Štefan Ďurec ako Demetrius a Klaudia Bittrererová ako Helena v najnovšom baletnom predstavení SND Sen noci svätojánskej. FOTO - CTIBOR BACHRATÝ |
Choreografie predstavenia, naštudovania aj napísania libreta sa ujal Etienne Frey zo Švajčiarska, ktorý svoju kariéru tanečníka začal v USA. Neskôr tancoval v Kráľovskom flámskom balete, Balete XX. storočia v Bruseli, v japonskom Saiga ballet či v toskánskom balete. Pred štyrmi rokmi získal prestížnu Nižinského cenu ako najlepší európsky choreograf.
"Mojou prácou je byť poetický," zhrnul Frey nielen svoju víziu inscenácie diela, ale aj to, čo od našich tanečníkov na scéne očakával. "Klasický balet vyžaduje od tanečníka, aby vydal zo seba všetko, je to veľmi ťažké. Ale moderný tanec sa zároveň snaží vyjadriť aj pocity. To chcem od tanečníkov aj ja. Balet, to je slnečný výbuch aj svit mesiaca. Keď tieto dva pocity dokážeme v sebe zosúladiť, je to super."
Freyovi k vytvoreniu podľa jeho slov inej tanečnej a vizuálnej estetiky výrazne pomohol samotný Shakespearov námet, najmä sekvencia magickej noci v lese, pretože "vyzlečie donaha ľudskú dušu". No inšpiratívna bola aj spolupráca so skladateľom Petrom Zagarom, ktorý k predstaveniu zložil hudbu a s ktorým nad libretom presedel hodiny.
"V librete bolo všetko o tom, čo sa na scéne odohráva aj s orientačnou minutážou. S Etiennom sme veľa hovorili o filozofii celého diela - tiež som chcel, aby moja hudba vypovedala o pocitoch človeka," približuje Zagar spoluprácu s choreografom. "Pretože mám veľkú úctu k baletnej tradícii, mal som aj veľkú chuť skladať hudbu k baletu. Nemal som vopred predstavu, aké dielo chcem napísať, na skúšky som nosil nakomponovanú hudbu, ktorú Etienne zväčša rešpektoval a staval choreografiu priamo na ňu."
Premiéra spojená s odovzdávaním ceny Kvet baletu je každoročne spojená aj s uvedením mladých tanečníkov na scénu. Diváci uvidia v role Hermie Katarínu Košíkovú a v úlohe Puka Juraja Žilinčára. Obaja sa zhodujú v tom, že Etienne Frey je charizmatický človek, s ktorým bol zážitok spolupracovať. S tanečníkmi čítal Shakespeara, vysvetľoval im svoje pocity z diela, aby sa s nimi dokázali stotožniť a vyjadriť ich na scéne.
Predstavenie bude určite zaujímavou kultúrnou udalosťou, Sen noci svätojánskej ešte nikdy nebol na žiadnej baletnej scéne naštudovaný komplexne, žiaden choreograf doteraz nevyužil celú Shakespearovu tému. Dielo sa takisto prvýkrát uvádza s pôvodnou hudbou.
Cena Philip Morris
Kvet baletu sa tradične udeľovala vo dvoch kategóriách - Najlepší baletný umelec (dotovaná sumou 300-tisíc korún) a Najvýraznejší talent (30-tisíc korún) v oblasti klasického a neoklasického tanca. Tento rok bude prvýkrát udelená aj v kategórii Najlepší tanečný umelec (70-tisíc korún) za výkony tanečníkov v oblasti súčasného tanca.