Španielsky maliar José Alfonso Morera Ortiz, tvoriaci pod menom El Hortelano, vystavuje svoje veľkoplošné diela v čunovskom múzeu Danubiana. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL |
Výstavu 60 veľkoformátových diel súčasného španielskeho maliara s poetickým menom El Hortelano - Záhradník, otvorili v múzeu umenia Danubiana v Čunove.
"Výstava akoby bola stvorená pre toto miesto, s obrazmi sa tu veľmi dobre pracovalo," povedala kurátorka výstavy Maite Cruz Yabarová, ktorá pre inštaláciu zvolila chronologické radenie obrazov. Návštevník si tak urobí predstavu o postupnom umeleckom vývoji autora od prvotných kubistických vplyvov cez "oranžové", romantické obdobie farieb a plastických línií (1985), potom "newyorské" obdobie zelených farieb, až po sériu obrazov Pater Noster (Otčenáš), vytvorenú za štipendijného pobytu v Ríme, odkedy sa môže datovať El Hortelanove lyrické obdobie 90. rokov. Poslednou je séria Veľká medvedica, ktorá je poctou vesmíru a vznikla na cestách po Indii, Nepále a Jordánsku.
"Bolo veľmi ťažké sústrediť sem všetky tieto obrazy," povedal El Hortelano, ktorého diela sa nachádzajú v mnohých galériách sveta a to, že sú v takom množstve vystavené v rovnakom čase na rovnakom mieste, sa podarilo prvýkrát.
Pôsobia naozaj monumentálne, čo je výsledkom nielen autorovho cieleného používania farieb a dynamických kompozícií, ale hlavne techniky maľby. "Nakupujem rovnako v železiarstve ako v obchodoch pre výtvarníkov, kde však predávajú nástroje príliš jemné. Ja používam aj murárske náčinia a železné kefy," prezrádza maliar. "Celkovo si veľmi dávam záležať na materiáloch, s ktorými pracujem. Kvalitu farieb skúšam tak, že ich vystavím intenzívnemu slnečnému žiareniu a dám ich aj do chladničky."
Tak je napríklad séria dvanástich veľkoplošných obrazov Pater Noster - jeden na každú časť modlitby Otčenáš, vytvorená olejomaľbou, ale olej môže byť zmiešaný aj so zeminou či drevenými pilinami. Na plátnach sa nájdu živice, vosky, špagáty, sklo, kamene a iné prírodné materiály. Na Veľkej medvedici dokonca broky.
Hrubé vrstvy farby dopĺňajú jemné linky pôsobiace ako perokresba a aj skutočná krehká kresba ceruzkou. El Hortelanove obrazy silou farby a imaginácie nazerajú do tajov života, pozorovateľa hravo vťahujú do rajskej záhrady bytia makro- a mikrokozmu, onoho "v nebi a na zemi", a vzbudzujú v ňom údiv až po nadšené "amen". Človek zrazu leží pod hviezdami a žasne nad nekonečnou čistotou vesmíru, je drobným mravcom i mohutným koralovým útesom, stvorením biologickým, transcendentálnym a panteistickým zároveň.
"Musel som zažiť extázu i trpieť, aby som mohol namaľovať takéto obrazy. Každý je pre mňa ako živý človek, každý sa mi prihovára a vyžiada si to, čo potrebuje." Aj preto El Hortelano pri práci nikdy nepočúva hudbu, ale obraz - maľuje v úplnom tichu. Najviac je vďačný za svoju predstavivosť. "Moja práca je vytvárať niečo z ničoho a nikdy sa mi nestalo, že by som stál pred plátnom a nevedel, čo s ním."
Výstava v Danubiane, nazvaná jednoducho El Hortelano, je výberom z rokov 1983 až 2003. Potrvá do 6. marca.
MILADA ČECHOVÁ
José Alfonso Morera Ortiz alias El Hortelano (1954) bol členom madridského kultúrneho hnutia, z ktorého sa v 70. rokoch zrodili takí priekopnícki umelci ako režisér Pedro Almodóvar, maliari Ceesepe a Pérez Villalt, fotografka Ouka Leeleová či fotograf Alberto García Alix. El Hortelano v súčasnosti žije a pracuje v Madride a vo Valencii. Medzi publikáciami, ktoré vydal, je odborníkmi vysoko cenený Dojatý manifest, lyrický text o umelcovej životnej filozofii a práci.