SME

Múzeum dopravy má prísť o historickú halu

Múzeum dopravy na Šancovej, ktorému hrozí, že v dôsledku výstavby Predstaničného námestia príde o jednu zo svojich historických výstavných hál, si dalo vypracovať vlastný expertízny posudok na investičný zámer. Investor totiž tvrdí, že v miestach dnešnéh

V priestoroch skladu II, ktorý má byť zbúraný, sa dnes nachádza expozícia historických vozidiel železničnej a cestnej dopravy z druhej polovice 20. storočia. FOTO SME - PAVOL MAJER


o Skladu II, národnej kultúrnej pamiatky, má byť vjazd do podzemia nového areálu. Budova tak má byť podľa plánov komplexne asanovaná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Po preštudovaní stavebnej dokumentácie sme zistili, že môže existovať aj riešenie, vďaka ktorému by sklad zostal zachovaný. Našli ho odborníci z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty, podľa nich sa vjazd dá urobiť aj inak ako zvalením skladu," povedal Ivan Ďuranna, predseda Veterán klubu Bratislava, ktorý sa snaží o zachovanie budovy.

Železničný sklad číslo II je súčasťou komplexu 1. parnej železnice v Bratislave z roku 1848 a dnes v ňom sídlia expozície múzea. Podľa riaditeľa Múzea dopravy Jiřího Kubáčka je stavba typickým predstaviteľom železničnej priemyselnej architektúry z prelomu storočí. "Ak budova zostane zachovaná, múzeum sa môže zaradiť medzi najkrajšie svojho druhu v Európe," povedal. Výstava je totiž inštalovaná práve v dobovej budove, čím sa veľa dopravných múzeí nemôže pochváliť. "Je iné, keď sa expozície tohto druhu, teda autá a parné železnice, nachádzajú v moderných presklených halách. Tu cítiť ducha doby," tvrdí Kubáček. Múzeum by asanáciou prišlo nielen o budovu jedinečnej historickej hodnoty, ale aj o priestory, muselo by zredukovať stálu expozíciu a presťahovať kancelárske priestory na úkor výstavnej plochy.

SkryťVypnúť reklamu

Proti búraniu sa postavili železnice, ktoré priestory múzeu prenajímajú za symbolickú korunu, primátor i pamiatkari. Investor dokonca požiadal aj o vyňatie budovy skladu z fondu pamiatok, od Pamiatkového úradu SR však dostal záporné stanovisko. Sklad bol pred niekoľkými rokmi sčasti obnovený za financie železníc, investícia predstavovala niekoľko desiatok miliónov.

Riaditeľ múzea a aktivisti za zachovanie budovy koncom decembra rozoslal listy a výzvy na reakciu kompetentným, oslovili dokonca prezidenta, premiéra, ministerstvá i kontrolný úrad. Investor výstavby I. P. R. Slovakia v súčasnosti čaká na územné rozhodnutie.

DOROTA KRÁKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 375
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 036
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 360
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 251
  5. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 2 758
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 748
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 490
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 662
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 060
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 000
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 160
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 6 783
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 200
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 4 830
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 744
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 373
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu