poschodí. Počet poschodí sa stal predmetom sporov investora a krajských pamiatkarov. Ani zúžením pamiatkovej zóny Centrálna mestská oblasť ministerstvom sa spor definitívne nevyriešil, mrakodrap dostal stavebné povolenie na 22 poschodí, no účastníci stavebného konania sa odvolali. (dot)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 26 872
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 765
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 160
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 337
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 851
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 806
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 954
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 735
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 417
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu