SME

Metro ako príčina neriešenia problémov MHD

Titulok na prvý pohľad možno trochu nelogický, no fantazírovanie o metre skutočne len odsúva riešenia problémov MHD v Bratislave. Nepopieram, že metro by v Bratislave vyriešilo veľa problémov. Lenže to by muselo byť v skutočnosti a nie iba na papieri ...


A takto vyzerá metro vo svete (zľava) – vo Washingtone, Viedni, v Lyone a v arménskom Jerevane – stanica Jeritasardakan. FOTO – INTERNET



Titulok na prvý pohľad možno trochu nelogický, no fantazírovanie o metre skutočne len odsúva riešenia problémov MHD v Bratislave. Nepopieram, že metro by v Bratislave vyriešilo veľa problémov. Lenže to by muselo byť v skutočnosti a nie iba na papieri a nie o 30 rokov. My žijeme teraz a potrebujeme riešenia, ktoré sú realizovateľné čo najskôr.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Námietky proti metru

SkryťVypnúť reklamu

1. Metro je drahé, aj keby sa predsa len začalo ihneď stavať, nikdy by sa ho nepostavilo toľko, koľko by bolo potrebné. Na krátke úseky, obsluhované metrom, by sa muselo prestupovať z povrchovej dopravy, čo do značnej miery stiera výhody metra. 2. Zvolené trasy metra sú zlé! Projekt z konca 70. rokov, ktorý sa stále oprašuje, vznikal v spolupráci s pražským Metroprojektom. Vychádza z pražskej situácie. V Prahe sa poctivo budovali električkové trasy do novovznikajúcich sídlisk. Analogicky sa v Bratislave navrhla trasa do Petržalky a potom už všetky ďalšie trasy kopírujú trasy električiek! Pritom v Bratislave sú najväčšie problémy v tých trasách, kde električky nejazdia. Keby sa metro stavalo, najpotrebnejšia je trasa z Petržalky cez centrum, hlavnú stanicu, Patrónku do Dúbravky a časom s rozvetvením do Devínskej Novej Vsi, Lamača a Záhorskej Bystrice. Lenže to je hudba budúcnosti. Dovtedy treba iné riešenie. 3. Základné námietky sú proti systému metra VAL na pneumatikách. Klasického metra koľajového typu a koľajových rýchlodráh sú vo svete tisíce kilometrov, pneumatikového metra je na celom svete okolo 100 km! Konštrukcia trasy je drahšia, vyžaduje nielen pásy, po ktorých idú kolesá s pneumatikami, ale aj vodiace koľajnice a koľajnice s prívodom prúdu. Metro systému VAL na pneumatikách je vo svete „menšinou“, výrobcov je málo a v zásade si tu monopolný dodávateľ môže diktovať od ceny až po jednotlivé detaily prevedenia.

SkryťVypnúť reklamu

Čo namiesto metra

1. Využiť vynechaný koridor v Petržalke a v ňom postaviť klasickú úzkorozchodnú električku, napojenú cez dva mosty (Most Košická a Starý most). Už fakt, že most na Košickej sa projektuje bez koľajovej trasy a zase sa myslí len na automobily, svedčí o tom, aká je hierarchia priorít na magistráte. Je to najrýchlejšie, najlacnejšie a cestujúcim ihneď prinesie úľavu tým, že trasy sa napoja na jestvujúce trate na Štrkovci a na Štúrovej ulici. Potom vybudovať električky aj v ďalších častiach mesta. 2. Normálnerozchodná električka. Trasy ako v predchádzajúcom prípade. Výhoda – v budúcnosti možnosť prebudovať niektoré trasy na rýchlodráhu. Nevýhoda: vyššia finančná náročnosť, pomalšia realizácia, nutnosť prestavby aj ostatných trás električky. 3. Rýchlodráha, v centre na niektorých úsekoch pod zemou (Dunaj – hlavná stanica – Patrónka), na obvode mesta by mohla využiť súčasné trasy električky. Výhody oproti metru: podstatne lacnejšie, rýchlejšia výstavba, možnosť spoločnej prevádzky s električkou.

SkryťVypnúť reklamu
MIKULÁŠ HRUBIŠKO (krátené)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 27 968
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 594
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 490
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 416
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 829
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 326
  7. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 4 260
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 001
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 677
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 429
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 753
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 759
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 760
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 390
  7. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 10 327
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 839
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
SkryťZatvoriť reklamu