SME

Do Afriky vezú úzkoprofilový papier a perá

Manželia Juraj a Daniela Ulrichovci z Bratislavy strávia obdobie na prelome rokov naozaj netradične. Ako jediná slovenská posádka sa na Nissane Pick Up zúčastnia diaľkovej rely Budapešť - Bamako. Po včerajšom rannom štarte v Maďarsku sa na trať dlhú ...

Manželia Juraj a Daniela Ulrichovci z Bratislavy včera ako jediná slovenská posádka odštartovali z Budapešti na diaľkovú rely Budapešť - Bamako. V Bamaku, hlavnom meste štátu Mali, je naplánovaný cieľ na 9. januára. FOTO - ARCHÍV

Manželia Juraj a Daniela Ulrichovci z Bratislavy strávia obdobie na prelome rokov naozaj netradične. Ako jediná slovenská posádka sa na Nissane Pick Up zúčastnia diaľkovej rely Budapešť - Bamako. Po včerajšom rannom štarte v Maďarsku sa na trať dlhú 7650 kilometrov vydalo 80 posádok. Len pár z nich je zmiešaných. V Bamaku, hlavnom mesta štátu Mali, je naplánovaný cieľ na 9. januára.

Súťaž je obdobou slávneho Dakaru

Ďiaľková súťaž do Bamaka zažíva tento rok premiéru, vymysleli ju Maďari ako odpoveď na prestížnu Rely Dakar.

"Je to akási nízkorozpočtová alternatíva, ktorá dáva možnosť zažiť takmer identické trate, po akých sa jazdí na Dakare. Náš rozpočet by sa mal zmestiť do pol milióna, účasť na Dakare stojí určite viac ako štyri milióny," povedal nám v rozhovore pár dní pred štartom Juraj Ulrich, majster Slovenska v cross country rely z roku 2003.

Ulrichovci štartujú v súťažnej kategórii, v ktorej bude rozhodovať nielen rýchlosť na trati, ale aj schopnosť navigácie. Etapy často nie sú presne vymedzené, posádky dostanú len údaje o štarte a cieli a niekoľko styčných bodov, ostatné je už na nich. Môžu si vybrať tú najlepšiu cestu podľa vlastného uváženia. Okrem súťažnej sa dalo prihlásiť aj do turistickej kategórie a podujatie má aj charitatívny rozmer. Časť peňazí sa využije pre deti v chudobnom Mali.

"Po absolvovaní pretekov dva dni pobudneme v Bamaku a potom sa tak ako vlani pripojíme k novinárskemu sprievodu a absolvujeme posledné etapy Rely Dakar v Guinei a Senegale. Po rovnakej trase ako tam pôjdeme aj domov, príchod očakávame v termíne od 22. do 25. januára. Celkom absolvujeme 18-tisíc kilometrov," dopĺňa Daniela Ulrichová, ktorá sa bude za volantom s mužom striedať. Jeden človek totiž takú porciu za taký krátky čas nemôže zvládnuť. Navyše, keď niekto šoféruje, nemôže sa venovať súčasne aj navigácii.

"Niektoré etapy budú mať 300, ale niektoré aj 1000 kilometrov, takže očakávame, že budeme šoférovať deväť až jedenásť hodín denne. V noci jazdiť nebudeme, najmä nie v Afrike. Nerobia to ani domorodci, lebo to nie je bezpečné. Navzájom si určite budeme radiť, ale len v profesionálnom zmysle. Kibicovanie na spôsob vtipov o vodičovi a spolujazdcovi neprichádza do úvahy."

Policajti slúžia v púšti týždňovky

Európsku časť súťaže zvládnu posádky po bežných cestách za dva až tri dni. Najťažšia časť s pieskovými traťami sa začína v Afrike, niekde na hranici západnej Sahary a Maroka strávia účastníci posledný deň v roku. Keďže manželia Ulrichovci budú na ceste približne mesiac a organizátor nezabezpečuje asistenčné vozidlá, bolo sa treba poriadne pripraviť po všetkých stránkach.

"Keď sme vlani šli ako súčasť sprievodu na Rely Dakar, tak sme viezli veľa vecí navyše. Na základe skúseností sme teraz boli múdrejší, zbalili sme sa úspornejšie. Jedlo a veci osobnej potreby sa dajú dokúpiť aj po ceste, vezieme so sebou vymeniteľné náhradné súčiastky a vždy musíme mať pri sebe zásobu nafty. V kanistroch si jej povezieme vždy 80 litrov," hovorí Ulrichová.

Napriek povoleniam, ktoré majú posádky od všetkých krajín, ktorými budú prechádzať, podľa jej manžela sa môžu vyskytnúť drobné problémy. "Na základe vlaňajších skúseností očakávam, že nás každú chvíľu budú zastavovať policajti so samopalmi. Bežné európske darčeky pivo či cigarety však na nich nezaberajú. Pýtali od nás pero a papier. Na týždňovkách v púšti totiž musia zapísať každé vozidlo, ktoré zastavia, a tak bolo pero a papier úzkoprofilovým tovarom a zároveň výborným úplatkom," uzavrel Ulrich.

Trať pretekov Budapešť - Bamako meria 7650 km, odštartovali včera, cieľ v hlavnom meste Mali Bamaku je 9. januára.

Autá budú na trati 9 až 11 hodín denne, etapy merajú od 300 do 1000 km, účastníci budú mať len dvakrát voľno pol dňa.

Posádky prejdú cez Maďarsko, Slovinsko, Taliansko, Francúzsko, Španielsko, Maroko, západnú Saharu, Mauretániu a Mali. Ulrichovci potom ako členovia novinárskeho sprievodu posledných etáp Rely Dakar navštívia aj Guineu a Senegal.

Celá výprava až do návratu domov meria 18 000 kilometrov.

Predpokladaný rozpočet pre bratislavskú posádku je 470 000 korún. Zahŕňa organizátorské a iné poplatky na ceste, pohonné hmoty, víza (okrem Maroka ich treba mať všade), stravu, ubytovanie či satelitné spojenie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 096
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 395
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 905
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 246
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 057
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 826
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 793
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 070
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 899
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 448
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 364
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 257
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu