SME

Do Afriky vezú úzkoprofilový papier a perá

Manželia Juraj a Daniela Ulrichovci z Bratislavy strávia obdobie na prelome rokov naozaj netradične. Ako jediná slovenská posádka sa na Nissane Pick Up zúčastnia diaľkovej rely Budapešť - Bamako. Po včerajšom rannom štarte v Maďarsku sa na trať dlhú ...

Manželia Juraj a Daniela Ulrichovci z Bratislavy včera ako jediná slovenská posádka odštartovali z Budapešti na diaľkovú rely Budapešť - Bamako. V Bamaku, hlavnom meste štátu Mali, je naplánovaný cieľ na 9. januára. FOTO - ARCHÍV

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Manželia Juraj a Daniela Ulrichovci z Bratislavy strávia obdobie na prelome rokov naozaj netradične. Ako jediná slovenská posádka sa na Nissane Pick Up zúčastnia diaľkovej rely Budapešť - Bamako. Po včerajšom rannom štarte v Maďarsku sa na trať dlhú 7650 kilometrov vydalo 80 posádok. Len pár z nich je zmiešaných. V Bamaku, hlavnom mesta štátu Mali, je naplánovaný cieľ na 9. januára.

SkryťVypnúť reklamu

Súťaž je obdobou slávneho Dakaru

Ďiaľková súťaž do Bamaka zažíva tento rok premiéru, vymysleli ju Maďari ako odpoveď na prestížnu Rely Dakar.

"Je to akási nízkorozpočtová alternatíva, ktorá dáva možnosť zažiť takmer identické trate, po akých sa jazdí na Dakare. Náš rozpočet by sa mal zmestiť do pol milióna, účasť na Dakare stojí určite viac ako štyri milióny," povedal nám v rozhovore pár dní pred štartom Juraj Ulrich, majster Slovenska v cross country rely z roku 2003.

Ulrichovci štartujú v súťažnej kategórii, v ktorej bude rozhodovať nielen rýchlosť na trati, ale aj schopnosť navigácie. Etapy často nie sú presne vymedzené, posádky dostanú len údaje o štarte a cieli a niekoľko styčných bodov, ostatné je už na nich. Môžu si vybrať tú najlepšiu cestu podľa vlastného uváženia. Okrem súťažnej sa dalo prihlásiť aj do turistickej kategórie a podujatie má aj charitatívny rozmer. Časť peňazí sa využije pre deti v chudobnom Mali.

SkryťVypnúť reklamu

"Po absolvovaní pretekov dva dni pobudneme v Bamaku a potom sa tak ako vlani pripojíme k novinárskemu sprievodu a absolvujeme posledné etapy Rely Dakar v Guinei a Senegale. Po rovnakej trase ako tam pôjdeme aj domov, príchod očakávame v termíne od 22. do 25. januára. Celkom absolvujeme 18-tisíc kilometrov," dopĺňa Daniela Ulrichová, ktorá sa bude za volantom s mužom striedať. Jeden človek totiž takú porciu za taký krátky čas nemôže zvládnuť. Navyše, keď niekto šoféruje, nemôže sa venovať súčasne aj navigácii.

"Niektoré etapy budú mať 300, ale niektoré aj 1000 kilometrov, takže očakávame, že budeme šoférovať deväť až jedenásť hodín denne. V noci jazdiť nebudeme, najmä nie v Afrike. Nerobia to ani domorodci, lebo to nie je bezpečné. Navzájom si určite budeme radiť, ale len v profesionálnom zmysle. Kibicovanie na spôsob vtipov o vodičovi a spolujazdcovi neprichádza do úvahy."

SkryťVypnúť reklamu

Policajti slúžia v púšti týždňovky

Európsku časť súťaže zvládnu posádky po bežných cestách za dva až tri dni. Najťažšia časť s pieskovými traťami sa začína v Afrike, niekde na hranici západnej Sahary a Maroka strávia účastníci posledný deň v roku. Keďže manželia Ulrichovci budú na ceste približne mesiac a organizátor nezabezpečuje asistenčné vozidlá, bolo sa treba poriadne pripraviť po všetkých stránkach.

"Keď sme vlani šli ako súčasť sprievodu na Rely Dakar, tak sme viezli veľa vecí navyše. Na základe skúseností sme teraz boli múdrejší, zbalili sme sa úspornejšie. Jedlo a veci osobnej potreby sa dajú dokúpiť aj po ceste, vezieme so sebou vymeniteľné náhradné súčiastky a vždy musíme mať pri sebe zásobu nafty. V kanistroch si jej povezieme vždy 80 litrov," hovorí Ulrichová.

Napriek povoleniam, ktoré majú posádky od všetkých krajín, ktorými budú prechádzať, podľa jej manžela sa môžu vyskytnúť drobné problémy. "Na základe vlaňajších skúseností očakávam, že nás každú chvíľu budú zastavovať policajti so samopalmi. Bežné európske darčeky pivo či cigarety však na nich nezaberajú. Pýtali od nás pero a papier. Na týždňovkách v púšti totiž musia zapísať každé vozidlo, ktoré zastavia, a tak bolo pero a papier úzkoprofilovým tovarom a zároveň výborným úplatkom," uzavrel Ulrich.

Trať pretekov Budapešť - Bamako meria 7650 km, odštartovali včera, cieľ v hlavnom meste Mali Bamaku je 9. januára.

Autá budú na trati 9 až 11 hodín denne, etapy merajú od 300 do 1000 km, účastníci budú mať len dvakrát voľno pol dňa.

Posádky prejdú cez Maďarsko, Slovinsko, Taliansko, Francúzsko, Španielsko, Maroko, západnú Saharu, Mauretániu a Mali. Ulrichovci potom ako členovia novinárskeho sprievodu posledných etáp Rely Dakar navštívia aj Guineu a Senegal.

Celá výprava až do návratu domov meria 18 000 kilometrov.

Predpokladaný rozpočet pre bratislavskú posádku je 470 000 korún. Zahŕňa organizátorské a iné poplatky na ceste, pohonné hmoty, víza (okrem Maroka ich treba mať všade), stravu, ubytovanie či satelitné spojenie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 460
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 239
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 096
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 842
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 466
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 163
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 931
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 140
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 075
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 104
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 059
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 617
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 417
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu