ú zakonzervovaniu pamiatok," povedala Eva Kocianová z asociácie. O povolenie na výrub asi požiada asociácia ešte tento rok.
Oddelenie životného prostredia Starého Mesta sa však otázkou výrubu drevín na Kalvárii nezaoberá. "Na projekt spojený s Kalváriou nemáme momentálne peniaze," povedal Peter Kimijan, hovorca Starého Mesta.
Pred necelými tromi rokmi mestská časť Staré Mesto a Asociácia priemyslu a ochrany prírody rozbehla kampaň na získanie sponzorských darov na obnovu Kalvárie. Podarilo sa však získať len jeden dar 100-tisíc od jedného z tabakových koncernov. Peniaze použili na obnovu a rekonštrukciu studne.
Iniciatíva na obnovu Kalvárie vznikla pred tromi rokmi a dvakrát neuspela so žiadosťou o grant PHARE CBC EU.
Doteraz Kalváriu "upratovali" len dobrovoľníci - mladí ľudia z medzinárodného tábora. Robili jednoduché stavebné práce a environmentálne úpravy. Budúci rok budú pracovať pod dohľadom arecheológov z Mestského ústavu ochrany pamiatok. Začnú totiž čistiť aj existujúce základy zastavení, kaplnky či plošinu, ktorá viedla k trom krížom. "Základy treba očistiť od zeminy, špiny, náletových kríkov a drevín," povedala Kocianová.
Projekt obnovy Kalvárie ráta so zakonzervovaním a prezentáciou základov pôvodných zastavení.
Pozemok, na ktorom sa Kalvária nachádza, je síce v mestskej časti Staré Mesto, ale patrí rímskokatolíckej cirkvi. Napriek tomu, že projekt obnovy bol schválený pred tromi rokmi, Kalvária je naďalej v zdevastovanom stave.
Z pôvodných stavieb zostali zachované len niektoré základy a torzo jedného zo zastavení.
Mestský ústav ochrany pamiatok spracoval výskum Kalvárie z archívno-historického hľadiska a navrhol dve alternatívy pamiatkovej obnovy. Jednou z možností bola historická obnova - inštalovanie kópií pôvodných zastavení, čím by sa pripomenula pôvodná historická krížová cesta. Pamiatkový úrad sa však priklonil k druhej možnosti - nerobiť kópie, ale nové moderné zastavenia a ponechať a zreštaurovať torzo jedného zachovaného zastavenia a zachované základy iných stavieb.
Okrem zastavení so súsošiami bola na Kalvárii aj Petrova kaplnka, ktorej základy sú zachované. V kaplnke na vrchole sa konali pobožnosti a kázeň a za ňou bol Boží hrob. Podľa projektu nebudú nové zastavenia na mieste pôvodných. Tie sa vytiahnu ako základy do dlažby, v ktorej bude znázornený ich pôdorys. Nové majú stáť vedľa alebo na druhej strane chodníka.
Mestká časť chce, aby sa projekt v prvom rade "zreálnil". Náklady na revitalizáciu podľa pôvodného projektu predstavujú totiž niekoľko desiatok miliónov korún a najväčšou položkou je realizácia výtvarných objektov niektorých zastavení. Výtvarné návrhy chcú prehodnotiť do takej podoby, aby boli menej nákladné.