Marek Trizuljak predstavuje v K. Gallery výber zo svojich sklených plastík a úžitkového skla. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ |
"Do galérie som priniesol menšie, komorné plastiky," hovorí Marek Trizuljak. "Po celý rok však robím súčasne aj úžitkové sklo, preto som vybral kolekciu tak, aby sa tieto dva druhy mojej tvorby vzájomne dopĺňali."
Pre Mareka je dôležité, aby zo skla vytváral úžitkové predmety, príjemné na pohľad aj na chytenie do ruky. "Je to taká kvalitná nadstavba. Baví ma ísť do sklárne a vyrábať tam, ale nestačilo by mi robiť len úžitkové sklo."
Marek Trizuljak, rodený Bratislavčan, syn Alexandra Trizuljaka, od roku 1980 žije a tvorí v Seničke pri Olomouci. Známe sú jeho priezračné a tiché sklené objekty, obsahujúce v sebe duchovné metafory. Už ich názvy Oheň, Jakubov rebrík, Trojica, Kniha či Stéla niečo naznačujú. Ale najviac hovorí samotné sklo, často v modrozelených odtieňoch, ktoré sa pod vplyvom svetla mení na takmer živý objekt. "Pretože sa snažím, aby moje plastiky mali aj duchovný obsah, modrá mi momentálne ku sklu rezonuje."
Duchovný obsah je však najpriezračnejší v Marekových realizáciách pre sakrálne priestory. Výstava prostredníctvom fotografií predstavuje projekty, ktoré robil spolu s bratom Klementom. Vitráže či plastiky v kostoloch, napríklad v Miloslavove, Alžbetinom dvore či Hvozdinci, sú oproti komornejšej plastike posledného obdobia skôr explóziou farieb a pôsobenie svetla im dodáva mystický charakter. "So svetlom v architektúre pracujem vo farbe aj v materiáli, počítam s ním čo najviac. Pri plastikách sa snažím, aby obsahovali bublinky, ktoré hru svetla ešte zdôrazňujú. Keď sa však umiestnia niekam, kde nie je dosť svetla, potom akoby stratili dušu."
Diela Mareka Trizuljaka, vytvorené pre architektúru, sa nachádzajú nielen na Slovensku a v Česku, ale aj v Rakúsku, Taliansku, dokonca v Kanade na Ostrove sv. Petra. "Celý proces vzniku týchto diel trval dlhšie. Mám rád, keď mám na prácu čas, keď dielo môže dozrieť v dialógu s objednávateľom. Aj tu bola podľa mňa dlhšia komunikácia a dlhšie premýšľanie na prospech veci. Robil som sedem okien na tému stvorenia sveta."
Svoje návrhy posielal do Kanady elektronickou poštou, raz sa architekt, stavajúci kostol, prišiel osobne pozrieť na vyrobené vzorky. Hotové vitráže cestovali potom do Francúzska a odtiaľ loďou. Marek vytvoril sedem vitráží s rozmermi 55 x 75 centimetrov a vyše dva metre vysoké okno v tvare kríža. "Je zaujímavé, že v Kanade chceli, aby som témy vyjadril skôr abstraktne. Na Slovensku chcú opak, aby boli čo najviac čitateľné."
Výstava Mareka a Klementa Trizuljakovcov potrvá do 30. decembra. MILADA ČECHOVÁ